skip to main content
Daniel Křetínský

Křetínský mediálním magnátem? Proč se český miliardář rozkročil už do šesti zemí

2 minuty čtení

Z pátého nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského roste mediální magnát. Po investici do německé televizní skupiny ProSiebenSat.1 už Křetínský vlastní nebo spoluvlastní média v šesti evropských zemích od Francie po Rumunsko. A podle všeho chce svoji mediální stopu ještě rozšířit.

Minoritní podíl v ProSiebenSat.1 ve výši 4,1 procenta, který Křetínského a jeho slovenské partnery Patrika Tkáče a Romana Korbačku vyšel odhadem na 120 milionů eur (zhruba 3,1 miliardy korun), otevřel českému miliardáři pole k mnohem větší hře, než se na první pohled zdá.

Do vlivné mediální skupiny patří 15 neplacených a placených televizních kanálů, které si každý den pustí 45 milionů domácností v Německu, Rakousku a ve Švýcarsku. Obsah na všech digitálních platformách ProSiebenSat.1 během minulého roku vygeneroval tři miliardy zhlédnutí.

Křetínský a spol. jsou přitom i s tímto minoritním podílem třetím největším akcionářem skupiny – hned po společnostech Capital Research Global Investors a Mediaset, za kterou stojí bývalý italský premiér Silvio Berlusconi a která letos na jaře získala v ProSiebenSat.1 podíl 9,6 procenta. Vliv česko-slovenské trojice se navíc bude zvyšovat: jejich společnost Czech Media Invest (CMI) totiž akcie dál přikupuje. Ještě v pátek ráno to bylo 3,6 procenta, ve stejný den večer, kdy CMI vydala tiskovou zprávu, už 4,1. Kam až chce svůj podíl CMI vytáhnout, není jasné, ale kvůli oznamovací povinnosti na úrovni pěti procent se nejspíš brzy dozvíme nový stav.

Křetínský v posledních 10 letech budoval hlavně energetický kolos EPH, ze kterého vyrostla šestá největší energetická skupina v Evropě a českého miliardáře vynesla i do globálního žebříčku nejbohatších lidí světa podle amerického Forbesu. Mediální nákupy mu ale nejsou nijak cizí. V Česku už šest let spoluvlastní vydavatelství Czech News Center, vydávající nejčtenější tuzemský deník Blesk, jediný sportovní deník Sport nebo ekonomické noviny E15. Loni Křetínský přikoupil rádia v Česku (Evropa 2 a Frekvence 1) a Rumunsku.

Křetínského mediální expanze už stihla vzbudit vášně ve Francii, kde miliardář spoluvlastní jedny z nejvýznamnějších novin Le Monde, politický týdeník Marianne a několik časopisů v čele s francouzskou mutací módního magazínu Elle, která je s 330 tisíci výtisky nejprodávanější ženský časopis ve Francii. Právě kvůli jednání o odkoupení dalšího podílu v Le Monde podepsalo přes 460 tamních novinářů výzvu požadující garanci nezávislosti.

Křetínský věří, že ProSiebenSat.1 má na víc.

Jak CMI sama uvádí, podobných investic do médií po celé Evropě chystá víc, ale zaměřovat se chce hlavně na minoritní podíly. Důvod? Těch se nabízí víc. Evropská média se nacházejí v nepříliš komfortní situaci a ProSiebenSat.1 není výjimkou. Její akcie sice tento měsíc nabraly 3,5 procenta, ale stále jsou o 16 procent níž, než byly na začátku roku. A Křetínský zkrátka stejně jako v energetice věří, že firma má na víc.

Německé skupině navíc vzniká zajímavá příležitost, o které se v jejím případě mluví už dlouho – vytvoření první panevropské televize, která by propojila obsah podobně velkých a podobně klopýtajících evropských mediálních domů, jako je RTL Group nebo britská ITV.

Ty v konkurenci s nelineárním vysíláním kanálů HBO nebo Netflix ztrácejí dech a právě vytvoření jakéhosi „Euroflixu“ by mohlo vývoj zvrátit. Zatím se však o podobném projektu jen mluví. „Ani pro nás nebyl důvodem, proč jsme se pro investici rozhodli. Rozhodovaly čistě ekonomické ukazatele,“ tvrdí mluvčí EPH a člen představenstva CMI Daniel Častvaj.

Zbývá ale ještě jedna zajímavější varianta. Křetínský patří v Evropě k nejhlasitějším zastáncům přísnější regulace takzvané skupiny GAFA, tedy technologických obrů Google, Amazon, Facebook a Apple. Na nich mu vadí, že získávají dominantní podíl z reklamy a parazitují na tradičních médiích, přestože na rozdíl od nich nevytvářejí žádný obsah.

„Je čas změnit pravidla hry, chci bojovat za spravedlivější systém. Česko je na tento boj příliš malá země, ale když se staneme členem mediální rodiny ve Francii, budeme při prosazování těchto myšlenek silnější,“ rozvíjel svou ambici, když vysvětloval, proč investuje do médií ve Francii.

Jinými slovy: Pokud se v Evropě povede ve větší míře prosadit digitální daň, měla by z ní profitovat i tradiční média. A Křetínský bude u toho.