Ve světě profesionálních hráčů videoher nejde ani zdaleka jen o vítězství. Vezměte si takového Tylera „Ninju“ Blevinse, hvězdu Fortnite, který loni vydělal 17 milionů dolarů a usadil se v čele žebříčku nejlépe vydělávajících hráčů podle Forbesu.

Osmadvacetiletý profesionál přitom na prémiích za vítězství v samotném hraní vydělal méně než 100 tisíc dolarů. A aby byl výčet úplný, dokonce se ani nekvalifikoval na premiérové mistrovství světa ve Fortnite, které se konalo loni v červenci v New Yorku na stadionu Arthura Ashe – prize money v hodnotě tří milionů dolarů bral tehdy šestnáctiletý Kyle „Bugha“ Giersdorf z Pensylvánie.

Vtip je v tom, že nejlépe vydělávající profesionálové jsou víc influenceři než hráči. Miliony vydělávají díky masivní základně fanoušků, kteří je sledují na sociálních sítích. Už zmiňovaný Ninja má 2,8 milionu fanoušků na Mixeru, nedávno vzniklé herní platformě Microsoftu, která ho loni v srpnu přetáhla od konkurenčního Twitche. Rozhodla nabídka tříleté spolupráce za 30 milionů dolarů.

Ninjova originální vizáž zdobí plechovky Red Bullu, Adidas prodává sneakersky s jeho jménem a loni se modrovlasá herní celebrita objevila v talkshow The Tonight Show with Jimmy Fallon a The Daily Show with Trevor Noah, nemluvě o účinkování v show televize Fox The Masked Singer.

Kšeft s Ninjovým jménem zahrnuje i hromadu merchandisingových produktů, od komiksů až po pásku do vlasů s jeho podpisem, které jsou k dostání v supermarketech Walmart a Target.

Ninja a spol. zažívají zlaté časy – podle serveru eMarketer vynaložily firmy loni na sponzoring a reklamu jen mezi herním publikem 3,3 miliardy dolarů a tahle suma by měla dál růst.

10. Nickmercs (Nick Kolcheff)

Příjmy: 6 milionů dolarů

Kolcheff si udělal jméno hraním Fortnite přes gamepad, což je považováno za složitější variantu, než když hru ovládáte klasicky klávesnicí a myší. Loni se hlavně díky tomu stal desátým nejsledovanějším hráčem na streamech. Platforma Twitch si jej hned pojistila exkluzivní smlouvou, která mu podle odhadů zajišťuje v příštích dvou letech příjem ve výši dvou milionů dolarů.

9. TimTheTatman (Timothy Betar)

Příjmy: 8 milionů dolarů

Betara proslavila vtipná videa na téma Fortnite, díky kterým získal kontrakty od značek, jako jsou Reese’s nebo Bud Light. Na platformě Twitch pak komentuje zápasy amerického fotbalu NFL’s Thursday Night Football.

8. jacksepticeye (Seán McLoughlin)

Příjmy: 11 milionů dolarů

McLoughlin je nejpopulárnější irský youtuber, jeho kanál má celkem 23,2 milionu fanoušků. Koncem roku 2018 rozjel společně s dalším profesionálním hráčem a populárním youtuberem Markem „Markiplierem“ Fischbachem značku oblečení.

7. VanossGaming (Evan Fong)

Příjmy: 11,5 milionu dolarů

Fongovy vtipné gagy na YouTube přilákaly dosud 24,9 milionu fanoušků, jeho videa měla loni 1,6 miliardy zhlédnutí. Je slavný už nějakou dobu, „zahrál“ si dokonce lovce příšer v komiksovém seriálu Paranormal Action Squad, vysílaném na YouTube v roce 2016.

6. DanTDM (Daniel Middleton)

Příjmy: 12 milionů dolarů

Daniel Middleton je celosvětovou senzací, a to díky velepopulárním videům ke hře Minecraft, která dnes sleduje 22,4 milionu fanoušků. Loni se vydal na promotour k interaktivnímu filmu nazvanému The Contest.

5. Shroud (Michael Grzesiek)

Příjmy: 12,5 milionu dolarů

Shroud alias Michael Grzesiek není spjatý jen s jediným herním titulem, a proto je oblíbený u největších distribučních společností, jako jsou Electronic Arts, Ubisoft a Activision Blizzard, pro které střídavě pracuje. Pod značkou Jinx nabízí svou vlastní řadu oblečení.

4. Markiplier (Mark Fischbach)

Příjmy: 14 milionů dolarů

Tenhle chlapík si vybudoval početnou komunitu fanoušků vtipnými, někdy až za hranou drsnými komentáři k hororovým hrám, jako je Amnesia: The Dark Descent. Loni na podzim přišel s vlastním filmovým dobrodružstvím na YouTube, které nazval A Heist with Markiplier.

3. PrestonPlayz (Preston Arsement)

Příjmy: 14 milionů dolarů

Populární hráč Minecraftu i vloger. Ročně vydělává sedmimístné částky i za to, že organizuje individuální servery Minecraftu, jejichž účastníci ve hře utrácejí reálné peníze.

2. PewDiePie (Felix Kjellberg)

Příjmy: 15 milionů dolarů

Felix Kjellberg, jinak nejlépe vydělávající YouTuber, nedávno oznámil, že si na nějakou dobu dá od sociálních sítí pohov. Loni v září se rozhodl věnovat 50 tisíc dolarů Lize proti hanobení, aby odčinil své údajně antisemitské komentáře, ale nakonec si to rozmyslel, respektive dal na své fanoušky, kteří mu to rozmlouvali. Kjellberg je extrémně oblíbená internetová celebrita: jen v loňském roce nabral 4,5 miliardy zhlédnutí svých příspěvků na YouTube. Momentálně si ale dává pauzu na dobu neurčitou.

1. Ninja (Tyler Blevins)

Příjmy: 17 milionů dolarů

Nejlépe vydělávající youtuberský profík v roce 2019. Jeho tvář se objevuje na plechovkách drinku Red Bull, ale i na ložním prádle ve Walmartu nebo v reklamách vysílaných při přenosech ligy amerického fotbalu NFL.

Ninjova sledovanost sice klesla, ale jeho vliv ne. V lednu oznámili tvůrci hry Fortnite ze studia Epic Games, že fanoušci budou moct nově hrát i za stejnojmennou postavu.