Co se nejčastěji vytýká lidem, kteří svou popularitu i byznys postavili na instagramovém profilu? Že jsou všichni stejní. Tahle sociální síť sice nabízí nekonečný proud inspirace, ale na opravdu originální vizuální prezentaci člověk narazí málokdy.

Svěží obsah se přitom influencerům vymýšlí dost těžko. S takovou četností příspěvků na budování specifického vizuálního jazyka zkrátka nemají čas.

Místo toho všichni uveřejňují to samé: selfie z posilovny, které nenápadně odhalí vaše vypracované svaly, fotku z večeře s přáteli v trendy podniku, motivační citát o feminismu nebo o tom, že je potřeba zachránit planetu.

Není pak divu, že mezi tisíci fanoušků influencerů na Instagramu jsou i lidé, kteří si je prohlížejí ze škodolibého zájmu. Říká se tomu guilty pleasure.

A něco podobného se teď děje i módním nebo kosmetickým značkám, které s úspěšnými osobnostmi na síti spolupracují. Firmy často musí svoji marketingovou strategii přehodnotit. Pokud se totiž značka objeví ve feedu osobnosti, která je kontroverzní, sdílí prvoplánové příspěvky nebo prostě jenom postuje příliš často, lidé jsou naštvaní. A prodeje klesají.

E-maily, ve kterých jim zákazníci oznamují, že kvůli nevhodnému chování influencera značku opouštějí, v poslední době dostávají Nike, Birkenstock i Reformation. Zpráva ve znění „Byl(a) jsem váš zákazník, ale poté, co jsem vaše zboží uviděla(a) na Instagramu u osoby XY, s vámi končím“ začíná být běžná.

Svou spolupráci s influencery musí přehodnotit i americká značka Self-Portrait, založená v roce 2013 návrhářem Hangem Chongem. O firmě se začalo mluvit až tehdy, když její krajkové šaty a topy začaly oblékat nejznámější internetové osobnosti. Teprve potom začala její šaty nosit třeba Reese Witherspoon nebo Rachel McAdams. Self-Portrait se dočkal i samostatné přehlídky na newyorském fashion weeku.

V poslední době jsou modely od Self-Portraitu vidět u tolika rozličných lidí na Instagramu, až přestává být jasné, jak chce značka komunikovat.

Influencer marketing byl ve svých začátcích odpovědí na zákazníkovu skepsi vůči tradiční reklamě. Spolupracovat s člověkem z masa a kostí, který svou popularitu získal díky atraktivnímu obsahu na svém kanále, byl skvělý způsob, jak se hned dostat do srdcí zákazníků.

Právě autenticity už je ale v influencer marketingu málo. Masové brandy i niche značky, které často na Instagram spoléhají, teď bojují s nedostatkem opravdovosti.

Až 61 procent zákazníků podle zprávy společnosti Splendid Communications přestane sledovat osobnost na síti, pokud v jejím feedu uvidí značku, která se jim nezamlouvá.

A existuje i psychologické vysvětlení. Každý člověk si totiž rád myslí, že je jedinečný a že má vybraný vkus. Zboží v instagramovém feedu osobnosti, se kterou nesouzníme, už nás pak nezajímá a s onou věcí nechceme mít nic společného.