skip to main content
Investice

Komentář: Víno z Bordeaux je letos díky covidu zajímavou investiční příležitostí

2 minuty čtení

Tento týden vrcholí každoroční nabídková kampaň vín Bordeaux ročníku 2019, která je známá pod tradičním názvem „En primeur“. Letošní kampaň je v mnoha ohledech výjimečná a stojí za povšimnutí tentokrát nejenom u milovníků těch nejlepších vín z Bordeaux, ale po delší době i u investorů do kvalitních vín.

Ročník 2019 je odborníky z pohledu kvality přirovnáván k velkým ročníkům posledních 20 let, jakými jsou roky 2000, 2005, 2009, 2010 a 2016. Politické napětí v Číně a Hongkongu, covid-19 a 25procentní cla na dovoz vín do USA „zaúřadovaly“ s poptávkou tradičně silných trhů s kvalitními víny z Bordeaux. Producentům tedy nezbylo než se vrátit opět trochu nohama na zem a snížit ceny.

Výsledkem jsou ceny o 20 až 30 procent nižší než v loňském roce, což už stojí za povšimnutí. Posledním ročníkem, kdy vína z Bordeaux byla za „rozumné“ ceny vzhledem ke kvalitě, byl rok 2008 a to už je poměrně dávno. Například vína z roku 2009 a 2010 byla tak drahá při kampani en primeur, že je dnes na trhu seženete přibližně za stejnou cenu jako před těmi 10 roky…

Jak vlastně taková kampaň en primeur funguje a jak se do ní může běžný smrtelník zapojit?

Je to velmi jednoduché. Vinaři na podzim sklidí hrozny ze svých vinic, zpracují je a mladé víno putuje do barikových sudů ke zrání. Na jaře následujícího roku víno, které zraje v sudech po dobu 18 měsíců, ochutnají kritici, přidají svoje bodové hodnocení a kampaň může začít. Distributoři dostanou svoje alokace vín a ceny, které poté nabídnou, samozřejmě s obchodní přirážkou, svým klientům. Celá kampaň trvá přibližně pět týdnů, kdy jednotlivá „chateau“ postupně vydávají svoje vína.

Reklama

Je to tedy relativně vzrušujících pět týdnů, kdy se milovníci vín z Bordeaux a investoři snaží udělat si předalokace u svých distributorů a zároveň nervózně posedávají u počítačů a čekají právě na vydání svých oblíbených „chateau“, aby se na ně dostala řada. Po ukončení kampaně za svoji alokaci vín zaplatíte zálohu, zpravidla ve výši plné hodnoty vína bez DPH, a čekáte další rok a půl na fyzické dodání svých lahví.

Dnes je i u nás několik kvalitních a osvědčených distributorů, kteří mají více než dvacetiletou zkušenost s en primeur víny z Bordeaux. Takže se není čeho bát.

Letos je však všechno jinak. Nejdříve se ozývaly hlasy, zda by kampaň letos neměla být zrušena s tím, že by proběhla až další rok na jaře. Tradičně jezdí do Bordeaux kolem 5000 kritiků, kteří letos nemohli uskutečnit svoji pravidelnou misi. Místo toho se vzorky začaly posílat po světě poštou k radosti všech pošťáků. Takže když kampaň nakonec opožděně začala, většina kritiků svůj názor na jednotlivá „chateau“ ještě ani nestačila publikovat.

V rozporu se zvykem se mezi prvními vydanými víny objevila některá skutečně velká jména, třeba Chateau Pontet Canet z oblasti Paulliac nebo Chateau Palmer z oblasti Margaux, obě za cenu o 30 procent nižší než v loňském roce. To udalo tón celé kampaně a i u dalších vín se potvrdilo snížení cen. Rozhodně je letos z čeho vybírat.

U en primeur vín z Bordeaux má smysl na investice nakupovat ta „chateau“, která jsou roky prověřená a jsou v takzvaném investičním stupni (IGW – Investment Grade Wines), a navíc jsou produkována v menším množství, jako jsou například ta nejlepší vína z celého Bordeaux nebo nejlepší vína z oblasti Pomerolu. Ta jsou produkována v malém množství a při dostatečné poptávce po nich s časem roste cena.

Aktuální vydání magazínu
Tohle je budoucnost
Forbes NEXT léto 2020

Pokud se rozhodnete, že začnete, je důležité, zda máte vína kde dobře uskladnit. První, na co se vás budou v případě, že svoje vína nabídnete na trh, za 10 let ptát, bude, zda byla uskladněna v certifikovaném sklepě a zda jste to schopni doložit. Hodně distributorů již dnes na našem trhu takové uskladnění nabízí, ale musíte si k nákladům na pořízení vína připočítat další každoroční částku za uskladnění.

Pokud se vám investice do vína ve výsledku nepovede, tedy nepovede ke kýženému zisku z prodeje, nezoufejte. Víno je vášeň a také jediná investice, která se dá rychle a příjemně zlikvidovat v kruhu přátel k radosti a potěšení všech přítomných. Takže pokud chcete letošní kampaň Bordeaux en primeur ještě stihnout, je nejvyšší čas.

Reklama
Reklama
Reklama