Je první březnový den roku 2020. Právě k tomuto datu měla z centra Prahy zmizet takzvaná pivní kola. Nařizuje jim to městská vyhláška. To ale ještě neznamená, že problém s turistickou alkoatrakcí, která obtěžuje místní, bude zcela vyřešen. Čekal to snad někdo?

Vzpomeňme na rok 2016. Metropoli trápila vozítka Segway, která se v ní rozmnožila jako houby po dešti a ohrožovala nejenom chodce. Po vášnivých debatách vyrostly v širokém centru zákazové značky a segwaye z exponovaných míst zmizely. Značná část jejich provozovatelů se však přesunula nejprve do Prahy 2, a když i tam záhy dostali červenou, vydali se na Strahov.

Ve středu města je mezitím nahradily elektrické skútry všemožných kategorií i velikostí. K nim se později přidala pivní kola a s nimi i jejich uživatelé – alkoholem posilnění turisté, znečišťující okolí v lepším případě hlukem, v horším svými tělesnými tekutinami.

A tak bylo třeba řešit další problém, na jehož konci je v úvodu zmíněná vyhláška omezující pohyb bicyklů širších 1,2 metru v centru Prahy. Výsledek?

Pivní kola byla v uplynulých hodinách spatřena, jak pozvolna křižují úzkými ulicemi Karlína. Zatímco občané Prahy 1 si oddechli, na osmičce hořekují.

„Jako samospráva tyhle nevhodné turistické atrakce na našem území nebudeme tolerovat,“ reagovala okamžitě městská část. „Proto bude odborem dopravy Prahy 8 v nejbližších dnech stanovena úprava dopravního značení, která cyklopivnicím zakáže vjezd do Karlína a případně dalších lokalit v Praze 8.“

I když se tak stane, obyvatelé metropole musí být připraveni na to, že všudypřítomné značky klid přinést nemusí. Provozovatelé těchto atrakcí totiž dozajista brzy přijdou na jiný druh „zábavy“.

Podnikatelé s alkoturismem by mohli provázet své zákazníky pěšky a popíjet s nimi za chůze.

Pivní rikši, kvadracykly, či snad přívěsy tažené koňmi a osly? Případně mohou podnikatelé s alkoturismem provázet své zákazníky pěšky a popíjet s nimi za chůze. Ostatně to už tu také bylo: loni si jistá agentura udělala alkoholovou destinaci z památníku československých pilotů RAF na Klárově. „Opilí idioti“, jak tehdy podroušené turisty komentovali potomci válečných hrdinů, po pomníku lezli a nevhodně se na něm fotili.

Pak tu je ještě jedna záležitost, s níž si zástupci města příliš nevědí rady – sdílené elektrické koloběžky. Jejich původní myšlenka ulehčit dopravě, a tím pádem i ovzduší je bezpochyby skvělá, bohužel se však střetává s nežádoucí realitou všedních dní. Koloběžky se povalují na chodnících a jejich bezohlednější uživatelé ohrožují pěší i řidiče.

A zatímco magistrát kvůli koloběžkám vypovídá memorandum s provozovatelem a Praha 1 je na vlastní pěst sbírá z ulic, ve městě tyto prostředky paradoxně přibývají. Zeleno-černé stroje doplnily žluté od společnosti Revolt a brzy je budou následovat další od estonského startupu Scoot911. A kdo ví, co přijde dál.

Tak uvidíme, jestli Praha bude mít v následujících letech dostatek ocelového a hliníkového plechu, aby mohla zákazovými značkami s různými piktogramy postupně osázet celé své území…