Po půl deváté večer odjel z vídeňského hlavního nádraží nový železniční spoj na bruselské nádraží Midi. V pondělí krátce před jedenáctou, přesně podle jízdního řádu, dorazil do Bruselu. Na červený koberec vystoupily desítky prominentních hostů a uvítala je kapela s živou hudbou.

Takhle vypadala první jízda po 17 letech obnoveného nočního vlaku mezi rakouskou a belgickou metropolí. Jezdit bude dvakrát týdně a už teď je jasné, že tenhle spoj, který má cestou 16 zastávek, má velké šance na úspěch.

S rostoucím trendem „studu z létání“ a hledáním ekologičtějších alternativ k letecké dopravě zažívají totiž právě noční vlaky v Evropě renesanci. Jen loni se zvedl počet cestujících v nightjetech, které provozují Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), v průměru o 11 procent. Na některých trasách, jako je třeba spojení mezi Vídní a Milánem a Vídní a Curychem, se počet zákazníků zvedl dokonce o pětinu. A to přes to, že ceny v lůžkových vagonech jsou často vyšší než ceny letenek.

Aby byly noční vlaky schopné konkurovat letecké dopravě, může si člověk noční cestu i odsedět – cena za jízdenku mezi Vídní a Bruselem v takovém případě začíná na necelých 30 eurech. Ceny za nejkomfortnější variantu v lůžkovém oddělení pro jednu až tři osoby začínají na 90 eurech.

Podle vedení ÖBB, které jsou největším provozovatelem nočních vlaků v Evropě a například před třemi lety převzaly a zrenovovaly noční spoje v Německu, se při cestě vlakem mezi Vídní a Bruselem vytvoří desetkrát nižší emise než na stejné trase letadlem.

„Když mluvíme s lidmi, říkají nám, že nyní víc přemýšlejí o tom, jaký typ dopravy používají. V Evropě můžete letět odkudkoli kamkoli, ale lidé se dívají, jestli nemají alternativy. A když je najdou, využijí je,“ řekl pro Euronews mluvčí ÖBB Bernhard Rieder.

Další noční vlaky, které budou křižovat Evropu, mají brzy následovat. Ještě letos chtějí ÖBB spojit speciálním nightjetem Vídeň s Amsterodamem. Uvažují i o spojení do Paříže, Barcelony a Skandinávie. Návrat nočního vlaku na trase Vídeň–Brusel navíc přichází jen krátce poté, co politici ve Švédsku oznámili, že zvažují vytvoření nočních vlaků mezi Malmö a německým Kolínem nad Rýnem. Následovat by mohla další evropská města.

Právě Švédsko je přitom považováno za domov trendu poslední doby, pro který se vžilo označení „flight shame“. A na aktuálních číslech o letecké dopravě z této skandinávské země je i vidět, že Švédové nezůstávají jen u klábosení, jak je létání škodlivé pro životní prostředí. Skutečně jej totiž omezili a loni vnitrostátní letecká doprava ve Švédsku oslabila téměř o desetinu.

Šéfové Rakouských drah vidí renesanci nočních spojů tak optimisticky, že firma investuje do nových nočních spojů, které mají nabídnout vyšší pohodlí při dlouhých cestách. Na železnici by měly nové vlaky vyjet už za dva roky.