Koronavirová pandemie zasáhla všechny oblasti lidského konání. Český byznys samozřejmě nevyjímaje. A tak nás napadlo pro naši rubriku Forbes Woman oslovit ženy z našeho žebříčku Nejvlivnější ženy Česka a první dámy českého byznysu a zeptat se jich na pár jednoduchých otázek.

Jak zvládáte současnou situaci právě vy a jak ovlivnila vaše podnikání? Jak si udržujete pozitivní přístup, jak bojujete se splínem? Jak vaše děti zvládají home schooling? Co vás současná krize už stihla naučit? A jak bude vypadat váš restart?

Renata Mrázová, chief people officer, Home Credit: Klíčové je podporovat své lidi

Čím si v této době udržujete pozitivní mysl a duševní pohodu?
Mám výhodu, že mám v genech optimistický přístup a k životu přistupuji tak, že většina situací má nějaké řešení. V minulosti jsem se tedy naučila brát věci, jak přicházejí, a nehroutit se z nečekaných situací.

Jako většina pracuji již přes měsíc z domova a musím říci, že je to velká změna, přestože jsem v minulosti flexibilní styl práce využívala jak v Česku, tak ve svém předchozím působení v Nizozemsku. Toto je ale úplně jiná situace. Není to tradiční home office tak, jak ho známe, kdy si můžeme sami rozhodnout, které dny pracujeme z kanceláře a které z domova, ale je to nařízená karanténa s dalšími omezeními.

Já jsem velmi společenský člověk a energii čerpám ze setkání a z interakcí s ostatními lidmi. Přestože mám pocit, že pracuji ještě více než v normálním set-upu, a mám cally přes Zoom a Teams od rána do večera, i já pociťuji tzv. „ups and downs“. Hledám nové rituály, které mi pomohou bojovat s monotónností, již tento styl práce přináší, a udržovat se v dobré kondici, a to jak fyzické, tak duševní. Snažím se odpoledne nebo vpodvečer od počítače prostě odejít.

Začala jsem chodit na dlouhé procházky u nás na vesnici do polí. Neberu si s sebou mobil. Je to čas pro zklidnění, vyčištění hlavy a při úžasném probouzejícím se jaru pro načerpání energie ze slunce, čerstvého vzduchu  a přírody. A díky tomu, že máme zahradu, si užívám i práci rukama právě nad záhony květin i zeleniny a musím říci, že zabořit ruce do načechrané hlíny vydá za všechny meditace světa.

Vnímáte na karanténě nějaká pozitiva? Naučila jste se třeba něco nového?
Ještě více jsem zjistila, že jsem děsně společenský člověk a že interakci s lidmi prostě ke svému štěstí a rovnováze potřebuju. Celkově vnímám, že se život velmi zjednodušil a zúžil na prostředí, ve kterém žijeme, v perimetru pár kilometrů, které člověk buď absolvuje pěšky při procházkách se psem, nebo autem pro nákupy.

Člověk si vlastně znovu uvědomí, jak málo pro život potřebuje, tedy pro svou vnitřní pohodu a štěstí. A ne, nic nového jsem se zatím nenaučila. Komplexita mé práce s péčí o děti a rodinu a vytvoření určitých nových rituálů je občas nad mé síly, takže každý večer padám únavou do postele, jak se říká, jako voják za vlast.

Kdo je pro vás v této době inspirací?
Největší inspirací jsou mi lidé v mém blízkém okolí, kolegové a kolegyně, kamarádi, rodina, kteří se každý snaží vedle zvládání vlastní situace pomáhat, kde to jde. Mám ve svém okolí velké množství úžasných lidí, kteří mě nepřestávají překvapovat a jsou pro mě každodenními hrdiny.

Ať už jsou to kolegové, kteří dělají vše pro to, aby každodenní aktivity, zejména vůči našim zákazníkům, fungovaly co nejlépe, nebo kamarádi a kolegové, kteří se velmi aktivně zapojují do různých dobročinných aktivit. Fascinuje mě vlna, která se strhla v celé zemi s šitím roušek, dojímá mě nasazení úžasných kolegyň ve firmě Látky Mráz, která patří manželovi.

Od prvního dne neváhaly a obsloužily tisíce zákazníků, kteří hodiny stáli ve frontě, aby si koupili látku na roušku. Velkou inspirací asi jako pro všechny z nás jsou lékaři, sestřičky a všichni zdravotníci a další lidé, kteří neváhají a každý den bez jakéhokoli váhání nasazují své vlastní životy pro zvládnutí situace s pandemií.

Jak současný stav okolo pandemie konkrétně ovlivňuje váš byznys a vaši práci?
Od ledna ovlivňuje koronavirus jak náš byznys, tak samozřejmě mou práci. Jelikož máme byznys v Číně, prošli jsme si tím, co nyní zažíváme v Česku, již před několika týdny a měsíci právě tam. Protože jsme zvažovali, že by se situace mohla rozšířit do dalších zemí, tak jsme se na ni ve všech ostatních státech, kde působíme, právě v průběhu ledna a února připravili.

