skip to main content
Český byznys

Kontakty nade vše. Česká firma Eventival buduje LinkedIn pro filmový průmysl

5 minut čtení

Červené koberce, filmové hvězdy, šampaňské. Ale i cinefilové odhodlání prostát hodiny na mrazu, aby na plátně zhlédli opus, na který v běžné distribuci nejspíš nenarazí.

A potom také desítky nadšenců v zákulisí, kteří se po dlouhé noci vůbec nevyspí. To vše jsou filmové festivaly.

Dnes se jich po celém světě konají tisíce – jen v listopadu jich běžely paralelně desítky. Právě zajistit, aby vše na festivalu fungovalo, pomáhá firma Eventival.

Když Tomáš Prášek před dvaadvaceti lety převzal vedení guest servisu filmového festivalu v Karlových Varech, většina jeho práce probíhala pomocí excelových tabulek, šanonů a papírových krabic.

„Vyjma několika největších pracuje většina festivalů s omezenými rozpočty,“ vysvětluje o dvě dekády později.

„Pokud si jako ředitel máte vybrat, zda investujete do IT systému, nebo pozvete hvězdu navíc, většina se rozhodne pro druhou možnost. Zároveň není těžké sehnat dostatek dobrovolníků, kteří budou celou noc datlovat data z jedné excelové tabulky do druhé. Řada festivalů takto analogově funguje dodnes,“ usmívá se muž, který v šanonovém handicapu vycítil příležitost a rozhodl se technologické zázemí festivalů updatovat do 21. století.

Práškův profesní život změnilo setkání s programátorem Pavlem Kalendou, který začal v roce 1997 pro karlovarský festival vytvářet akreditační software.

Když si Prášek uvědomil, že možnosti sahají mnohem dál, začal růst systém, který postupně proměnil organizaci festivalů od dnes běžných maličkostí, jako je čárový kód na akreditační kartě, po propojení všech navazujících činností.

„Systém jsme nazvali DataKal a v roce 2000 jsme s ním pomohli rozjet festival v norském Bergenu,“ vzpomíná Prášek na start byznysu.

Legendární festivalová kočka na plakátu od studia Najbrt

K prvním zákazníkům patřil rychle rostoucí festival v korejském Busanu, indickém Goa, newyorské Tribece nebo v Římě. Klíčové pro rozvoj firmy byly osobní kontakty, které Prášek nasbíral ve Varech, ale i nasazení, s nímž každoročně několikrát obkroužil planetu.

„Pamatuji si, jak jsem šéfce guest servisu busanského festivalu ve čtyři ráno, když si na mě konečně našla čas, kreslil schéma systému na čtvrtku papíru v baru.“

Hned v druhém roce existence oslovili majitele společnosti investoři z Itálie a Irska. Prášek ale nechtěl ztratit kontrolu nad firmou.

„Buď bychom masivně investovali a vybudovali technologickou firmu typu SAP, s desítkami programátorů a lokálními zastoupeními. Ale to bychom museli cenu produktu zvednout natolik, že by se pro klienty v neziskovém sektoru stala nedostupnou. Museli bychom hledat zákazníky jinde, třeba v prostředí farmaceutických konferencí.“

A to se Práškovi nechtělo. „Velkou přidanou hodnotou lifestylového byznysu, který děláme, je právě atraktivita prostředí. Když svému programátorovi nabídnu cestu na festival do Cannes, kde vystupuje jako tvář produktu, je to jiné, než kdybych ho vyslal na přehlídku zemědělských strojů.“

V roce 2008 se nicméně vize zakladatelů DataKalu ohledně dalšího rozvoje firmy začaly rozcházet natolik, že se rozhodli spolupráci ukončit, a Prášek s novými partnery založil Eventival.

Společné prohlášení Práška a Kalendy o ukončení spolupráce | Repro DataKal

„Od začátku se Eventival odlišoval v tom, že jde o systém využívající cloudová úložiště, přičemž každý z festivalů si jej může konfigurovat pro vlastní potřeby,“ popisuje Prášek technologické vylepšení firmy.

