skip to main content
Český byznys

Livesport nasadí Petra Čecha, breaking news i vlastní televizi

3 minuty čtení

Livesport, jeden z největších českých technologických hráčů, se dostal do zvláštní situace: zatímco pokračuje v překonávání rekordů u finančních výsledků, u těch sportovních zpomalil na minimum a hledá cestu, jak opět nakopnout růst návštěvnosti.

Poskytovatel rychlého sportovního servisu, který je ve světě známý zejména přes značku Flashscore, loni vytáhl své tržby na 1,7 miliardy korun, což je o 14 procent víc než rok předtím. Zisk společnost tradičně neuvádí, podle informací Forbesu však přesahuje miliardu korun.

Potud jde o skvělá čísla. Jenže přísun nových uživatelů už není takový jako dřív, návštěvnost se pohybuje okolo 85 milionů unikátních uživatelů měsíčně a Martin Hájek, zakladatel a majoritní vlastník Livesportu, to přisuzuje čím dál silnější roli mobilních telefonů.

„Zatímco web navštíví někteří lidé z více zařízení, u mobilní apky zpravidla platí, že 1 uživatel = 1 reálný člověk. Trend naší návštěvnosti bych tak popsal především jako posilování mobilu na úkor webu,“ říká Hájek s tím, že složitější navyšování čísel reálné návštěvnosti se firma snaží vynahradit posílením loajality návštěvníků a prodloužením času, který stráví na její službě, aby nakonec zobrazila větší objem reklamy.

Podle jeho slov je získávání nových uživatelů nyní složitější kvůli rozpínajícímu se Googlu. Když totiž do vyhledávače zadáte třeba výraz „Devils Bruins score“, ukáže vám výsledek nočního zápasu NHL hned jako první a už nikam nemusíte klikat. Je to podobné, jako když se Googlu ptáte třeba „Paříž počasí“.

Martin Hájek

„Zatímco dřív byl Google pro Livesport velký motor růstu, dnes už tomu tak není,“ potvrzuje Hájek. Devětatřicetiletý podnikatel dobře ví, že aby jeho společnost dál rostla, bude se muset rozkročit. „Doteď jsme lidem plnili rychlou potřebu vědět, jak zápas dopadl. Teď směřujeme k tomu, stát se pro ně vstupní branou do světa sportu,“ dodává, když spolu mluvíme v zasedačce v nejvyšším patře moderní budovy Aspira, kterou si firma postavila v pražských Nových Butovicích.

Ještě během letošního roku chce Livesport spustit „breaking news“ – krátké sportovní aktuality, které budou uživatelům posílat notifikace o novinkách víc než tisícovky nejpopulárnějších týmů a hráčů. „Sportovní fandové tak už nepřijdou o žádnou zásadní informaci o svých oblíbencích. Servis budeme zpočátku nabízet v 10 jazycích a svým rozsahem bude světově unikátní,“ přibližuje Hájek.

Aktuální vydání magazínu
H20. Jak nedostatek vody promění Česko
Forbes NEXT léto 2019

Kromě toho se Livesport hodlá pustit i do oblasti OTT TV, tedy sledování televize přes internet. V době, kdy si čím dál víc lidí pořizuje chytrou televizi, se na televizním trhu otevírají možnosti i pro technologické firmy, které nevlastní klasickou vysílací licenci. „Internetová televize pro nás bude komplementárním produktem ke stávajícímu zpravodajskému servisu,“ popisuje Hájek.

Jeho idea je, že by Livesport začal poskytovat sportovní přenosy „na jeden klik“ a diváci by platili menší částky za sledování jednotlivých zápasů nebo turnajů – například Roland Garros za 10 korun. Jenže tyto plány momentálně komplikuje malá ochota vlastníků televizních práv přeprodávat sublicence, navíc na globální úrovni.

Zatím se Livesport alespoň snaží rozšířit textové komentáře, které nabízí u nejdůležitějších zápasů z fotbalu a kriketu. Vzhledem k tomu, že funguje ve 30 jazycích, musí si pomoct technologií strojového skládání vět. Má v databázi 10 tisíc frází, které jeden editor skládá dohromady tak, aby co nejpřesněji vystihl dění na hřišti. Výsledný text občas působí trošku obecně a koženě, ale funkce se postupně vylepšuje – například se chystá skloňování v několika hlavních jazycích.

Bleskové sportovní výsledky Livesport obsluhuje ze tří administračních center v Praze, Brně a Třebechovicích pod Orebem. Celkem 400 pracovníků odtamtud loni v reálném čase pokrylo celkem 210 tisíc sportovních eventů, tedy nejrůznějších zápasů a závodů.

Do budoucna vidí Hájek velký potenciál na indickém trhu, dobře se prý rozjíždí i několik afrických zemí (zejména Nigérie, Keňa a JAR) a roste i Jižní Amerika. S globálním marketingem značce pomůže nejslavnější český sportovec – fotbalový brankář Petr Čech, který poslední tři roky působí v londýnském Arsenalu.

„Pokukovali jsme po osobnosti s přesahem a Petr byl logická volba. Má výborný mediální obraz, nikdy s ním nebyl spojen žádný skandál a jeho helma je už také rozlišovací znak, který každý zná,“ komentuje to Hájek. A dodává, že kromě logiky to byla i volba srdce. „Za posledních 15 let jsme fandili každému klubu, za který Petr nastupoval. Ostatně on sám se vyjádřil, že nás používá, takže jsou sympatie oboustranné.“

Konec kariéry, který brankář ohlásil na konec této sezony, se Livesportu docela hodí. „Máme připravené téma, že Petr je klasický sportovní fanoušek, a i když skončil, zůstal se spoluhráči i nadále – díky Livesportu,“ přibližuje Hájek. První reklamní spoty s Čechem by se na obrazovky měly dostat během květnového hokejového mistrovství světa.