skip to main content
Byznys

Miliardář Vítek má na dosah Mladou frontu. Půjčí jí na provoz

2 minuty čtení

Miliardář a realitní magnát Radovan Vítek je na nejlepší cestě stát se také magnátem mediálním. Alespoň v českém rozměru. Je totiž blízko k ovládnutí tradičního knižního a tiskového vydavatelství Mladá fronta.

Vydavatele ekonomického týdeníku Euro, časopisu Motocykl či dětského Puntíka s odhadovanými tržbami několik set milionů korun dosud vlastní v Londýně exilovaný podnikatel František Savov.  

Související vydání

Podobně jako jiné firmy z jeho někdejší podnikatelské říše i vydavatelství se již několik týdnů potýká s těžkými problémy. Od poloviny února se nachází v úpadku, do kterého jej dohnalo několik drobných věřitelů, ale hlavně agilní zbrojařská rodina Strnadových v pozadí, která proti Savovovi vede už několik měsíců velkou obchodní válku. Na jejím základě už Savov přišel o většinu firem, včetně obchodníka s auty Car Star, logistické společnosti SkyPort či vagonky Legios Loco. Strnadovi se ostatně snažili ovládnout i samotného vydavatele Eura, když mu nabídli provozní financování a veřejně zájem o mediální dům potvrdili.

Poslední slovo zde ale podle všeho mít nebudou. Do hry totiž vstoupil druhý nejbohatší Čech Radovan Vítek se svou skupinou CPI a začal poměrně rychle diktovat tempo příběhu.  

Miliardář a majitel CPI Radovan Vítek chce získat Mladou frontu.

Právě pro jeho nabídku se nakonec management Mladé fronty v čele s ředitelem Janem Maškem rozhodl – a v pátek čerstvě jmenovaný věřitelský výbor nebyl proti. Vítek půjčí vydavatelství na provoz až 40 milionů, čímž si do značné míry vytváří silnou pozici pro budoucí řešení firmy. Zástupci CPI veřejně připouštějí, že cílem by mohl být majetkový vstup do firmy.

„Rádi bychom se podíleli na záchraně této tradiční společnosti a na financování reorganizace,“ uvedl k tomu výkonný ředitel CPI Zdeněk Havelka. „Pokud bude možnost do firmy majetkově vstoupit, budeme mít zájem. Vidíme velký potenciál zejména v knižním byznysu, stejně jako v případě některých tištěných oborových titulů, které mohou vytvářet synergie s naším realitním byznysem. Všechny aktivity Mladé fronty jsou velmi zajímavé a navzájem se doplňují.“

Reklama

Dohodu potvrdili také zástupci vydavatelství. „Naší prioritou je zachovat chod společnosti, udržet pracovní místa a ani na den nepřerušit vydávání našich médií. Rychlá a férová dohoda s CPI Property Group k tomu samozřejmě významně přispěla,“ pochvaluje si Jan Mašek, generální ředitel vydavatelství Mladá fronta. 

Mladý zbrojař Michal Strnad kromě toho prohrál i klíčovou partii o největší a dobře zajištěnou pohledávku. Tu mimo jiné jistí i akcie vydavatelství: největší věřitel, spořitelní družstvo Artesa, kterému Mladá fronta dluží zhruba 54 milionů korun, svou pozici prodal společnosti Crane Constancy Investments, přestože se o ni intenzivně zajímal i Strnad.

Nejmladší český miliardář Michal Strnad | Foto Jana Jabůrková, Jiří Turek

Za společností Crane Constancy Investments se sídlem na pražských Vinohradech stojí slovenský podnikatel Braňo Prieložný. Právě s ním jednal šéf Mladé fronty Jan Mašek o záchraně vydavatelství ještě před jeho ekonomickým kolapsem, ale bez úspěchu.

Následně sám na firmu podal návrh na insolvenci, čímž se zřejmě definitivně odvrátil od Savova a začal řešit plán přežití tak trochu na vlastní pěst. 

Obrátil se na staré známé. Před nástupem do služeb Františka Savova totiž několik let vedl společnost X-Bionic Sphere slovenského finančníka Maria Hoffmanna, se kterým Prieložný zakládal slovenskou investiční skupinu Istrokapital, ve které rozjížděl první velký byznys také Radovan Vítek. Všichni tři se velmi dobře znají, a je tedy více než pravděpodobné, že Prieložný nebude Vítkovi v jeho plánech bránit.

Druhý nejbohatší Čech Radovan Vítek, který aktuálně vede vyhrocené soudní spory se svými někdejšími společníky u soudů v Evropě i v USA, by se tak mohl stát dalším českým miliardářem s mediálním byznysem a zařadit se po bok premiéra Andreje Babiše, Daniela Křetínského, Marka Dospivy či Zdeňka Bakaly.

Reklama
Reklama
Reklama