Půl milionu palet vypravených z Kyselky u Karlových Varů oslavila tento týden skupina Karlovarské minerální vody, která nově vystupuje pod značkou Mattoni 1873. Největší výrobce a distributor nealkoholických nápojů ve střední Evropě, jehož ovládá a řídí Alessandro Pasquale spolu s rodinou, dopravuje minerálku k zákazníkům po železnici od roku 2012.

Tehdy nechal za 10 milionů opravit železniční vlečku do Kyselky a od té doby do ní pravidelně každý rok několik milionů investuje. Společnost uvedla, že půl milionu palet přepravených vlakem znamená nahrazení více než 15 tisíc jízd plně naložených kamionů po silnici. Půlmiliontá paleta zamířila do olomouckého centrálního skladu Kauflandu.

„Chceme, aby byl nápojový průmysl plně udržitelný, a již řadu let pro to podnikáme reálné kroky. Vedle zintenzivňování železniční přepravy usilujeme o lokální uzavření koloběhu PET materiálu podle principů cirkulární ekonomiky a o recyklaci PET z lahve do lahve, což by zásadně omezilo příliv nového PET na český trh,“ uvedl Alessandro Pasquale, pro něhož je velkým tématem také zálohování plastových lahví.

Důležitým krokem k recyklaci je podle něj také snížení počtu používaných barev lahví. „I na dnešní půlmilionté paletě přepravené vlakem jsou naloženy ochucené minerálky Mattoni v lahvích jednotné světle zelené barvy, na kterou značka Mattoni přešla v průběhu loňského roku. Zejména v případě zavedení zálohového systému na nápojové PET lahve by bylo možné materiál z PET lahví v menším počtu barev efektivně recyklovat z lahve do lahve,“ dodal Pasquale.

Osmikilometrovou vlečku z Kyselky do Vojkovic nad Ohří vybudoval a roku 1895 uvedl do provozu Heinrich Mattoni, zakladatel stejnojmenné společnosti, jejímž nástupcem je současná Mattoni 1873. Alessandro Pasquale zase letos soutěží o titul EY Podnikatel roku.

Pokračování pro šotouše:

Dnes vlaky s mattonkou & spol. jezdí na Moravu po dvou hlavních trasách:

  1. Severní (470 km): Kyselka (Karlovarský kraj) – Vojkovice nad Ohří – Kadaň – Chomutov – Ústí nad Labem – Kralupy – Nymburk – Pardubice – Česká Třebová – Mohelnice – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Mostkovice u Prostějova (Olomoucký kraj).
  2. Jižní (428 km):  Planá u M. Lázní (Karlovarský kraj) – Plzeň – Praha-Libeň – Česká Třebová – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané – Mostkovice u Prostějova (Olomoucký kraj).

Přepravu po severní větvi a manipulaci s železničními vozy na vlečkách a jejich dopravu do předávacích železničních stanic zajišťuje společnost Rail system s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích si vlakové soupravy s 20 železničními vozy přebírají elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo, které je přepravují na další trase.

Přepravu po jižní větvi pravidelně zajišťuje společnost Rail Cargo ve vlastních vozech. Ucelenou skupinu šesti železničních vagonů si po jejich naložení přebírá společnost ČD Cargo, která vozy přepraví po celém úseku tratě svými pravidelnými spoji až do místa vykládky.