Viva la vagina loca! křičí heslo na pytlíku od bonbonů nebo na tetrapakové krabici od mléka. Vypadají jako cokoliv jiného než balení kondomů nebo týdenní zásoba dámských tamponů. A přesto s nimi německá značka Einhorn – ano, jednorožec – udělala díru do světa.

Malá firma s pár zaměstnanci sídlící v Mnichově postavila svůj byznys na udržitelnosti. A když před pěti lety přišla s veganskými kondomy vyrobenými z latexu z malých fair trade kaučukových farem, oslovila tím celkem významnou niku zákazníků, kteří hledali kondomy co nejšetrnější k planetě.

Podle výroční zprávy Einhornu mají i hipsteři a veganští mileniálové sex, a evidentně ne málo: mnichovská firma prodává ročně svých zelených kondomů celkem za 5 milionů eur, tedy v přepočtu 130 milionů korun. A zanedbatelný není ani podíl Einhornu na celém německém trhu s kondomy, kde se ročně otočí zhruba 100 milionů eur – a kde navíc proti německému startupu stojí velcí nadnárodní giganti, jako třeba Durex.

Na pultech německých drogerií jednorožčí kondomy těžko přehlédnete, protože vypadají úplně odlišně od čehokoliv okolo. Jsou o dimenzi jinde než černé krabičky Billy Boy i jednobarevný design Durexu. Kondomy Einhorn místo toho se svými malůvkami vypadají jako pytlíky od bonbonů a chipsů.

Záleží, jestli sáhnete po balení s infantilními broskvičkami, muffinem a vlhkým salátem, anebo po hranolkách či mrkvičkách. Na každém obalu najdete kromě eklektického designu taky ušlechtilého jednorožce s rozevlátou hřívou, všudypřítomné logo firmy. Vypadá to divoce. Ale taky docela cool.

„Většina lidí se pořád ještě stydí kupovat intimní věci jako kondomy a často je radši zahrabou až na dno nákupu, než aby někdo viděl, že je mají v košíku. Chtěli jsme nejenom oslovit ekologicky smýšlející zákazníky, ale taky se postavit čelem tomuhle nákupovému tabu,“ vysvětluje Philip Siefer, který společně s Waldemarem Zeilerem stál v roce 2015 u zrodu značky a jejího zábavného designu.

Einhorn spolu rozjížděli jako crowdfundingovou kampaň na kondomy vyrobené co nejšetrněji k přírodě, a když během 48 hodin dosáhli na vytyčených 50 tisíc eur, pochopili, že jejich nápad byl trefa do černého.

Jak se navíc množily dotazy, jestli bude jejich produkt taky vhodný pro vegany (ve většině běžných kondomů je k lubrikaci použitá kravská bílkovina kasein), došlo zakladatelům Einhornu, že i veganství je cesta, kterou by se měli vydat.

Oba podnikavci vybrali na rozjezd Einhornu celkem 100 tisíc eur a za rok 2019 prodali přes čtyři miliony kondomů a navrch 17 milionů tamponů a vložek, které jednorožčí společnost přidala do nabídky loni v březnu. I u dámských hygienických pomůcek se přitom Einhorn snaží o co nejmenší ekologickou stopu: tampony a vložky jsou z biobavlny a v nabídce mají taky zero waste menstruační kalíšky.

Už několik let je přitom Einhorn v zisku a polovinu toho, co firma vydělá, vrací zpátky do zelených projektů – například na snížení emisí oxidu uhličitého nebo na podporu pěstitelů právě biobavlny.