Když máte svůj byznys navázaný na gastronomii a fine dining restaurace, které musely kvůli epidemii ze dne na den zavřít, napadne vás, že máte zaděláno na velký problém.

Chvíli si to myslel i pětatřicetiletý obchodník s naturálními víny Marko Jelič, který vína pod hlavičkou svého obchodu WineGeek.cz dodává do nejlepších tuzemských restaurací. Jenže pak se stalo něco nečekaného: místo restaurací u něj začali nakupovat hlavně koncoví zákazníci, díky kterým se jeho byznys nejenže nepropadl, ale ještě vyrostl.

V dubnu, uprostřed krize, měl Jelič prodeje dokonce o 30 procent vyšší – a lepší čísla než před krizí drží dodnes.

„Dřív byl poměr objednávek zhruba 70 ku 30 ve prospěch restaurací. Dnes je poměr stejný, ale obráceně: 70 procent tvoří koncoví zákazníci,“ vypočítává Jelič. „Prodeje nám vzrostly v době, kdy si ostatní stěžovali, jak se jim propadly tržby. O to víc jsem za to vděčný.“

Jeho příběh potvrzuje fenomén, který má na svědomí pandemie a kterého jste si na sobě možná také všimli. Spousta z nás se během karantény zastavila a měla čas přemýšlet o tom, za co utrácí svoje peníze, jak kvalitní potraviny jí a jak šetrně se chová k životnímu prostředí.

Jelič patří k největším českým propagátorům naturálních vín – tedy vín vyráběných v biorežimu, bez chemických postřiků a hnojiv, nenávratně ničících půdu vinohradu, a také bez jakýchkoli aditiv. Nebylo divu, že poptávka vyletěla rychle nahoru.

„Když přijdete do restaurace, vybíráte si z toho, co je na vinné kartě, a důvěřujete jim. Ale když jste doma, musíte se o to začít trochu víc zajímat. Naši zákazníci jsou zvyklí třídit odpad, zajímají se o to, co jedí, a teď nastává doba, kdy se zajímají i o to, co je v jejich vínu,“ domnívá se Jelič.

Sedíme spolu v jeho novém kamenném obchodě, který si právě buduje v pražských Holešovicích, a ze skleničky usrkáváme Müller Thurgau od Jakuba Nováka, jehož vína si dnes i s Jeličovou pomocí můžete dát ve slavných restauracích v New Yorku, Kodani nebo Amsterodamu.

Přestože naturální vína pro někoho můžou mít pověst rustikálnějších vín, která bude nejspíš někdo, kdo je zvyklý na mainstreamovou produkci obřích vinařství, považovat za složitá či podivná, tohle bílé byste od konvenčních prakticky nerozeznali.

„Nikomu nic necpeme, neříkáme, co je správné. Naturální vína se zase tolik neliší, takže si mezi nimi vybere i člověk, který není otevřený velkým experimentům. Přitom jsou rozhodně zdravější, protože konvenční vína můžou obsahovat i 15 až 20 aditiv, která tam být nemusí,“ popisuje. 

Jelič naturálním vínům propadl už před lety. Jako syn srbského vinaře si prošel všemi činnostmi od zakládání vinohradu až po práci ve sklepě a postupně pochopil, že ve všech fázích výroby se dá obejít bez chemie. Vínu to neublíží – naopak mu zůstane velký díl chutí.

„Dobří someliéři si uvědomují, že mají v restauraci špičkovou kuchyni, která stojí dost často na farmářích, pracujících udržitelně a kvalitně. Proto dává smysl, aby to vyvažovali stejnými víny od malých vinařů, kteří také používají udržitelný přístup,“ rozvádí svou filozofii Jelič.

V roce 2013 proto založil WineGeek.cz a začal ze zahraničí dovážet naturální a bio vína, která chutnala i jemu samotnému. Má rád vína středoevropská, takže se od začátku kromě Moravy zaměřuje hodně na Rakousko nebo Německo – výjimkou je Francie, kterou prý nemůže přehlížet, protože ji velmi rád pije.

Portfolio se Jeličovi rozrostlo zhruba na tři stovky vín od 35 vinařů.

Jeho kontakty mezi nezávislými vinaři, se kterými se dost často znal z vysoké školy v italském Udine, se rychle rozkřikly mezi českými restauratéry, takže se na seznam Jeličových zákazníků brzy zařadila ta nejslavnější tuzemská jména: kromě La Degustation Bohême Bourgeoise, Esky nebo Entrée také Alcron, Aromi, Taro, The Eatery nebo čerstvě U Matěje.

Kromě toho začal Jelič pomáhat prorazit do světa malým českým vinařům, kteří vyrábějí vína tak, že jim příroda ani zákazníci nemusejí nic vyčítat. Díky němu můžete najít česká naturální vína například na vinných kartách špičkových restaurací v Kodani.

Byznys Jeličovi šlapal jako hodinky, portfolio se mu rozrostlo zhruba na tři stovky vín od 35 vinařů, jenže letos v březnu přišel s pandemií šok. „První moment byl všelijaký. Ale naštěstí jsme už od podzimu pracovali na tom, abychom víc využili náš e-shop a navázali užší kontakt s koncovými zákazníky, což nám moc pomohlo,“ vzpomíná na karanténní dny.

Do nabídky zařadil takzvané sixpacky, tedy tematicky vybrané šestice vín, po Praze nabídl rozvoz zdarma ve stejný den a jako kurýry zaměstnal slavné someliéry z pražských restaurací, kteří byli v té době bez práce. Kromě vína jste tak s doručením zásilky dostali i hodně nevšední zážitek.

„Další důležitá věc byla, že jsme nikde nepsali, jak jsme na tom blbě, že je zlá doba, a také jsme se záměrně ani nefotili v rouškách – toho bylo všude dost. Naopak jsme lidem dávali zapomenout na nouzový stav, všichni toho měli plné zuby, tak proč bychom jim to ještě měli připomínat,“ říká Jelič.

Tím se oklikou vracíme ke krizi a koronaviru, které pomohly dostat naturální vína do povědomí více lidí. Přestože se už znovu obnovuje poptávka z restaurací a zákazníci můžou za dobrým vínem opět vyrazit mimo svůj domov, zájem na e-shopu trvá. „Lidé pochopili, že s penězi to v budoucnu může být všelijaké, tak si dávají mnohem víc záležet na tom, aby si vybrali, za co budou utrácet,“ říká.

Podle Jeliče nastal vhodný čas, aby naturální vína prorazila i v dalších restauracích. „Restauratéři bývají z principu spíše opatrnější, takže mívají na kartě raději vína unifikovaných chutí, přitom by bylo dobré se tomu trochu víc otevřít a vzdělávat hosty i naturální nabídkou,“ uzavírá.