S tehdejší pracovní i životní partnerkou Dawnou Cha, kterou potkal na festivalu v Jižní Koreji, Eventival vymysleli a rozkreslili v renovované stodole poblíž francouzského Fontainbleau, kam pak z Čech přivezli i jeho první programátory. 

Za další desetiletku se podařilo vybudovat značku, která má dnes v prostředí filmových festivalů zcela výsadní pozici. Eventival dnes využívá 135 většinou velkých festivalů ve 45 zemích od Mexika po Filipíny. 

Vzniká unikátní profesní databáze, odlišná třeba od mainstreamového IMDb.

Práškovi se navíc začal zhodnocovat entuziasmus, se kterým v minulosti upřednostňoval emoční rozhodnutí před krátkodobými ekonomickými výsledky. „Brzy prolomíme hranici půl milionu uživatelů. Díky nim přes Eventival proudí ohromné množství dat.“

A právě v datech vidí majitel Eventivalu příležitost pro další monetizaci a rozvoj svého byznysu. „Vzniká unikátní profesní databáze, odlišná třeba od mainstreamového IMDb či jiných konkurentů.“

Do systému jsou totiž zanášeny i samotné filmy – a často velmi specifické. „Producent nezávislého filipínského dokumentu nebude mít prostředky na masivní festivalovou propagaci,“ vysvětluje Prášek.

„Přes naši databázi ale dokáže efektivně oslovit stovky festivalů, které mohou jeho film uvést. Podobně, když bude chtít střihač z Argentiny najít práci v Číně, může pro to využít právě Eventival,“ pokračuje a netají se tím, že by chtěl z Eventivalu vybudovat profesní sociální síť, tedy jakýsi LinkedIn pro filmový průmysl. Množství dat vychází i ze skutečnosti, že se na začátku nesoustředili jen na bohaté evropské festivaly, jakkoli se to mohlo zdát ekonomicky výhodnější.

Práškova konkurenční výhoda spočívá ve výjimečné znalosti prostředí, kde vše stále stojí a padá na osobních vazbách. Jen málokdo má dnes takový přehled o tom, co ve festivalových soukolích funguje a co ne.

„V zásadě neexistuje dobrý festivalový ticketing systém. Rezervační systémy jako TicketMaster nebo GoOut nabízejí jen jednoduchý prodej lístků. Když ale přijde do sálu návštěvník s akreditací na krku, je problém. Nemluvě o tom, že na každém festivalu máte několik typů akreditací,“ uvádí Prášek konkrétní příklady.

Prášek se proto postupně pod značku Eventival snaží včlenit další produkty, často od externích dodavatelů: nedávno přibyla mobilní aplikace, výhledově uvažuje právě o rezervačním systému na vstupenky, který by byznys Eventivalu posunul i do ekonomicky atraktivnějšího segmentu B2C. 

Design Eventivalu je od počátku dílem teplické firmy Pro-Idea – designér Sergey Petukhov stojí i za plánovaným faceliftem.

„Jakmile se staneme automatickou první volbou ve filmové branži, můžeme expandovat do jiných odvětví,“ přemýšlí Prášek, kterého nejvíce lákají festivaly hudební.

Opět je to emoční volba – k hudbě má blízko, začátkem milénia rozjížděl v Praze jeden z prvních festivalů hudebních filmů na světě, Music on Film – Film on Music (MOFFOM).

„Bohužel zrovna vypukla finanční krize, a tak jsme přišli o nasmlouvané sponzory a museli po pěti ročnících skončit,“ posteskne si.

Už teď však ke klientům Eventivalu patří největší reggae festival světa, Rototom Sunsplash. A jednou třeba dojde i na ty farmaceutické konference.

Ostatně, podnikatelovo jméno k tomu tak trochu vybízí…