Jako když auto zatáčí doprava a současně doleva. Tak protichůdné jsou predikce, zda trh s auty vlivem koronakrize zlevní.

„Do zlevňování se zatím nikomu nechce a všichni doufají v oživení trhu. Chcete-li kupovat, kupujte. Cena ojetých aut dolů nepůjde,“ tvrdí Stanislav Gálik, ředitel inovací bazaru AAA Auto.

„Auta výrazně zlevní. Prodejci sice tvrdí, že s cenou dolů nepůjdou, ale jenom mlží, aby nevyvolali masové odkládání nákupů,“ oponuje ekonom Lukáš Kovanda.

Těžko říct, kde je pravda. Zato nepopiratelnou pravdou je, že prodeje nových aut se minulý měsíc historicky propadly. Svaz dovozců automobilů uvedl, že pokles byl o 53,4 procenta: prodalo se necelých 11 tisíc vozů, to je nejvýraznější meziroční propad a nejhorší dubnový výsledek od dubna 2004.

„Nová auta kvůli pandemii zlevní, v krajním případě dokonce citelně,“ je přesvědčen Kovanda. „Levnější vozy zlevní o vyšší desetitisíce korun. A modely, které stojí kolem milionu, mohou jít cenově dolů třeba až o 250 tisíc.“

Kovanda pokračuje: „Automobilky a prodejci aut teď samozřejmě budou říkat, že dolů nepůjdou, a odkazovat na oslabenou korunu a vyšší náklady související s přísnějšími environmentálními regulacemi. To je však jen snaha nevyvolat očekávání nižších cen, neboť nákup auta mohou zákazníci právě v takovém očekávání snadno odložit, a tím již tak mizerný odbyt dále zhoršit.“

Ekonomovo tvrzení se týká nových aut. Poněkud odlišná situace je u ojetých vozů, alespoň podle Gálika. Ten přinesl statistiku, že se v týdnu po vyhlášení nouzového stavu propadl obchod s ojetinami na polovičku, avšak trh se poměrně rychle vzpamatovával, takže nyní je na 85 procentech normálu. O to se Gálik opírá v argumentaci, že případný nákup ojetého auta je zbytečné odkládat.

Kovanda připouští, že cenový pokles ojetin bude tlumen mimo jiné jejich nižší cenovou hladinou v porovnání s novými vozy. Přesto se domnívá, že i starší auta budou levnější, byť cenu těch kvalitních může ovlivnit zavedení šrotovného – jak v Německu, tak v Česku.

„Potom budou řidiči placeni z kapsy daňového poplatníka za to, že si nechají sešrotovat starší vůz a koupí si zbrusu nový. Kvůli tomu tedy bude na trhu méně kvalitních ojetin, takže jejich cena bude postupně zase stoupat.“

Trendem před krizí bylo každopádně zdražování. Cenový index EY, který trh s osobními automobily systematicky sleduje, zaznamenal v posledním čtvrtletí roku 2019 růst cen vozidel – ty v základní výbavě vzrostly v průměru o 3,8 procenta oproti třetímu čtvrtletí.

Vydání Forbesu Outsider

Do letoška vstoupily automobilky výměnou ceníků většiny modelů: pouze 16,4 procenta ze sledovaných vozidel nevykázaly žádné cenové změny ve srovnání s loňským říjnem. „Trendem je rozšiřování nabídky a v neposlední řadě zdražování,“ uvedl koncem února za index EY Miroslav Popel.

Brzy po Popelových slovech shořely na popel vinou koronakrize očekávané vyhlídky výrobců a prodejců vozů, teď je vše jinak. Kovanda míní, že automobilky budou klientům nabízet i různé slevy a akční nabídky, aby podpořily nejistou poptávku.

A varuje: „Zlevnění se budou prodejci snažit i maskovat. Bude-li mít model lepší výbavu, ale cena zůstane ciferně stejná, nominálně se o žádné zlevnění jednat nebude, i když fakticky to zlevnění bude – zákazník za stejnou cenu získá lepší výbavu, za niž by si jindy připlácel. Přitom hlavně statistické zlevnění přitahuje pozornost médií, vyvolává u veřejnosti očekávání dalšího poklesu cen a vede k masovému odkládání nákupu vozidla, které je z hlediska automobilek smrtící.“