skip to main content
Investice

Levisky jdou na burzu. A z Mimi Haas je nová miliardářka

4 minuty čtení

Už brzo si budete moct koupit kousek ze symbolu Ameriky. Minulou středu totiž na newyorskou Wall Street dorazila nová přihláška – džínový gigant Levi Strauss & Co. přestane být jen rodinnou záležitostí, levisky se chystají na burzu.

Levi’s je pojem – nejenom díky ikonickému příběhu bavorského imigranta a jeho pracovních kalhot pro zlatokopy, ze kterých se stal atribut popkultury. Poctivé modré džíny se prodávají v 50 tisících obchodů po celém světě, přitom firmu dodneška drží v rukou rodina Hassova, potomci legendárního zakladatele Leviho Strausse. Haasovi patří mezi nejbohatší americké klany, šest členů rodiny dohromady vlastní přes 63 procent Levi Strauss & Co. Největší podíl ve 165 let staré společnosti drží Mimi L. Haas, které patří 17 procent firmy v hodnotě nejméně miliardy dolarů.

Jen za loňský rok Levi’s utržil skoro 5,6 miliardy dolarů, o 14 procent víc než rok předtím. Americký Forbes loni společnost ocenil na 6,4 miliardy (v přepočtu 145,3 miliardy korun), z toho čtyři miliardy je hodnota podílu šesti členů rodiny Haasových, kteří jsou společně vlastníky téměř dvou třetin akcií.

Zbytek firmy patří více než 200 akcionářům, kteří – jak v roce 2015 Forbes zjistil – jsou většinou taky příbuzní. A ti by zřejmě měli svůj majetek raději ve formě likvidnějších veřejně obchodovaných akcií. Mluvčí Levi’s nicméně pozadí rozhodnutí o vstupu na burzu nechtěl komentovat.

Podle burzovní přihlášky chce Levi’s na burze vybrat alespoň 100 milionů dolarů, i když v listopadu se některé zdroje zevnitř společnosti nechaly slyšet, že během IPO cílí Levi’s na 600-800 milionů dolarů (při pětimiliardové valuaci). Levi Strauss & Co. se začne veřejně obchodovat v prvním čtvrtletí letošního roku.

Je to už 165 let, co bavorský imigrant Levi Strauss přeplul oceán a usadil se v San Francisku, kde rozjel obchod s textilem. Látky a oblečení prodával hlavně dělníkům v dolech v době kalifornské zlaté horečky. O 20 let později Strauss přišel s prvním párem pevných bavlněných kalhot v barvě „denim blue“, které líp než jakékoli jiné oblečení odolávaly těžké dřině zlatokopů.

Kyvadlo módních trendů se zase otáčí od sportovního oblečení zpátky k ležérní eleganci a k denimu. A to je pro Levi’s dobrá zpráva.

A brzo byl z nových modráků ten nejprodávanější produkt ve Straussově obchodě. O víc než 150 let později už džíny potomkům Leviho Strausse vydělávají miliardy a prodávají se po celém světě v desítkách tisíc obchodů. A z ikonických modrých džín s červenou značkou na zadní kapse je symbol Ameriky.

A Levi’s je taky symbolem podnikavého ducha a velkých rodinných dynastií – Haasovi patří mezi 70 nejbohatších rodin Ameriky. Navzdory tomu, že jeho zakladatel Levi Strauss neměl žádné děti. Svůj dobře rozjetý byznys totiž odkázal čtyřem synovcům a ti ho předali dalším generacím. Po druhé světové válce firmu převzali dva bratři, Peter a Walter Haasovi, a z Levi’s vybudovali mezinárodní brand.

Mimi Haas, díky vstupu na burzu nová americká miliardářka, je vdovou po Peteru Haasovi a mezi lety 2014 a 2018 pracovala jako ředitelka společnosti. Peter Haas junior, nevlastní syn Mimi a syn Petera seniora, začínal ve firmě v roce 1972 v roli manažera a teď je ředitelem. 

Mimi, Peter junior, jeho sestra Margaret E. Haas a jejich bratranec Robert D. Haas společně vlastní téměř 41 procent společnosti. Další příbuzní, mezi nimi i Daniel S. Haas a Jennifer C. Haas, vlastní dalších 12 procent. Necelých 8 procent patří dobročinnému fondu založenému Peterem juniorem. A Charles „Chip“ Bergh, CEO společnosti, má opci na 2,4 procenta akcií.

I když je teď Levi’s v soukromých rukou, svoji premiéru na burzovním lístku už má společnost za sebou. Veřejně se obchodovala už v roce 1971, ale Haasova rodina ji v roce 1985 z burzy zase stáhla.

Podle analytiků je teď ale dobrý čas na to, upsat levisky znovu na Wall Street. John Morris z poradenské firmy D.A. Davidson připomíná, že ležérní oblečení je právě v kurzu, firmám v oboru se daří a zákazníci teď často v obchodě sáhnou po staré dobré americké klasice – modrých džínách.

„Kyvadlo módních trendů se zase otáčí od sportovního oblečení zpátky k ležérní eleganci a k denimu. A to je pro Levi’s dobrá zpráva,“ říká Morris.
A není jediný, kdo si všímá růstu džínového sektoru. Podle zářijového výzkumu NPD Group poskočil prodej denimu mezi předloňským a loňským červencem o 5 procent. NPD oceňuje celý americký trh s džínami na 16,4 miliardy dolarů.

Módní trendy navíc nejsou jediný faktor, který hraje leviskám do karet. Padající příjmy kamenných obchodů a rostoucí tržby e-shopů přinesou podle Morrise vyšší prodeje hlavně známým značkám džínů. „Brand zase bude hrát významnou roli. Online prodeje totiž změnily přístup zákazníků. Teď když si chtějí koupit něco na sebe, nejdou si něco vybrat do Macy’s, ale jdou na web a řeknou si: Jakou značku si vyberu? A Levi’s je jednou z těch nejznámějších, tenhle brand je ikonou denimu,“ dodává analytik.