SpaceKnow, jeden ze tří nejnadějnějších českých startupů, posiluje. A to jak finančně, tak personálně. Do čela na pozici CEO od března nastoupil Jeremy Fand, bývalý šéf datového týmu agentury Bloomberg a vysoký manažer hedgeových fondů.
„Jeremy je špička svého oboru, super člověk,“ říká spoluzakladatel SpaceKnow Jerry Javornický.
Poslechněte si: ▶ Forbes Startup podcast s Davidem Špinarem o hledání další pecky Mitonu
Karlínský startup, který má své zastoupení v New Yorku a San Francisku, analyzuje data ze satelitních snímků a staví nad nimi nové obchodní modely. A právě Fand by měl dotáhnout do reality jeden nový nápad: univerzální monitorovací a tradovací algoritmus na komodity, které lze sledovat a počítat z vesmíru.
Příklad? Cow monitor neboli monitor krav. Krávy jsou v USA chované na přesně vymezených pastvinách, na které z orbity shlížejí (podobně jako prakticky na všechna místa na planetě) satelitní kamery, jež vidí na Zem s rozlišením až na 30 centimetrů. SpaceKnow tak dokáže spočítat, kolik shluky krav zabírají plochy a jak se to mění v čase.
„Dokážeme určit, jestli krávy jsou ve výkrmovém režimu, nebo jestli rostou. Velkoodběratelům hovězího masa, například McDonald’s, tak dokážeme říct, jaké jsou zásoby a předpokládaná cena,“ dodává Javornický, který díky této technologii vidí budoucnost SpaceKnow i jako „AI-powered hedgeového fondu“. Podle jeho slov by algoritmus na základě satelitních snímků rozhodoval, kam se investují peníze.
Už nyní nabízí SpaceKnow dva indexy, které díky analýze satelitních snímků a strojovému učení určují výkonnost hospodářství.
SMI Index sleduje šest tisíc průmyslových oblastí v Číně a má za cíl ukázat, v jaké kondici čínská ekonomika opravdu je. A takzvaný Night Lights Index, měřící noční světla nad Afrikou, zkoumá HDP afrických států, kde jsou s včasnými a přesnými údaji úřady často na štíru.
Vedle toho má SpaceKnow řadu zakázek od soukromých subjektů ze tří základních odvětví: finančnictví, stavebnictví a obrany a zpravodajství. Díky pohledu z vesmíru dokážou například spočítat, kolik bylo včera aut před supermarkety v Mnichově nebo kolik lodí bylo za posledních 10 let v Perském zálivu (to jsou reálné byznysové příklady).
Byznys SpaceKnow roste, stejně jako počet zaměstnanců (nyní 55) i hlavní „startupové“ ukazatele.
Na sklonku minulého roku přišla investice od Marcina Hejky z OTB Ventures a dvojice z Wood & Co. Jana Sýkory a Vladimíra Jaroše, dohromady čtyři miliony dolarů. Už dříve do SpaceKnow investovaly německý BlueYard Capital a Reflex Capital, za nímž stojí Ondřej Fryc, zakladatel Mall.cz. Celkem tedy SpaceKnow „naraisovalo“ 10 milionů dolarů a jeho aktuální valuace činí 40 milionů dolarů.
Pro srovnání: jejich americká konkurence Orbital Insights, o které se mluví jako o budoucím jednorožci, získala od investorů 78 milionů dolarů při stávající valuaci 300 milionů.
O SpaceKnow jsme přinesli obsáhlý článek ve vydání Forbes NEXT jaro 2017. Koupit si ho můžete zde.
23. 3. 20183 min
Michael Mareš
redaktor Forbesu
Zajímají ho nejnovější nápady českých internetových vizionářů a úspěchy českých technologických firem. Také už dlouho sleduje, co se děje, když se propojí byznys a sport.