Patrick Zandl je internetový publicista, podnikatel a zastupitel v Brandýse nad Labem. Založil server Mobil.cz, byl šéfredaktorem Lupa.cz a pracoval pro videoportál Stream.cz. Vedl firmu Energomonitor a tým vyvíjející oceňovaný router Turris Omnia. Nyní pracuje pro 3D tiskaře Josefa Průšu jako R&D manažer – on sám své pozici říká architekt čarostrojnictví.

Přinášíme jeho komentář o tom, jak škola, do které chodí jeho děti, přistoupila k vyučování v době koronaviru. 

Dneska vás naštvu tím, jak to mají naše děti ve škole. Čtěte a plačte, tedy hlavně pokud máte děti školou povinné. Nejmladší děti chodí do brandýské Záškoly, první a třetí třída. Nestátní škola, platí se tu nějaké rozumné peníze, asi bych si za ty měsíční peníze mohl koupit širší televizi, dovču u slanějšího moře nebo tak něco, jenže my to vrazili do vzdělání dětí.

Patrick Zandl u sebe doma | Foto Jan Schejbal

Jak to funguje? Prvních pár dní v karanténě byl maličko zmatek, nikdo nevěděl, co bude, jak to bude, ale během těch tří dní vykrystalizovala Google Classroom. Od té doby ráno v devět třeťák naskočí k počítači, nasadí sluchátka v dětském pokoji a kouká přes Google Meet na paní učitelku, jak ve škole před tabulí vykládá látku. 

První den se to u nás trochu vychytávalo, jak spárovat bluetooth sluchátka, že je nechat nabíjet a tak dál, ale teď už je to rutina. Děti se okamžitě naučily mutovat mikrofony a jedou. Přes Classroom jim chodí úkoly, ty si vytiskneme (nebo si je lze vyzvednout ve škole tištěné), pak vyplněné ofotíme mobilem a nahrajeme na sdílený Google Drive. Proč tak? Aby děti pracovaly rukou.

Mariánka v první třídě je trochu složitější, děti si ještě spíš tak jako klábosí s paní učitelkou, ta musela třídu rozdělit na dvě skupiny a bere je odděleně. V jejím případě se úkoly ukládají na Dropbox, protože její třída nepoužívá Classroom.

Poznatky? Je to věc přístupu školy a učitele, to zaprvé. Zadruhé je problém s komunikačními nástroji. Například nám chodily úkoly tu přes WhatsApp, tu e-mailem. A protože některé předměty mají jiní učitelé, ne všechno došlo i mně a doma z toho vznikala nervozita, protože jsem půlku úkolů nevytiskl. Nakonec to škola začala důsledně sjednocovat, ale věřím, že udržování seznamů kontaktů je bolest.

Další poznatek: NIKDY nepřiznávejte v účtech pravý věk dětí. Pokud je Google účet evidovaný na mladšího 13 let, má mraky omezení a nedá se s tím pracovat. Fraus se vyzkoušel a opustil, děti se ztrácely, učitelé nevím.

Děti si videokonference a videa dost oblíbily, i když asi z nutnosti. Videotělocvik je husťárna. Odpolední společné čtení, když si děti zalezou doma do svých postelí a paní učitelka jim čte, je taky husťárna. Na večer se děti domlouvají samy a usínají při videokonferenci, kdy si povídají s kámoši vzdálenými kilometry. Inu, jiná doba.

Videotělocvik je husťárna. Odpolední společné čtení, když si děti zalezou do svých postelí a paní učitelka jim čte, je taky husťárna.

Hustý ale taky je, kolik to všechno vyžaduje úsilí. Řeklo by se, digitální vzdělávání. Porovnání podkladů zabere denně přes hodinu čistého času. Taky přecházení mezi jednotlivými místnostmi vyžaduje rozvrh. Děti totiž mají různé videomístnosti na různé předměty, bez vytištění na papír nebo přidání do kalendáře to Classroom asi neumí moc přehledně. I digitální škola holt potřebuje rozvrh…

Záškola získává deset bodů z deseti. Děkujeme, klaníme se.