Na počátku nebylo slovo, nýbrž gauč. Gauč, který chtěl Miroslav Michalko kdysi jako soukromá osoba poslat prostřednictvím České pošty z Chebu do Brna. Zjistil však, že to vůbec není jednoduché – a jeho rozladění stálo za genezí nápadu na založení společnosti Zaslat.cz.

Nápad realizoval společně s vývojářem Stanislavem Sumbalem a firma zabývající se online přepravou zásilek dnes funguje už šestým rokem. Loni vykázala obrat 50 milionů korun a letošek bude pravděpodobně výrazně lepší, poněvadž v době koronakrize objem přepravy razantně vzrostl.

Už loni přitom do Zaslat.cz vstoupil investicí 800 tisíc eur strategický partner, telekomunikační společnost GloCell z Jižní Afriky, takže brněnská firma začala své služby nabízet i tam. Nově působí také na Slovensku a chtěla by proniknout do dalších zemí Evropy.

„Notoricky známé problémy s Českou poštou byly jedním z hnacích motorů při budování firmy,“ přiznává Michalko. „V porovnání s jinými národními dopravci si přitom naše pošta vede podle mě ještě celkem dobře. Naši firmu ale stavíme především na pozitivním uživatelském prožitku, který patří do nové, digitální doby.“

Pozitivní uživatelský prožitek v praxi znamená: žádné trmácení se s balíkem na pobočku, žádné fronty, žádné lístky o nedoručení. Pomocí jednoduchého formuláře si na webu internetové přepravní služby stačí navolit požadavky a vše bude doručeno od dveří odesílatele ke dveřím adresáta.

„Do odvětví, jemuž se věnujeme, chceme přinést stejný standard, jako má kupříkladu online supermarket Rohlík,“ přibližuje Michalko. „Česká pošta nám navíc loni nahrála do karet, když změnila cenu balíku dle rozměrů místo váhy. U lehkých, ale objemných zásilek máme naprostou cenovou výhodu.“

Michalkovu byznysu pomohla i krize a masivní přesun lidí na internet. „V Česku náš provoz vyrostl o více než 100 procent a ani nyní zájem neopadá. Nazval bych to 10 týdnů nekončící vánoční špičky. V dubnu 2019 jsme odbavili 20 tisíc zásilek za měsíc, letos se dubnová čísla blíží k 50 tisícům. A posílání zásilek do zahraničí vzrostlo o 190 procent.“

Společnost rovněž v době nouzového stavu propojila lidi, kteří uměli šít roušky, s těmi, kdo je potřebovali – a zdarma je přepravovala. Přes jihoafrického partnera se pak Zaslat.cz ocitlo v lednu na kontinentu, který nebyl původně v plánu.

Byznys v Africe se zajímavě rozjíždí.

„V Africe jsme zprvu naráželi na kulturní rozdíly nebo třeba byrokracii, ale poměrně rychle jsme začali dobře fungovat. V tu chvíli přišla pandemie a místní nařízení znělo, že lze přepravovat jen nezbytné zboží. Nicméně se ukázalo, že i tak je to pro nás dobrá příležitost.“

Dobrá příležitost? „Jelikož z Evropy máme dřívější zkušenosti se situací okolo koronaviru, obracejí se na nás místní dopravci o rady ohledně nastavení procesů,“ vysvětluje Michalko. „Díky tomu se nám podařilo navázat dobré kontakty. Byznys se v Africe zajímavě rozjíždí, po těchto inovacích je tam hlad.“

Zatímco Miroslav Michalko měl před lety problém doručit poštou po republice gauč, nyní mohou díky jeho společnosti nejen čeští zákazníci poslat balík, aniž by se z vlastního gauče museli hnout.