V současné době zažíváme tzv. lockdown v různých podobách na všech trzích, kde působíme. Čína se pomalu začíná vracet k jakémusi normálu, ostatní země jako Indie, Indonésie, Vietnam, Filipíny, USA, Rusko či Kazachstán zažívají podobnou situaci jako my zde v Česku a na Slovensku. Pro nás v naší oblasti HR je to velmi důležité období.

Nedávno jsem četla článek, že pro dobré zvládnutí krize v roce 2008 bylo ve firmě klíčové mít dobrého CFO. Pro současnou krizi je klíčová právě oblast lidská. Čímž samozřejmě netvrdím, že by ostatní oblasti nebyly důležité, ale zaměření na podporu lidí je v této oblasti podle mě opravdu zásadní.

Všude kolem nás vidíme velké emoce, obavy, smutky, strachy, lidé těžko fungují v nejistotě a volatilitě a situace kolem koronaviru kombinuje mnoho strachů dohromady. Podpora, péče, empatie, naslouchání jsou přesně ty kvality, které jsou teď u všech lídrů klíčové. A budou zásadní i pro následný restart.

Marcela Suchánková, vrchní ředitelka a členka představenstva, ČSOB: Řešíme desetitisíce žádostí, zásadní je rychlost

Čím si v této době udržujete pozitivní mysl a duševní pohodu?
Je krásné počasí, tak pohledem z okna nebo ideálně vyběhnutím do přírody. Mám štěstí, že jsme zdraví a doma i v práci jsem v dobré společnosti.

Foto Jan Schejbal

Vnímáte na karanténě a nynějším nouzovém stavu nějaká pozitiva? Naučila jste se třeba něco nového?
Určitě, poznali jsme se s kolegy i z jiné stránky. Jsem nadšená z toho, jak naši lidé umí skvěle zvládat krizové situace, jsou flexibilní, velmi rychle adaptabilní na nové podmínky a kreativní ve vztahu k našim klientům, dodavatelům, partnerům i kolegům.

Osobně jsem se naučila využívat nejrůznější komunikační platformy na virtuální setkávání s přáteli.

Kdo je pro vás v této době inspirací?
Inspirací jsou moje dvě dcery – v tom, jak aktivně využívají čas v době koronaviru. Mimo jiné se naučily šít roušky, péct chleba, vařit svíčkovou i Bun bo Nam Bo, vytvořily si svůj prostor na zahradě, objely prázdná pražská zákoutí na kole, pořádají diskuse a večírky s kamarády po celém světě, dělají i průzkumy mezi studenty.

Jak současný stav okolo pandemie konkrétně ovlivňuje váš byznys a vaši práci?
Dlouhodobě investujeme do flexibility a digitalizace, což se nám teď vyplácí. Aktuálně řešíme pomoc našim klientům v posunutí splátek úvěrů, máme desetitisíce žádostí, vše vyřizují naši kolegové s pomocí robotů, které jsme vyvinuli v řádu dní.

Myslíme i na lidský kontakt, který dokážou zprostředkovat naši bankéři z poboček i z domova a také kolegové z klientského centra. Za to jim patří obrovské poděkování.

Dita Stejskalová, managing director, Ogilvy PR & Influence: Když budujete hodnotné vztahy, máte se o koho opřít

Čím si v této době udržujete pozitivní mysl a duševní pohodu?
Třemi P! Prací, Pomocí a Procházkami.

Vnímáte na karanténě a nynějším nouzovém stavu nějaká pozitiva? Naučila jste se třeba něco nového?
Čas, který jsem předtím trávila v autě cestami do práce a z práce, mohu věnovat delším procházkám se psem. Za to jsem ráda. Mám teď u sebe doma maminku a to je nejlepší univerzita, hlavně v poznání sebe sama a síly rodinných genů.

Foto Ogilvy

Musím říci, že volný čas moc nemám, protože ho s kolegy věnujeme studiu toho, co se děje ve světě v našem oboru. Z Ogilvy i z naší mateřské firmy WPP nás zásobují.

Kdo je pro vás v této době inspirací?
Zase se mi ukazuje, že když dlouhodobě budujete hodnotné vztahy, máte se o koho opřít. Jsem obklopená lidmi, kteří jsou tvůrčí a pomáhají si navzájem a tam, kde je potřeba. Inspirací jsou mi kolegové, protože i když se teď nevidíme v kanceláři, jsme v kontaktu online a kromě práce se udržujeme v dobré náladě.

Nedávno jsme měli i premiéru narozeninové oslavy přes Teams. Mělo to i výhodu, nemusíte řešit dress code a odvoz domů. Velkou inspirací je mi to, co se nyní děje ve veřejném prostoru. Tleskám české nápaditosti, schopnosti improvizace, zručnosti a tomu, jak velkou hodnotu máme v našich vědcích, inženýrech a technologické komunitě. To je obrovská přidaná hodnota, kterou má Česká republika v mezinárodním měřítku. Žádná malá země.

