skip to main content
Cestování

Krach britské cestovní kanceláře Thomas Cook je varováním i pro české cestovky

3 minuty čtení

Konec ikony mezi světovými cestovními kancelářemi, britské Thomas Cook, je krajně zarážející. Firma s takřka dvousetletou tradicí nevstupuje do insolvenčního procesu, ale končí rovnou v likvidaci. Neproběhne tedy ani pokus o záchranu alespoň části společnosti. Veškerý majetek cestovní kanceláře bude kvapem rozprodán, aby byly uspokojeny pohledávky věřitelů s přednostním právem kompenzace při zániku společnosti.

Majetek kanceláře Thomas Cook je přitom rozsáhlý. Ke konci března vlastnila letadla a letecké součástky za 553 milionů liber, což představuje 16,2 miliardy korun. V hotovosti disponovala 688 miliony liber (zhruba 20,1 miliardy korun) a pohledávky činily 956 milionů liber – bezmála 28 miliard korun. Nehmotný majetek kanceláře, který se ovšem likvidací rozplynul jako pára nad hrncem, činil 1,96 miliardy liber neboli 57,4 miliardy korun.

Cestovka se ocitá v likvidaci, protože nesehnala peníze na další provoz.

V Británii bylo jméno „Thomas Cook“ synonymem zájezdového cestování, což podporovala rozsáhlá síť kamenných poboček. Kancelář Thomas Cook navíc expandovala do zahraničí, v Česku prodávala zájezdy prostřednictvím cestovní kanceláře Neckermann. Zdálo by se tedy, že ještě mohlo být co zachraňovat.

Cestovka se ale ocitá v likvidaci a ze dne na den krachuje, protože nesehnala peníze na další provoz. Každoročně inkasovala finanční prostředky hlavně od března do září, kdy vrcholí nákupy zájezdů a samotná sezona, zatímco od září do března vyplácela své dodavatele. Nyní vedení cestovky a její věřitelé zřejmě shledali, že inkasované prostředky nejsou tváří v tvář nasmlouvaným výdajům takové, aby mohla vysoce zadlužená firma dále fungovat.

Na jejích horšících se hospodářských výsledcích se podepisoval nástup online prodejců zájezdů a letenek a nověji také platforem typu Airbnb. Lidé dlouhodobě ztrácejí zájem o pořízení kompletovaných zájezdových balíčků, takže cestovky musí snižovat své marže.

Výsledkům nepřidal ani chystaný brexit, přikrmující nejistotu řadového britského spotřebitele, a nepomohlo ani napětí v mezinárodních obchodních vztazích, zejména mezi USA a Čínou, které přispívá ke zpomalení čínské ekonomiky – a tedy k ochromení tamního turistického apetitu.

Osud cestovky Thomas Cook je varováním i pro české cestovní kanceláře. Čelí a budou čelit stále náročnějšímu prostředí. Jedním ze způsobů, jak se alespoň částečně bránit nástupu online světa, je vzájemné slučování.

V minulém týdnu takový krok oznámily dvě největší cestovky na českém trhu: CK Fischer a Exim Tours. Pakliže sloučení posvětí antimonopolní úřad, ovládne vytvořená společnost třetinu příslušného tuzemského trhu a bude disponovat větší silou při cenovém vyjednávání s hotely či leteckými přepravci. To může nové firmě zajistit opětovné navýšení marží, stlačených online konkurencí.

Je otázka, zda to bude stačit dlouhodobě. Jak varuje až šokující případ velké a majetné cestovní kanceláře Thomas Cook, položit se může kdokoli.