Letadla začínají po drastickém lockdownu opět pomalu rolovat po dráze. Z pražského Letiště Václava Havla začnou od příštího týdne opět létat pravidelné linky ČSA do Amsterodamu, Frankfurtu nad Mohanem, Paříže a Stockholmu, o týden později přibudou lety do Kyjeva, Oděsy a Bukurešti a na květen naplánovaly další let na lince do Düsseldorfu i nízkonákladové Eurowings.

Pokud nevlastníte soukromý tryskáč, ale jste odkázáni na komerční lety, nejspíš vás zajímá, jak bude v nejbližších měsících vypadat létání na distanc. Odpověď nabízí poradenská společnost Simpliflying. Nedávno publikovala zprávu, kde vykresluje velmi sterilní a velmi otravnou budoucnost leteckého provozu.

„Vítejte na palubě letecké společnosti z roku 2021. Před nástupem jste prošli dezinfekčním tunelem a tepelným skenerem – nepočítejte s tím, že byste pokračovali dál, pokud u brány začnete kašlat.“ Tak začíná zevrubná analýza a dál vyjmenovává 70 oblastí v letištním a leteckém provozu, které se už brzy nenávratně změní. „Změny to budou dalekosáhlejší než ty zavedené po 11. září,“ řekl americkému Forbesu CEO společnosti Shashank Nigam.

Nereálný takový scénář nejspíš není. Teplotní skenery už využívají čínská nebo indická letiště, letiště v Abú Dhabí zkouší bezdotykové odbavovací kiosky, které monitorují zdravotní stav pasažérů, a pokud mají zvýšenou teplotu, nasměrují je k dalšímu screeningu.

Hygienická opatření na pražském Letišti Václava Havla jsou zatím mnohem střídmější. „Lety do destinací v schengenském prostoru odbavujeme na Terminálu 2, kde je možné oddělit cestující na příletu a na odletu,“ uvádí mluvčí letiště Kateřina Pavlíková.

Po letišti je rozmístěno přes 250 nádob s dezinfekcí pro pasažéry, čekárny se po každém letu dezinfikují ozonem a letiště taky rozdává na příletu roušky všem cestujícím, kteří přiletí a nemají svou vlastní. „Pravidla uzpůsobujeme aktuální situaci ve spolupráci s orgány ochrany veřejného zdraví,“ doplňuje Pavlíková s tím, že časem zřejmě celé letecké odvětví přijme nové standardy, jak tomu bylo po 11. září.

Plastové štíty na sedačkách | Foto Aviointeriors

Od teroristických útoků v roce 2001 už si na paluby nemůžeme vzít tekutiny nebo gely nad 100 mililitrů, zvykli jsme si se na letištích zouvat i na uzamčené dveře do kokpitu. Analytici ze Simpliflying například předpovídají, že aerolinky budou v době po koronaviru vyžadovat online odbavení, při kterém budou muset cestující doložit imunitní pas potvrzující přítomnost protilátek proti covid-19.

Zatím si opatření na palubách nastavují konkrétní letecké společnosti dle vlastních představ. Klíčoví evropští a američtí přepravci jako Air France, KLM, Lufthansa, United Airlines, Delta Air Lines, American Airlines, JetBlue, ale i nízkonákladový Ryanair, Wizzair či český národní dopravce ČSA oznámili, že alespoň do konce srpna budou vyžadovat roušky na palubě. Třeba u Cathay Pacific nebo Qatar Airways je zakrývání obličeje dobrovolné.

V kapsách na opěradlech sedadel najdete místo časopisu dezinfekční utěrky a třeba Ryanair zakázal na svých palubách fronty na toalety. Kdo ji potřebuje navštívit, musí požádat letušku o povolení. Video s návodem najdete tady.

Změní se zřejmě i design palub letadel. Italská společnost Aviointeriors nedávno představila dva vlastní postkoronavirové koncepty. Plastové štíty Glassafe, které tak trochu připomínají staré telefonní budky, navrhli designéři tak, aby šly snadno instalovat na současná kabinová sedadla. Cestující se na nich doslova zakuklí, ale přitom je neomezují v pohybu.

Skleněné štíty na sedadlech v letadle | Foto Aviointeriors

Druhý koncept nazvali po římském bohu Janusovi, který bývá obvykle zobrazován se dvěma odvrácenými tvářemi. Do ekonomické třídy přináší styl cestování odzkoušený v byznys class – středové sedadlo v třímístné řadě je jednoduše otočeno do protisměru. Pasažéři jsou od spolucestujících i od personálu, který prochází uličkou, izolováni zástěnami z plexiskla.

Přestože výrobce tvrdí, že konfigurace by neměla být širší než stávající řady, na odborných serverech se už objevily kritické hlasy, že takovéto řešení by mohlo komplikovat případnou evakuaci. Aviointeriors si nechala oba koncepty patentovat a chystá se zahájit výrobu „v různých provedeních, aby vyhovovala individuálním potřebám leteckých společností“.

Rozmístění sedaček v letadle podle konceptu Janus | Foto Aviointeriors

Poptávku očekává značnou. Jedna z klíčových výzev, kterým aerolinky postižené krizí čelí, zní, jak bezpečně vrátit na paluby letadel masy lidí. Prezident Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) Alexander de Juniac se už dříve nechal slyšet, že sedačky neobsazené kvůli hygienickým standardům by pro cestující znamenaly konec levných letenek.

A šéf Ryanairu Michael O’Leary, který pro příkrá prohlášení nechodí daleko, dokonce ve Financial Times označil tento typ opatření za idiotský nápad s tím, že pokud by taková regulace měla přijít od irské vlády, „ta buď zaplatí prostřední křeslo, nebo nebudeme létat“.