Jak současný stav okolo pandemie konkrétně ovlivňuje váš byznys a vaši práci?
Teď nevíme, kam skočit. Přistupujeme velmi citlivě k tomu, jaká témata má nyní smysl komunikovat, jakými formáty, kde a jak můžeme pomoci jak v interní, tak externí komunikaci. V Ogilvy jsem si vždy vážila toho, že jsme si napříč pobočkami od USA po Asii velmi blízko a sdílíme zkušenosti.

Z Asie už máme informace, data, analýzy chování firem a značek a můžeme se jimi inspirovat pro naše klienty. Jsme připraveni být nápomocní firmám nejenom v řešení aktuální situace, ale hlavně v tom, jak vnímat novou realitu jako příležitost pro marketingové inovace a nové přístupy v komunikaci. Moc si přeji, abychom všichni společně napříč obory a znalostmi dali ze sebe to nejlepší a posunuli Česko zase o kus dál.

Pavlína Zychová, zakladatelka, MyStay: Přímá pomoc hotelům bude v době opětovného restartu zásadní

Čím si v této době udržujete pozitivní mysl a duševní pohodu?
Prací – jednak toho máme spoustu do MyStay, chystáme velkou iniciativu pro hotely, abychom po karanténě mohli nabídnout celoplošnou pomoc ve formě bezkontaktní hotelové recepce. Dále také drobnými maličkostmi, detaily, sportem, různorodými činnostmi v bytě, na které předtím prostě nebyl čas, kreslením, hraním na saxofon, čtením knih a nepřečtených založených článků ve Forbesu, je toho taková spousta.

Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

Byť jsem normálně velký neposeda, musím říct, že mě hrozně moc nabíjí celé zpomalení, vím, že mi nic nikam venku neuteče, proto si opravdu užívám doma.

Vnímáte na karanténě nějaká pozitiva? Naučila jste se třeba něco nového?
Já jsem hodně pozitivní člověk, snad na všem si najdu něco pozitivního, takže určitě. Například že příroda alespoň na chvilku nemusí čelit náporu od nás lidí, doufám, že si to pořádně užívá. Úžasné je také, jak se lidé semkli v jednu národní entitu s cílem si pomoct. Zamilovala jsem si Letnou, kde už dlouho bydlím, lidé tady prokázali velkou náklonost k lokální komunitě, poznala jsem spoustu nových obětavých lidí. Naučila jsem se zase o kousek rychleji hledat řešení a improvizovat.

Kdo je pro vás v této době inspirací?
Náš národ, dobrovolníci, jednotlivci a mnoho malých či velkých podnikatelů. Jsme úžasní, jak jsme si všichni navzájem uměli v tak krátké době pomoct, udělat nejrůznější iniciativy, výrobky, nápady. Proto mě i tak mrzí, že vláda nečerpá z národní ekonomiky mnohem více a nemůžeme si v čase nedostatku ochranných prostředků jako národ vystačit a peníze kumulovat vnitrostátně. Věřím, že národ, jeho ekonomika a odhodlání by to dokázaly, jelikož jak posledních pár týdnů prokázalo, máme přece zlaté české ručičky.

Jak současný stav okolo pandemie konkrétně ovlivňuje váš byznys a vaši práci?
Cestování, tedy sektoru, který naše firma primárně obsluhuje, se pandemie dotkla naprosto enormně. Všichni naši klienti, kterými jsou hotely v ČR a v zahraničí, zaznamenali masivní odliv hostů a ostrý pád obsazenosti na velmi malá procenta nebo jsou úplně uzavřeni. Stávajícím klientům jsme se snažili vyjít vstříc, posunuli jsme jim, snížili nebo umožnili dočasně úplně zastavit platby. V rámci pomoci pro hotely nazvané „MyStay korona náplast“ jsme okamžitě při vzniku krize v březnu pro všechny hotely v ČR zpřístupnili velkou část našeho systému zdarma pro krizovou komunikaci s hosty a jejich automatizované informování.

Jakmile se hotely opět rozjedou, máme pro ně připravený jednoduchý a rychle spustitelný nástroj „Bezkontaktní recepce“, kterou budou moci využít k automatizaci nezbytných administrativních kroků, a to především v zájmu omezení osobního kontaktu s hostem na minimum pro snížení rizika nákazy. Bezkontaktní recepci jsme připraveni poskytnout hotelům na pomoc zdarma po celou dobu krize.

Automatizace bude podle prvních signálů zásadní i z hlediska toho, že mnoho hotelů se bohužel muselo pro snížení nákladů s částí svých zaměstnanců rozloučit. Zde plánujeme také pomoct, ať už dočasně, nebo dlouhodobě.