skip to main content
Facebook

Konec jednoho vztahu. Proč to mezi Facebookem a WhatsAppem neklapalo?

2 minuty čtení

Za 22 miliard dolarů koupil před čtyřmi roky Facebook mobilní aplikaci WhatsApp, aby z ní postupně udělal jednu z nejpoužívanějších služeb. I když se navenek aplikaci daří, když ji používá přes miliardu lidí ve 180 zemích světa, zdá se, že uvnitř to zase až tak neklape.

Čtěte také: Facebook bude, my ne. Bublina kolem Cambridge Analytica splaskne a pojede se dál

V září minulého roku totiž opustil WhatsApp jeho zakladatel Brian Acton a v těchto dnech ho následuje spoluzakladatel Jan Koum.

Podle deníku The Washington Post dvaačtyřicetiletý Koum Facebook opouští uprostřed hádek, které se mají týkat obchodní strategie a zacházení s osobními daty uživatelů.

Brian Acton a Jan Koum 

Když před čtyřmi lety Facebook aplikaci kupoval, nechal se slyšet, že do jejího původního chodu nijak zasahovat nebude a zachová ji takovou, jakou ji uživatelé znají. To znamenalo, že bude tolerovat to, na čem si WhatsApp zakládal – žádné reklamy, žádné sledování cizí komunikace ani sbírání více uživatelských dat, než je opravdu nutné.

Jak Koum, tak Acton totiž silně zastávají ochranu soukromí, a když WhatsApp prodávali, zavázali se k zachování jeho nezávislosti, kdy byli proti spárování s Facebookem a sdílení dat svých uživatelů.

První „vlaštovka“ změny přišla ve chvíli, kdy Facebook zrušil roční poplatek 0,99 dolaru (kolem 20 korun), za který původně Koum a Acton WhatsApp poskytovali, a všem začalo být jasné, že Facebook bude chtít vydělávat na reklamě.

Už v roce 2016 změnil Facebook uživatelské podmínky k většímu propojení dat mezi Facebookem a WhatsAppem, to ale na základě protestů národních i celoevropských institucí během minulého roku v rámci Evropy zrušil.

Podle The Washington Post tlačil Facebook WhatsApp ke změně smluvních podmínek za účelem většího přístupu k telefonním číslům uživatelů. Vedle toho měl usilovat o jednotný profil svých služeb za účelem lepšího získání dat k cílení reklamy a o zavedení systému, který by navrhoval přátele na základě kontaktů získaných z WhatsAppu.

Jan Koum je v miliardářském žebříčku Forbesu na 170. místě se jměním v hodnotě 9,1 miliardy dolarů a WhatsApp založil spolu s Actonem v roce 2009. Poznali se ve společnosti Yahoo, kterou opustili po více než devíti letech právě kvůli tomu, aby mohli rozjet tuhle aplikaci.

Z Facebooku odešel Acton v září minulého roku a svůj postoj k němu dal otevřeně najevo v březnu, když na Twitteru napsal „Je čas“ společně s hashtagem #DeleteFacebook jako odpověď na skandál kolem Cambridge Analytica.

V současné době investoval 50 milionů dolarů do šifrované komunikační aplikace Signal.

Jan Koum o svém odchodu napsal v pondělí na Facebooku, nevyjádřil se ale k možným nepokojům uvnitř společnosti ani k tomu, co píše The Washington Post.

„Bylo to skvělé období, ale je čas jít dál,“ napsal ve svém příspěvku vedle toho, že se teď nějakou dobu chce věnovat jen svým porsche a relativně novému sportu ultimate frisbee.