Aktuální vydání magazínu Forbes

Boj s epidemií ticha. Costa Coffee zavádí tlachací stolky pro osamělé

Pošli to dál

Když říkala před skoro 20 lety Bridget Jones, že umře jako stará panna a sežerou ji vlci, asi jsme se ještě smáli. Když v roce 2006 našli v londýnském bytě už dva roky mrtvou čtyřicátnici Joyce Vincent policisté jen kvůli tomu, že neplatila účty za nájem a nikdo o ní nevěděl, rozpoutala se debata napříč médii, jak je možné, že někdo může zemřít takto bez povšimnutí.

A po více než 10 letech od této události čteme o epidemii samoty, o jejích dopadech se publikují studie a například lékař Vivek Murthy říká, že má vliv na kardiovaskulární onemocnění, demenci, depresi, úzkost a způsobuje i smrt.

Překvapí tak někoho, že premiérka Velké Británie Theresa May tento rok jmenovala ministryni pro osamělé a Austrálie zase vytvořila Spolek pro ukončení samoty (Coalition to End Loneliness)?

Čtěte také: Sedm tipů na místa, odkud si odnesete dobrou kávu i lepší karmu

S osamělostí se ale rozhodl bojovat i svět byznysu. Tak třeba Costa Coffee jako první řetězec na světě zavádí ve Velké Británii tzv. „chatter and natter“ (v překladu tedy něco jako tlachací a kecací) stoly – jednoduše dá na stolky ve svých kavárnách cedulku, že stůl patří pouze těm, kteří si chtějí mezi sebou poklábosit.

Tzv. koncept „Chatty Café“ zavede ve více než 300 pobočkách po celé zemi poté, co jej otestoval ve svých 25 kavárnách v dubnu tohoto roku.

„Chatty Café je fantastická iniciativa a my jsme pyšní, že můžeme být její součástí. Když jsem viděla, jak jsou během testovacího období naše týmy do projektu zapálené, a dokonce nakoupily deskové hry, nepochybovali jsme, že to rozjedeme ve velkém,“ komentuje Victoria Moorhouse z Costy.

Samotný koncept funguje už ve více než 100 nezávislých kavárnách po Velké Británii, Costa Coffee je ale prvním řetězcem, který jej komplexně přijímá a tímto způsobem hodlá bojovat s tzv. „epidemií ticha“, jak problém osamění v Anglii, kde se podle studií cítí osaměle devět milionů lidí, nedávno popsali.

Za zrodem celého konceptu Chatty Café stojí Britka Alexandra Hoskyn.

Alexandra Hoskyn

„Seděla jsem tehdy v kavárně v supermarketu, měla jsem na klíně čtyřměsíčního syna a popravdě jsem se cítila sama a otrávená. Pak jsem si všimla postarší osamělé ženy a mladého muže, kteří také vypadali, že by uvítali společnost,“ vzpomíná na prvotní myšlenku Hoskyn, která koncept založila před rokem a řetězec Costa Coffee následně sama oslovila.

Na stránkách jejího projektu, kde si mimo jiné můžete najít nejbližší kavárnu s „chatter and natter“ stolem, píše, že jsou tyhle stoly určené jak těm, kteří chtějí prohodit jen pár slov o počasí u rychlého kafe, tak těm, kteří mají náladu na hodinovou debatu.

„Prvně je důležité si vůbec uvědomit, co to znamená být osamělý. Nutně to neznamená být sám. Osaměle se můžete cítit ve vztahu i mezi lidmi, je to subjektivní pocit, kdy se cítíte od ostatních odpojení,“ vysvětluje neuroložka Stephanie Cacioppo, která zároveň působí na University of Chicago.

Právě na to se rozhodla Hoskyn reagovat, když si uvědomila, jak pozitivní dopad může prohození pár slov s ostatními mít.

„Představila jsem si, jak by to bylo super, kdybychom si mohli s těmi ostatními dvěma navzájem pokecat, a jak vám taková obyčejná interakce rozsvítí den,“ vysvětluje.

Tak co, že by po úspěšných Ježíškových vnoučatech výzva pro české kavárníky?

Čtěte také