skip to main content

Lepší než Bohemian Rhapsody. Rocketman se za Eltona Johna nestydí

Skromné poměry, velký talent, raketový vzestup a strmý pád. Půl roku po Bohemian Rhapsody přichází do kin další hudební biografie slavného zpěváka. Na první pohled se podobá superhitu, který se stal s českými tržbami přes 10 milionů dolarů historicky nejúspěšnějším filmem v našich kinech a celosvětově vydělal přes 900 milionů dolarů.

Za novinkou jménem Rocketman o osudech Eltona Johna navíc stojí Dexter Fletcher, muž, který doslova zachránil štáb Bohemian Rhapsody dva týdny před koncem natáčení, když v pozici režiséra nahradil Bryana Singera. Ten se prý opakovaně nedostavil na plac a nesnesl se s herci. „I kdybys přišel a vy*ral se na podlahu, odvedeš lepší práci než on,“ řekl Fletcherovi podle listu The Hollywood Reporter herec Rami Malek, představitel Freddieho.

Fletcher měl přitom Mercuryho příběh původně režírovat celý, ještě když se snímek připravoval v nepřístupné verzi u jiného studia. Spravit chuť si pak měl právě Rocketmanem, kterého s producenty chystal ještě před Bohemian Rhapsody a začal ho točit loni v srpnu. A i když mají oba projekty styčné body, vypadá životní příběh Eltona Johna na plátně jinak než story skupiny Queen. Naštěstí.

Nejde totiž ani tak o konvenční biografii, která by si odškrtávala životní milníky, jako spíš o rozpustilý, dětem nepřístupný muzikál. A zatímco muzikálová čísla v nedávných snímcích jako Mary Poppins se vrací nebo Aladin působí strnule a staticky a děj paradoxně zpomalují, Fletcher dokáže Johnovy šlágry nenásilně vsadit do kontextu příběhu, využít je jako časové posuny, a hlavně je nápaditě i vtipně rozpohybovat.

Rocketman tak v hudebních pasážích dalece překonává choreografie snímků jako Mamma Mia! nebo Největší showman a dokáže zprostředkovat radost z pohybu podobně opojně jako 11 let starý muzikál Hairspray. Oproti zmíněným titulům jsou přitom jeho muzikálové scény o poznání surrealističtější.

Když zpěvák v Americe například poprvé vysekne song Crocodile Rock, publikum se začne vznášet. Jedna z dalších sekvencí začne předávkováním léky, po kterém zpěvák spadne do bazénu, kde potká své klukovské já. Tím ale filmové aranžmá skladby nekončí, i když Eltona v dalších záběrech vezou do nemocnice a pumpují mu pilule z žaludku.

Rocketman tak svojí filmovostí překonává nejen zatuchlé hudební životopisy, ale i zmíněnou Bohemian Rhapsody. Ta nejenže z osudů Freddieho Mercuryho dělala vycíděné, povrchní leporelo, ale dokonce jako by se styděla za zpěvákův životní styl, z něhož ho ostatní členové kapely „zachraňovali“. Snímek se tolik bál, aby nepohoršil konzervativní diváky, že z homosexuality udělal toxickou stránku osobnosti a z nemoci AIDS jakýsi výchovný trest za chování, které se vzpíralo konvencím nastaveným jinými.

I v Rocketmanovi hlavní protagonista žije krátce se ženou, čelí proradnému partnerovi a snaží se porazit závislost na alkoholu a drogách, tvůrci však naštěstí nemají potřebu nad zpěvákem moralizovat ani ho prostřednictvím jiných postav napravovat. „Ojel jsem všechno, co se hýbalo, a vyzkoušel všechny drogy na světě. A nelituju toho,“ říká Elton John ve filmu svojí zkoprnělé matce, která mu po coming outu vmetla do tváře, že si zvolil život v osamění, pak ale chtěla využívat privilegií spojených s jeho bohatstvím.

Elton John se zkrátka ve filmu musí otřepat z odmítnutí i závislostí hlavně kvůli sobě a zjistit, že se nemůže zavděčit okolí, pro které nebyl nikdy dost dobrý. Snímek ostatně rámuje jeho sezení v terapeutické skupině, z jejíhož kruhu děj odbíhá, aby se tam triumfálně vrátil. Zbrusu nový song z filmu se navíc jmenuje (I’m Gonna) Love Me Again, tedy „Budu se mít znovu rád“ a jen potvrzuje status zatím nejvíce povznášející filmové události roku.

Škoda jen, že produkující Elton John na závěr neodolá, aby se nepochlubil svými filantropickými aktivitami. Předchozí dění totiž vůbec nepřipomíná PR manévry, a to i díky energickému Taronu Egertonovi v hlavní roli, který sice ve filmu vystřídá desítky kostýmů, nikdy však nesklouzne do karikatury. A navíc sám zpívá.

Snímek za 41 milionů dolarů možná nezopakuje obří úspěch Bohemian Rhapsody, přesto budí mnohem větší sympatie, protože zbaběle neobrušuje svoje hrany.

Rocketman vstupuje do českých kin 30. května.