skip to main content
Sdílená ekonomika

Koloběžky Lime se vracejí do Prahy. Podle firmy mají pomoct v boji proti šíření koronaviru

3 minuty čtení

S rozvolňováním karanténních opatření se pomalu začíná vracet život do českých měst a do Prahy nevyjímaje. Přes měsíc prázdné ulice české metropole se začínají zaplňovat lidmi a od pondělí se k nim opět přidávají i zeleno-bílé elektrokoloběžky amerického startupu Lime.

Ten v polovině března v reakci na koronavirus a jakožto opatření proti šíření nákazy pozastavil činnost ve 23 zemích po celém světě včetně Česka, kde službu provozuje jen v Praze.

„Praha patří k prvním městům na světě, kde nyní začíná Lime opět fungovat. Další města budou následovat postupně,“ uvedla společnost v tiskové zprávě, a oficiálně tak potvrdila spekulace o návratu, které se objevovaly přes víkend.

„Lime provozní zóna zůstane stejná, ale začínáme s menší flotilou, abychom lépe pochopili chování uživatelů v souvislosti s tím, jak se lidé po celém městě začnou vracet k běžným rutinám,“ vysvětluje provozní ředitel Limu Czech Republic Ondřej Široký. 

Provozní ředitel Limu Czech Republic Ondřej Široký | Foto Jan Strouhal

Podle regionální manažerky komunikace Limu pro střední a východní Evropu Daryi Skobelevaové by se mělo v pražských ulicích v počáteční fázi objevit zhruba 200 koloběžek, které budou vzhledem ke koronaviru intenzivně čištěny a dezinfikovány na místech, kde s nimi lidé přicházejí nejčastěji do kontaktu (typicky řídítka). V loňské sezoně jich Lime v Praze měl 1500.

V počáteční fázi se v Praze objeví zhruba 200 koloběžek.

Americký startup své koloběžky stáhl kvůli pandemii, teď by jejich přítomností v ulicích chtěl zamezit dalšímu šíření viru.

„Elektrické koloběžky nabízejí alternativní dopravu pro ty, kteří chtějí cestovat sociálně vzdálenějším způsobem. Na základě našich současných zkušeností z jihokorejského Soulu a Pusanu víme, že využití individuálních možností tohoto druhu mobility pomáhá při zploštění křivky nakažených covid-19,“ vysvětluje Široký.

Freebike se stahuje zpět do Karlína

Limetkové koloběžky se do Prahy vracejí, česká bikesharingová služba Freebike, patřící do společnosti Homeport bývalého majitele Datartu, Čechoangličana Charlese Butlera, se ale po roce ostrého provozu z většiny městských částí naopak dočasně stahuje. Zůstane v provozu jen v Karlíně a jeho okolí, kde má své sídlo i vývoj a také někteří firemní zákazníci, jako je například Skanska.

„Představíme letos menší, experimentální systém elektrokol pro Prahu, který se celý bude točit kolem Karlína a okolí. Chceme zde vybudovat službu, která se stane přirozenou součástí karlínského života, a postupně, až se lidé naučí elektrokola zodpovědně používat a ukážeme zbytku města, že to jde, se určitě vrátíme i do dalších čtvrtí,“ informoval Freebike své uživatele v pátečním newsletteru.

Podle něj se v ulicích Karlína v květnu objeví jen desítky jeho výrazně žlutozelených elektrokol – loni jich v Praze bylo dohromady 550. Uživatel s koly bude moci vyjet i do jiných částí Prahy, vrátit je ale musí opět v Karlíně. Mimo Karlín si ale uživatel může kolo „zapauzovat“ na hodinu zdarma.

Reklama
Karlín je pro Freebike spíše laboratoří, kde se zkoušejí novinky.

Šéf služby Ludvík Jaroš se netají tím, že Karlín je pro Freebike odjakživa spíše takovou laboratoří, kde si zkouší své novinky, které poté implementuje zejména v zahraničí: například ve Velké Británii, Francii nebo Finsku. V těchto zemích mu byznys kontinuálně roste.

Jeho jádrem přitom není ani tak provoz bikesharingového systému, ale spíš prodej kol a softwarového řešení samotným městům, která chtějí systémy sdílené mobility sama provozovat. S takovým konceptem se Freebike v Česku objevil před dvěma lety v Kladně. 

Šéf služby Freebike Ludvík Jaroš | Foto Jan Strouhal

„Od letoška si všechny komponenty na naše elektrokola vyrábíme sami, a proto své síly budeme soustřeďovat tam, kde je o bikesharing zájem,“ řekl Jaroš Forbesu už před dvěma týdny. Patří zároveň k nejhlasitějším kritikům přístupu hlavního města k bikesharingu – Praha podle něj není na větší bezstanicový systém připravená a nemá vybudovanou dostatečnou parkovací síť pro prostředky sdílené mobility.

„Budovat desítky dokovacích stanic na vlastní náklady, aniž bychom museli zvyšovat ceny za výpůjčky, nám nedává ekonomický smysl. A my jsme přece jen byznys a musíme tak přemýšlet,“ naznačoval Jaroš důvody současného rozhodnutí.

Nové memorandum

Pražský magistrát se v současné době snaží vyjednat nové memorandum o rozvoji sdílených služeb, které by mělo načrtnout, jak bude bikesharing v Praze v budoucnu vypadat. Tedy i například otázku parkování.

Volně zaparkované sdílené prostředky v ulicích jsou totiž často trnem v oku občanům, kteří si zejména v sezoně stěžují na překážející koloběžky a také na chování některých uživatelů, nedodržujících předpisy a ohrožujících ostatní při zakázané jízdě po chodníku nebo v opilosti.

Koloběžky jsou často trnem v oku občanům.

Memorandum je nyní ve fázi návrhu, který teď připomínkují jednotlivé sdílené služby v Praze. Kromě Limu a Freebiku jde například o česká Rekola, Revolt nebo službu Nextbike.

Faktem ale je, že za nedodržování memoranda nehrozí postihy. Praha dokonce společnosti Lime loni v říjnu vypověděla první memorandum podepsané v září 2018 za nedodržování dohodnutých podmínek. Provoz elektrokoloběžek to ovšem nijak neovlivnilo – jejich počet se sice snížil, to ale souviselo spíše s nástupem zimní sezony.

Reklama
Reklama
Reklama