Šetřit snad ještě nikdy nebylo tak trendy. Říct o sobě, že jste shopaholic, totiž na rozdíl od doby před 10 lety znamená přiznat se k jednomu z největších společenských přečinů.

Všichni totiž víme, že pokud je pro módu roku 2019 něco charakteristické, je to nadměrná produkce. Jen Britové prý vlastní nenošené (!) oblečení za 30 miliard liber, které jim jen tak visí ve skříni.

Jiný průzkum tvrdí, že společensky uvědomělí Němci si zase rádi na demonstrace na podporu klimatu pořídí nový outfit z online nákupních platforem typu Zalanda. Ten si ale na sebe oblečou pouze jednou, aby se v něm vyfotili na Instagram.

Loni v létě zase čelilo Burberry skandálu, že spálilo neprodané oblečení v hodnotě 34,6 milionu dolarů, což veřejnost nesla tak nelibě, že se módní dům musel zavázat, že už to nikdy neudělá.

Pokud toužíte po luxusu i stále nových přírůstcích v šatníku, ale zároveň chápete svou společenskou odpovědnost, je zde kreativní odpověď: online secondhandové portály. Například online prodejce luxusního zboží Farfetch spustil platformu Second Life. Zde můžete prodat například své kabelky, ale pouze od značek, jako jsou Celine, Chanel, Fendi, Salvatore Ferragamo a podobně.

Takzvaný resale trh v rámci módního průmyslu zažívá nyní nebývalou popularitu také ve Spojených státech, kde vzrostl 21krát více než jakékoli jiné módní odvětví. Nyní má hodnotu 24 miliard dolarů, ale podle předpokladu výzkumu GlobalData se v roce 2023 vyšplhá až na 51 miliard dolarů.

V USA nyní běží také reklama na nákupní portál s luxusní módou z druhé ruky The RealReal, kde hraje také česká modelka Daniela Kociánová.

The RealReal je společnost, která od roku 2011 vzrostla tak, že na svých stránkách sdružuje osm milionů členů a zaměstnává 1500 lidí. Ulovit zde můžete legendární modely kabelek, které se už lidé nebojí kupovat online, včetně Birkin od Hermès.

Mezi módními influencerkami po celém světě je nyní mimořádně populární luxusní online tržiště Vestiaire Collective. Ovšem žádné dramatické slevy luxusních kousků zde nečekejte, naopak. Například náhrdelník s písmenem od Celine, který často patří k vyprodanému zboží, se zde prodává za čtyřnásobek původní ceny.

Luxusní módní domy ale nemají z podobných platforem, kde se jejich oblečení prodává z druhé ruky, vůbec radost. Obávají se, že tímto způsobem značka ztrácí kontrolu nad tím, za kolik se její zboží prodává, a nemůže tak ochránit svou hodnotu.

Takže ačkoli návrhářka Vivienne Westwood uvedla svou současnou kolekci na jaro a léto s podtitulem „Buy less, dress up“, což by se dalo velmi volně přeložit jako „Nakupujte méně, hrajte si s módou“, pravděpodobně od svých zákazníků očekává, že za její modely zaplatí plnou cenu. Pokrok ale nezastaví a zatím to vypadá, že alespoň v následujících pěti letech trh s módou z druhé ruky jen poroste.