skip to main content
Jak být lepší

Lepší nálada a paměť. Důvody, proč byste si dnes měli zacvičit

2 minuty čtení

„Co kdybych vám řekla, že existuje něco, co můžete udělat hned teď, abyste si zlepšili náladu a soustředění,“ otevírá svůj TED Talk neurovědkyně Wendy Suzuki. „A co kdybych dodala, že dopady jsou dlouhodobé a chrání váš mozek před depresí, Alzheimerovou chorobou nebo demencí. Udělali byste to?“

Nečekejte, že Suzuki přišla s něčím revolučním. Popisuje vcelku banální a člověku přirozenou aktivitu: pohyb.

Jeho vliv na lidský mozek začala studovat ve chvíli, kdy si uvědomila, že se sama díky němu cítí lépe, více soustředěně, a dokonce produktivněji.

„Cvičení mění stavbu, fungování a fyziologii mozku,“ míní Suzuki. Představte si mozek jako sval, který se díky cvičení zvětšuje, konkrétně hipokampus a mozková kůra. Proč je to důležité? Čím větší oblasti jsou, tím hůře se degenerativní nemoci, jako je Alzheimer nebo demence, dostávají ke slovu.

A nejen to! Díky pohybu se vám okamžitě zlepšuje nálada, snižuje stres, jste díky němu pozornější a schopnější soustředit se na to, co děláte, máte lepší paměť, nehledě na to, že pravidelný pohyb úzce souvisí s dlouhověkostí a odolností vůči mnoha s věkem přicházejícím nemocem. Dokonce se díky pravidelnému cvičení můžete lépe vyspat.

To vůbec nezmiňujeme dopady na vaše tělo, které jsou – při správné technice a intenzitě cvičení – samozřejmě také pozitivní. Vše výše zmíněné je vedlejší pozitivní produkt.

S dobrými zprávami ale nekončíme: „Nemusíte se stát triatlonisty, abyste na všechna tahle pozitiva dosáhli. Stačí třikrát až čtyřikrát týdně 30 minut. Nejlépe s prvky aerobního cvičení, které vám zrychlí tep. A to nejlepší? Není nutné ani utrácet za drahé členství v posilovně. Stačí obejít blok ve vašem okolí navíc nebo protentokrát vyjít schody. Vysávání bytu je také dobrá aktivita,“ dodává Suzuki.

Uznejte sami, že to jsou dobré argumenty pro to, abyste se minimálně dnes zvedli ze židle/gauče a začali něco dělat. Prokážete službu nejen svému tělu, ale i hlavě.