Minulý týden museli hasiči evakuovat celé sanfranciské sídlo Dropboxu. Na vině byla levná elektrická koloběžka, která náhle vybuchla přímo v jedné z kanceláří. V Moskvě zase ve stejné době kompletně shořela po nárazu tesla.

Koloběžka naštěstí neměla žádné oběti na životech a posádka tesly z nehody vyvázla se zraněními – hrozbu výbuchů lithium-iontových baterií v elektronice ale není radno podceňovat. Přestože se problém obvykle týká špatně navržených no-name zařízení, která neprošla důkladným testováním, čas od času se vadné baterie vyskytnou i v prémiových gadgetech, jako například aktuálně v MacBoocích Pro.

Nedávná exploze koloběžky v sídle Dropboxu

Své o tom ví i Samsung: problém s explodujícími bateriemi, s jejichž miniaturizací to inženýři přehnali ve vlajkové lodi roku 2016, smartphonu Galaxy Note 7, ho stál nejméně pět miliard dolarů v hotovosti. Výbuchy mobilu těžce zranily desítky osob a korejský gigant tehdy musel z trhu stáhnout miliony kusů. A ještě i rok po skandálu byli majitelé samsungů často vystaveni nepříjemnostem na letištích, protože pracovníci bezpečnostních kontrol nedokázali odlišit jiné modely od Note 7.

Samsung Galaxy Note 7

Samsung ani koloběžka ale nejsou jediní černí Petrové. Jaké další přístroje s lithium-iontovými bateriemi v minulosti vybuchovaly?

Hoverboardy

Nejproslulejší ze všech nechvalně proslulých gadgetů. Ani bez vybuchujících baterií nejsou pro své uživatele nebo okolí příliš bezpečné – ve Velké Británii je kvůli bezpečnosti dokonce zakázáno jejich používání ve veřejném prostoru. Co se však týká explozí, v roce 2015, kdy hoverboardy zažívaly největší boom (doslova), přišly kvůli následkům požárů desítky lidí o své domovy a několik konkrétních modelů boardů (s celkovým počtem půl milionu prodaných kusů) se dostalo na černou listinu americké organizace CPSC (Consumer Product Safety Commission).

Proč zrovna hoverboardy? V čem se jejich baterie liší od těch v jiných gadgetech?

Problém je především v tom, že tento typ produktu nevyrábí žádný prověřený a důvěryhodný výrobce na základě kvalitního návrhu. Téměř 100 procent hoverboardů vždy pocházelo z náhodných čínských továren (ty vždy řešily i technický návrh produktů), které navíc v dobách největší slávy rostly jako houby po dešti a na kontrolu kvality v boji o nejvíc prodaných kusů nezbyl čas. Na Západ se boardy dostávaly díky drobným lokálním distributorům, kteří řešili maximálně branding a marketing. Původ gadgetů tak bylo velmi těžké uhlídat.

Když vzplane hoverboard…

Boeingy

Model 737 MAX 8 není jediným problematickým. V roce 2013 Boeing řešil další bezpečnostní problémy svých letadel; tehdy šlo o model 787 Dreamliner. V jednom z letadel vzplanula právě lithium-iontová baterie, a přestože se plameny nerozšířily do dalších částí letadla a požár přímo neohrozil nikoho na životě, žádný z dreamlinerů nesměl komerčně létat po dobu dvou týdnů, dokud Boeing aerolinkám nedodal speciální nehořlavé boxy oddělující inkriminované baterie od zbytku letounu.

Nebezpečná baterie z Boeingu 787

Další telefony

V letech 2003 a 2004 se skandálům s vybuchujícími telefony nevyhnula ani tehdejší jednička na světovém trhu, finská Nokia. Výbuchy například modelů N-Gage (nokií hybrid přenosné herní konzole a smartphonu s OS Symbian) a klasického 7210 zranily několik majitelů. Naštěstí (pro PR oddělení Nokie) šlo vždy o kusy s neoriginálními bateriemi uvnitř. O několik let později zaznamenalo stejné problémy ve větší míře ještě LG.

Takto vypadala původní Nokia N-Gage

Notebooky Dell

Největší problémy s nebezpečnými li-ion bateriemi před kauzou se Samsungem Galaxy Note 7 měl bezesporu Dell, který se musel postarat o výměnu čtyř milionů špatně navržených kusů ve svých noteboocích napříč celým portfoliem. Majitelům notebooků, u nichž ještě výměna neproběhla, radil, aby inkriminovanou baterii okamžitě vyndali (u dnešních notebooků s baterií bez snadné možnosti výměny by už taková rada nestačila) a počítače používali dočasně pouze s napájecím adaptérem.

Dude, you’re getting a Dell? Tak pozor na baterku. Opatrujte se!