Aktuální vydání magazínu Forbes

Mileniálové a pokojové rostliny. Mikrotrend, ze kterého se stal byznys

Pošli to dál

Monstery, fíkusy, tchyniny jazyky… Dlouhá léta tyhle rostliny dokázaly pojmenovat jen naše babičky, které se o ně pečlivě staraly. A možná ještě ti, kdo měli na starosti zalévání květin ve školách, nemocnicích nebo obchodních centrech, kde patří k neodmyslitelné chodbové dekoraci. Teď už to ale neplatí.

Změna nastala zhruba před rokem a půl, kdy k nám doputoval další ze severských trendů –  tentokrát znovuoživená záliba v pěstování pokojových rostlin. Chytili se jí hlavně mileniálové, kteří začali uznávat zeleň jako jednu z designových must have ve svých bytech i na instagramových profilech. A boom „pokojovek“ byl na světě.

Čtěte také: Transparence v módě? Kdysi trend budoucnosti, dnes symbol rezignace

Ohlas téhle na první pohled podivné zábavy částečně vysvětluje studie, ze které vyplývá, že mladí lidé z měst mají chuť být v době techniky obklopeni živými věcmi, vidět je růst a starat se o ně. Paradoxně to ale neznamená, že by se chtěli pouštět do zakládání rodin, rostlina je přece jen méně náročná.

Pokud byste si svůj byt rádi ozvláštnili i vy, tyhle české projekty byste měli znát.

Jako jedny z prvních u nás na zelenou vlnu naskočily Aneta Váchová, Tereza Zacharov a Zuzana Gašparovičová z projektu Pokojovky.

„Fungujeme rok a půl s tím, že jsme začaly jako prodejní festival věnovaný pokojovkám a byly jsme pouze v roli pořadatelek. Poté, co jsme viděly, jaký mají zelená témata úspěch, jsme se rozhodly, že se do toho vrhneme taky,“ vypráví o začátcích v zeleném byznysu jedna ze tří majitelek online obchodu a projektu Pokojovky Tereza Zacharov.

Momentálně provozují e-shop, pořádají pop-up prodeje v Praze, Brně a Bratislavě, také jezdí po festivalech a kromě prodávání rostlin dělají „zelené“ realizace v agenturách a kavárnách, naposledy například v coworkingu HubHub.

„Naším hlavním USP je edukace. Zákazníci jsou převážně mladší lidé, kteří chtějí mít zelený byt, ale už tolik nevědí, jak se o zeleň starat – proto pro ně píšeme blog, pořádáme workshopy a momentálně i připravujeme knihu,“ dodává Tereza Zacharov.

Že je o Pokojovky zájem, potvrdila i úspěšná kampaň na crowdfundingové platformě Hithit, kde tři dámy vybraly dostatek peněz na to, aby mohly o pokojových rostlinách sepsat a nechat vytisknout knihu, která bude v obchodech před Vánocemi.

To Dita Havránková, původním povoláním fotografka, na podnikání s pokojovými rostlinami šla z druhé strany. V Holešovickém Malém Berlíně v Praze si letos v únoru otevřela kamenný obchod plný pokojovek s výmluvným názvem Pokoj.

View this post on Instagram

pokračujem v krasojízdě 💚

A post shared by P O K O J (@pokoj.store) on

„Při focení jsem často narážela na to, že lidé doma i na výstavách mají málo zeleně. Prostor pak působil prázdně. Proto jsem si řekla, že si otevřu obchod, aby lidé měli doma pokojovek víc a mohli sehnat i druhy, které u nás v prodeji nejsou,“ vypráví, jak přišla ke svému podnikatelskému záměru. „Taky už jsem neměla své kytky doma kam dávat,“ dodává s úsměvem.

Kromě prodeje v kamenném obchodě rostliny půjčuje na firemní akce, recepce nebo na focení. Jednoduše všude, kde to potřebuje trochu zeleně. Prodávat pokojovky online se ale zatím nechystá. „Každá květina je jiná, nechci, aby si zákazníci stěžovali, že jim byla doručena jiná rostlina než na fotografii,“ vysvětluje svůj jednoduchý důvod, proč se v tomhle směru radši drží zpátky.

Toto dilema vůbec netrápí česko-ruský online obchod The Plant Bar, který svůj byznys naopak na prodávání pokojových rostlin přes internet založil. Kromě nich si v e-shopu můžete zakoupit i designové květináče a stojany.

A pak je tu ještě jedna možnost – facebooková skupina Green swap (swap znamená vyměnit a celá ideolgie za swapováním je, že není nutné kupovat nové věci, ale vyměňovat si s ostatními to, co už nechcete). V této komunitě je možné pokojovky obměňovat, darovat nebo se optat na radu dalších pěstitelek (proč se totiž ptát babičky, když máte Facebook).


Naladili jsme vás? Pak stačí jediné, kupte si nějakou kytku a pusťte se do toho. V boomu kolem pokojovek  se ale skrývá jedna mnohem zásadnější věc než jen láska k zeleni. Mladí lidé zkrátka přemýšlejí, do čeho chytře uloží své peníze, investují do trvanlivých a hodnotných věcí a jsou také otevření je mezi sebou sdílet. A pokojové rostliny jsou jen posledním příkladem, na který to aplikují.

 

Čtěte také