Nadčasovost automobilů Aston Martin je úzce spjata s nadčasovou povahou nejslavnějšího tajného agenta na světě, Jamese Bonda. Synergie mezi těmito klasickými britskými značkami přidala oběma značnou hodnotu.

Nejslavnějším Bond vozem – vlastně nejznámějším autem jakékoli filmové nebo televizní franšízy – je podle několika průzkumů Aston Martin DB5, který se poprvé objevil v bondovce Goldfinger z roku 1964.

Hodnoty modelu Aston Martin DB5 stoupají  

Méně než 900 originálů modelu Aston Martin DB5 bylo vyrobeno mezi roky 1963 a 1965. A i když byly tyto vozy vždy spojovány se slavným agentem tajné služby, až v posledních 20 letech jejich hodnota vystřelila do nebes. Na počátku 21. století se tento model prodával za méně než 100 tisíc amerických dolarů (přibližně 2,3 milionu korun).

V roce 2020 cena snadno překračuje hranici jednoho milionu amerických dolarů (přibližně 23,4 milionu korun). Pokud tedy nejsou jedním z mála originálních bondovských vozů DB5 Bond ze 60. let, které se objevily ve filmu. Jeden z nich loni vyměnil majitele za 6,4 milionu dolarů (přibližně 150 milionů korun).

Pokud se vám zdá, že tato částka je příliš vysoká na auto, kterému je přes 50 let, Aston Martin vám postaví zbrusu nový model 1965 Aston Martin DB5 asi za polovinu – 3,5 milionu dolarů (přibližně 82 milionů korun).

Zbrusu nové Bond Car se všemi vychytávkami

Všech 25 modelů Goldfinger Continuation DB5, které Aston Martin vyrobí, bude mít stejný odstín stříbrné břízy, který byl vydán Bondovi. Ve všech budou také funkční zařízení a vybavení, jež mělo originální bondovská DB5.

To zahrnuje zadní kouřovou clonu a systém pro vypuštění mazacího oleje, otáčivé poznávací značky, simulované přední kulomety, zadní štít odolný proti kulkám, simulovaný systém na vypouštění pneumatik a odnímatelný střešní panel u spolujezdce (pro vyhazování nežádoucích zločinců).

Interiér tvoří klasická kabina DB5 rozšířená o simulovanou mapu radarové obrazovky, telefon, ovládací tlačítko knoflíku řadicí páky, loketní opěrka a spínací skříňka se středovou konzolí, úložný stojan na zbraně pod sedadlem a dálkové ovládání pro aktivaci všech zařízení.

Stále veterán

Zatímco zařízení ve vozech DB5 Goldfinger Continuation byla v roce 1965 poměrně pokročilá, mechanické základy těchto „nových“ verzí zůstávají „vintage“. Všechny jsou poháněny stejným čtyřlitrovým řadovým šestiválcovým motorem (s trojitým SU karburátorem) a všechny dodávají svých 290 koní prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky ZF.

Vzhledem k „vintage“ úrovni emisí a bezpečnostního vybavení cestujících by nikoho nemělo překvapit, že tato auta nejsou na silnici legální. Můžete v nich sedět a hrát si s hračkami, ale vyhněte veřejným silnicím.

Nicméně pokud máte to štěstí být jedním z 25 zákazníků (nyní 24, jelikož první auto už opustilo továrnu), kteří čekají na dokončení série Aston Martin DB5 Goldfinger Continuation z továrny společnosti Newport Pagnell, jste součástí elitní skupiny. Máte privilegium vlastnit produkt, který má za sebou 4500 hodin ruční konstrukce s pečlivou pozorností vynaloženou na znovuobnovení nejslavnějšího filmového vozu na světě.

A pokud se z nějakého důvodu rozhodnete nelegálně řídit DB5 na silnici… No, ty rotující poznávací značky to má.