skip to main content
Jak být lepší

Knihy o digidetoxu, spánku i učení. Po svátcích dopřejte potravu i mozku

2 minuty čtení

Vánoční sváteční dny jsou za námi, kapr i se salátem snědený, návštěvy u příbuzných splněné, všechny pohádky, filmy i seriály zhlédnuté. Naladili jsme se do pohody a možná by to chtělo opět pro sebe něco udělat. Pro své tělo uděláte nejlépe, když půjdete na procházku, ať už sami, se psem, nebo s dalšími společníky. A své hlavě uděláte dobře, když si přečtete knížku, která vás v něčem vzdělá a posune dál.

A jakou knižní potravu pro mozek vybrat? Máme pro vás hned několik tipů.

DigiDetox – Jak na digitální minimalismus – Matěj Krejčí

Digitálním médiím dnes věnujeme víc času než spánku. To, na co jsme dřív používali rozum, za nás obstarávají počítače, chytré telefony, organizéry, navigace. Jak neztratit kontrolu? Terapeut a lektor poskládal vědecká data, poznatky z psychologie a osobní zkušenosti. V knize tak nabízí jedinečné know-how i konkrétní nástroje k pochopení a zvládnutí digitální závislosti.

Technika Pomodoro – Francesco Cirillo

Základem techniky Pomorodo jsou pětadvacetiminutové intervaly hluboké práce prokládané krátkými přestávkami. Po každém bloku čtyř odpracovaných pomodor přichází delší pauza. Součástí metody je však také plánování a průběžné monitorování denních činností, evidence výsledků a zpracování cenné zpětné vazby, kterou si díky jednoduchým záznamům můžete poskytnout sami. Kromě zjednodušení pracovních procesů tak díky technice Pomodoro zjistíte, kolik času a úsilí si různé činnosti skutečně žádají, a již nikdy nepadnete do pasti nesplněných termínů.

Proč spíme – Matthew Walker

Kniha předního světového neurovědce Matthewa Walkera odkrývá nejnovější poznatky z výzkumu spánku a ukazuje, že evoluce nás touto bezbrannou a neproduktivní fází denního rytmu nevybavila náhodou. Díky převratnému rozvoji a dostupnosti zobrazovacích metod dokáže věda poprvé v historii zodpovědět, proč vůbec spíme, jak spánek prospívá našemu tělu a mozku a proč má neřešená dlouhodobá spánková deprivace tak ničivé následky pro naše zdraví. Walker fascinujícím způsobem objasňuje vliv spánku na logické rozhodování, učení a paměť, na seřizování našich emocí a imunitní systém, ale i metabolismus a chuť k jídlu. A přesvědčivě dokládá, že chronický nedostatek kvalitního spánku nás může nejen mnoha různými způsoby zabít, ale také ovlivnit rozhodování a chování celé společnosti.

Válka umění – Steven Pressfield

Válka umění je především stručný, úderný a praktický návod k vytrvalosti v jakékoli tvůrčí sféře či třeba podnikání – s inspirativním přesahem do duchovní oblasti. Pressfield odhaluje vnitřního nepřítele, kterému čelí každý z nás (říká mu jednoduše Odpor), a nastiňuje bitevní plán k jeho poražení. V závěru také názorně ukazuje, jak dosáhnout nejvyšší úrovně tvůrčí disciplíny. Ať už jste umělci, spisovatelé, nebo podnikatelé, tato prostá, osobní a hluboká kniha vás namotivuje k využití životního potenciálu a ukončení prokrastinace.

Nauč se to! – Henry L. Roediger III., Mark A. McDaniel, Peter C. Brown

Většina z nás používá při studiu zastaralé a kontraproduktivní metody. Díky novým poznatkům psychologie a dalších věd přišel čas se jich zbavit. Nejrozšířenější postupy, jako je podtrhávání v textu a jeho biflování, v nás sice vyvolávají dojem, že jsme si látku výborně osvojili, ale už po krátké době z ní umíme pouhý zlomek. Hlouběji a trvaleji si ji osvojíme díky postupům, které nejsou příliš intuitivní.

Jde třeba o přerušované učení (při němž látku pozapomeneme a poté se pokoušíme si ji vybavit), generování (snahu vyřešit úkol předtím, než se dozvíme řešení) nebo prokládané učení (při kterém se nesnažíme jedno téma dokonale zvládnout naráz, ale záměrně ho střídáme s jinými).

Načerpejte informace a připravte se na vstup do roku 2020 s nově nabytými vědomostmi!