Po půl deváté večer odjel z vídeňského hlavního nádraží nový železniční spoj na bruselské nádraží Midi. V pondělí krátce před jedenáctou, přesně podle jízdního řádu, dorazil do Bruselu. Na červený koberec vystoupily desítky prominentních hostů a uvítala je kapela s živou hudbou.
Takhle vypadala první jízda po 17 letech obnoveného nočního vlaku mezi rakouskou a belgickou metropolí. Jezdit bude dvakrát týdně a už teď je jasné, že tenhle spoj, který má cestou 16 zastávek, má velké šance na úspěch.
S rostoucím trendem „studu z létání“ a hledáním ekologičtějších alternativ k letecké dopravě zažívají totiž právě noční vlaky v Evropě renesanci. Jen loni se zvedl počet cestujících v nightjetech, které provozují Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), v průměru o 11 procent. Na některých trasách, jako je třeba spojení mezi Vídní a Milánem a Vídní a Curychem, se počet zákazníků zvedl dokonce o pětinu. A to přes to, že ceny v lůžkových vagonech jsou často vyšší než ceny letenek.
Aby byly noční vlaky schopné konkurovat letecké dopravě, může si člověk noční cestu i odsedět – cena za jízdenku mezi Vídní a Bruselem v takovém případě začíná na necelých 30 eurech. Ceny za nejkomfortnější variantu v lůžkovém oddělení pro jednu až tři osoby začínají na 90 eurech.
Podle vedení ÖBB,
které jsou největším provozovatelem nočních vlaků v Evropě a
například před třemi lety převzaly a zrenovovaly noční spoje v
Německu, se při cestě vlakem mezi Vídní a Bruselem vytvoří
desetkrát nižší emise než na stejné trase letadlem.
„Když mluvíme s lidmi, říkají nám, že nyní víc přemýšlejí o tom, jaký typ dopravy používají. V Evropě můžete letět odkudkoli kamkoli, ale lidé se dívají, jestli nemají alternativy. A když je najdou, využijí je,“ řekl pro Euronews mluvčí ÖBB Bernhard Rieder.
Další noční vlaky, které budou křižovat Evropu, mají brzy následovat. Ještě letos chtějí ÖBB spojit speciálním nightjetem Vídeň s Amsterodamem. Uvažují i o spojení do Paříže, Barcelony a Skandinávie. Návrat nočního vlaku na trase Vídeň–Brusel navíc přichází jen krátce poté, co politici ve Švédsku oznámili, že zvažují vytvoření nočních vlaků mezi Malmö a německým Kolínem nad Rýnem. Následovat by mohla další evropská města.
Právě Švédsko je přitom považováno za domov trendu poslední doby, pro který se vžilo označení „flight shame“. A na aktuálních číslech o letecké dopravě z této skandinávské země je i vidět, že Švédové nezůstávají jen u klábosení, jak je létání škodlivé pro životní prostředí. Skutečně jej totiž omezili a loni vnitrostátní letecká doprava ve Švédsku oslabila téměř o desetinu.
Šéfové Rakouských
drah vidí renesanci nočních spojů tak optimisticky, že firma
investuje do nových nočních spojů, které mají nabídnout vyšší
pohodlí při dlouhých cestách. Na železnici by měly nové vlaky
vyjet už za dva roky.
21. 1. 20203 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.