skip to main content
Jídlo

Masožravci stáli sedmihodinovou frontu na veganské burgery. A velké značky už si všímají

3 minuty čtení

Letos v lednu se v Atlantě stala zvláštní věc. Davy lidí si stouply do několikahodinové fronty jenom proto, aby ochutnaly burgery v nově otevřeném bistru.

Bez michelinské hvězdy.

S veganskými burgery.

Že to není zase tak šokující? Ti lidé byli z valné většiny masožravci.

Navíc často dobře situovaní masožravci: nezřídka příslušníci horních deseti tisíc, tedy i šéfové a šéfky velkých firem. Prostě žádní pobláznění trendaři nebo puberťáci.

Přesto se nechali strhnout vlnou jménem Slutty Vegan, trendy veganským bistrem, nabízejícím burgery založené na čistě rostlinných ingrediencích. Za touhle raketově rostoucí značkou stojí mladá afroamerická podnikatelka Pinky Cole.

„Dřív jsem mohla normálně vyjít ven z domu v mikině a v teniskách. Nikdo si mě ani nevšiml. A pak jsem otevřela Slutty Vegan a najednou mě lidi poznávají na ulici,“ říká.

Pinky se během pár měsíců stala celebritou oboru. A markeťáci velkých firem rychle pochopili, že její úspěch by pro ně mohl být přínosnou lekcí.

Rostlinné alternativy masa jsou miliardový trend poslední doby a často skloňovaný Beyond Meat, který pobláznil média a zbořil burzu, je jenom špička ledovce. Veganské alternativy masa i mléka dalších „masově“ rozšířených živočišných potravin jsou nová realita, na kterou si musí zvyknout i tradiční potravinářské giganty.

Pochopili to jak šéfové Burger Kingu, který svůj rostlinný burger Rebel Whopper před dvěma týdny začal nabízet v celé Evropě včetně Česka, tak vedení McDonald’s, které veganské maso v housce nedávno uvedlo na německém trhu – i tam s českou stopou, protože nemaso do jejich Big Vegan TS burgeru vyrábí společnost Nestlé ve své české továrně v Krupce u Teplic.

Kouzlo celého byznysu kolem „nemasa“ spočívá v tom, že necílí primárně na vegany nebo vegetariány. Je to hlavně dobře propočítaná marketingová reakce na stále se zvětšující počet lidí, kteří omezují konzumaci živočišných výrobků.

Vegeburger se dobře chytil na německém trhu.

„Ačkoliv je počet lidí konzumujících výhradně rostlinnou stravou poměrně nízký, firmy včetně německého McDonald’s si všímají trendu snižující se spotřeby masa i mimo okruhy vegetariánů a veganů,“ popisuje Martin Ranninger, předseda České veganské společnosti.

„Pokrok už je tak daleko, že struktura a chuť veganských alternativ chutná i milovníkům skutečného masa,“ dodává.

Ředitel korporátních záležitostí německého McDonald’s Philipp Wachholz jeho slova potvrzuje: „Při vývoji Big Vegan TS burgeru jsme se drželi naší expertizy tak, abychom zachovali typickou chuť, kterou je McDonald’s známý,“ vysvětluje.

„Vybírali jsme mezi několika dodavateli, kteří by mohli splnit naše standardy a zadání. Nakonec nás přesvědčil Incredible Burger značky Garden Gourmet.“ Vegemaso z Krupky u Teplic v McDonald’s vyhodnotili jako prý nejpodobnější struktuře i chuti skutečného masa. A pozitivní jsou podle Wachholze i čísla – vegeburger se na německém trhu dobře chytil.

Vegeburger od McDonald’s

Reduktariánů, tedy lidí cíleně omezujících konzumaci živočišných výrobků, přibývá i v Česku, což potvrzují data výzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti.

Výzkum proběhl letos v březnu a jedním ze zjištění bylo, že až třetina populace se chystá konzumovat více rostlinných produktů a méně masa a živočišných produktů.

Celosvětový trh s masovými alternativami se v současné době odhaduje na 12,1 miliardy dolarů. Podle výhledů by za pět let mohl vyrůst až k 28 miliardám. V případě alternativ k mléčným výrobkům dosáhl trh podle Euromonitoru už před čtyrmi lety 21 miliard dolarů a v dalších pěti by měl přesáhnout 34 miliard.

Prodej rostlinných mlék v roce 2014 jen v Německu dosáhl 154 milionů dolarů, zatímco ve Spojených státech rostl maloobchodní prodej veganských alternativ rostl meziročně o 20 procent a dosáhl celkové hodnoty 3,3 miliardy dolarů.

To je trend, který mezi velkými značkami potravinářského byznysu nemohl zůstat bez povšimnutí. A tak na veganskou vlnu naskočily i následující tři giganty:

Nestlé

Trend rostlinných výrobků je dle šéfa švýcarského potravinářského gigantu Marka Schneidera obrovský. A budoucnost je rostlinná. Proto se v Nestlé nesoustředí jenom na profláklé alternativy, jako jsou burgery, ale v portfoliu mají taky „kuřecí“ kousky, nugetky a další.

Nedávno Nestlé odhalila i nový zcela rostlinný cheeseburger se slaninou. „PB triple play“ bude uveden na trh v příštím roce, a to nejprve do gastro segmentu.

Danone

Veganská Activia od Danone

Firma, která byla desetiletí synonymem pro jogurty z kravského mléka, v posledních letech rozšiřuje nabídku o řadu rostlinných výrobků. Podle generálního ředitele Emmanuela Fabera by mohly být rostlinné výrobky pro firmu Danone v dalším desetiletí stejně důležité jako výrobky z kravského mléka.

Francouzská firma dokonce nedávno uvedla na německý trh rostlinné jogurty i pod značkou Activia.

Unilever

Britsko-holandský výrobce potravin loni koupil firmu specializující se na veganské alternativy masa. Akvizice byla součástí rozšiřování portfolia o rostlinné výrobky, které jsou zdravější a šetrnější k planetě. V Evropě prodává Unilever téměř 700 produktů s ochrannou známkou V-Label, mezi něž patří například veganské Magnum, zmrzliny značky Ben & Jerry’s a také Hellmann’s majonéza.

Právě Unilever získal také velký deal na dodávky vegemasa pro evropské pobočky Burger Kingu.