skip to main content
Byznys

Komentář Tomáše Jeřábka z Košíku: Hotovky budou hrát v gastru první ligu

2 minuty čtení

Kdy jste si s rodinou naposled vytáhli z mrazáku mraženou pizzu? Poměrně nedávno, že? A kdy jste si doma do mikrovlnky dali ohřát porci hotového jídla? Marně vzpomínáte? Pokud všechno dobře dopadne, do konce tohoto roku budete mít chuť vyzkoušet to alespoň jednou.

Kdo by si kdy pomyslel, že koronavirová epidemie nám dá patřičný drive a sebevědomí, abychom v Česku jednou provždy definovali segment kvalitních čerstvých hotovek a postavili tu zařízení, které je jednou bude vařit pro celou republiku.

Hotovkový byznys funguje na první pohled poměrně jednoduše. Napíšete si menu, vyladíte receptury, aby dávaly smysl jak po stránce chuti, výživové hodnoty, tak ceny. Uvaříte pár hrnců pořádného jídla. Šokově zachladíte a můžete vydávat.

Přesto tenhle segment v Česku dlouhodobě přešlapoval ve zvláštních slepých uličkách a kvalitní čerstvé hotovky jsou tu v podstatě neznámé, zatímco zmiňovanou mraženou pizzu najdete připravenou v záloze v každém druhém mrazáku.

Proč? Hotovky jsou byznys s fresh zbožím a tam potřebujete chytnout velice rychle potřebný objem při co nejjednodušší distribuci, jinak se v tom utopíte. A samozřejmě – pokud se to rozhodnete šulit na složení, lidé vám to možná z podstaty české povahy i odpustí, ale sami si nastavíte velice nízký strop pro jakýkoli růst. Blaf tu umí pořád ještě uvařit každý.

Když jsme startovali na konci března HotovkyKošík.cz, byl to jen jeden z mnoha projektů, které si rád zapisuju do pomyslného to-do listu. Posouvali jsme ho už několik měsíců a nakonec – jak je dobrým folklorem poslední doby – osud ty priority trochu přeházel a z Hotovek se najednou stal velice důležitý dílek byznysu celého Košíku.

Projekt, který vznikl za desítku intenzivních dnů a probdělých nocí, dnes generuje zajímavá čísla – za poslední měsíc jsme jen v Praze prodali už 50 tisíc porcí, aktuálně jsme na třech tisících prodaných jídel ve všední dny.

A to jsme teprve na začátku. Postupně škálovat se dá celou řadou kroků. V současné době rozvážíme jen po Praze, ale neměl by být problém vozit i výrazně dál, pokud bychom zapojili další kuchyně. Kapacitu můžeme dohánět i zapojováním dalších partnerů.

Reklama

Tento týden nám třeba přibyla cukrárna Ivety Fabešové IF Café, v pipelině máme ještě pár dalších velkých značek, se kterými hodláme světu ukázat, jak vypadá prolínání hranic jednotlivých gastrosegmentů. Věřte mi, že pokud to dopadne, bude to docela legrace.

Jenže my jsme se rozhodli jít dál. Jak jsem říkal, segment kvalitních čerstvých hotovek je v Česku v podstatě neznámý, a i kdybychom se vyšvihli na dvojnásobek současného objemu, díru do světa neuděláme. Chceme násobit spíš deseti.

Takže na to půjdeme ve velkém a ve druhé půlce roku budeme stříhat pásku v jedné z největších manufaktur na přípravu hotovek v Česku s kapacitou pár desítek tisíc porcí denně. Šokové chlazení nahradíme pasterizací, která vydrží při stejné kvalitě déle, takže hotovky budeme mít možnost vozit kamkoli, kam dojedou naše auta s chlaďákem.

Myslím si, že vlastně poprvé ukážeme lidem, že hotové jídlo může být cenově dostupné a zároveň bez éček. Že je úplně o. k. objednat si takhle oběd pro celou rodinu. Rád bych se řídil filozofií, jakou aplikujeme i v Košíku – jednoduše pro všechny.

Designujeme tedy několik rozdílných řad s vlastními recepturami, od kvalitního basicu, který budeme zřejmě i nadále dotovat, přes rodinná menu po prémiové menu. A jsme v pokročilých jednáních se šéfkuchaři, kteří nám dokážou dát dohromady své top recepty v úpravě pro ready to heat, ready to eat.

Jasně, nabízí se otázka, jestli za celý hype kolem hotovek nemohou jednoduše zavřené hospody. Nemyslím si to. Jídlo je věčné a můj osobní odhad je, že do měsíce nebo do dvou se poptávka ještě zvedne. Člověk míní, pánbůh mění, ale pokud to dobře půjde, na konci letošního roku si budeme moci gratulovat k perfektním výsledkům.

Reklama
Reklama
Reklama