Muž číslo 39 na žebříčku nejbohatších Čechů, který přitom začínal v 17 letech jako prodejce životních pojistek v Mostu, si vyšlápl do Španělska. Martin Vohánka, zakladatel a šéf společnosti Eurowag, jež nabízí platební karty a vůbec mobilní služby kamionům, významně rozšiřuje svůj byznys na Pyrenejském poloostrově. Ten přitom patří z hlediska kamionové dopravy k vůbec nejdůležitějším uzlům v Evropě.

Vohánkův Eurowag letos koupil majoritu ve španělské rodinné firmě ADS, která měla vlastní řešení palivových karet pro domácí trh, a především zhruba čtyři tisíce zákazníků. Tedy španělských dopravců, které se teď český Eurowag snaží přetáhnout na svoji stranu pro mezinárodní cesty. „Je to jeden z největších trhů v Evropě, co se týká mobility, a pro nás je to možnost významně na něm rozšířit počet klientů. Jdeme do toho naplno,“ uvedl Martin Vohánka pro Forbes.

Podle něj španělští přepravci používají obvykle jen dvě palivové karty, jednu pro domácí trh a druhou pro mezinárodní cesty, a právě u těch se bude české řešení snažit vytlačit giganty, jako je Shell, DKV či BP. Obecně přitom platí, že většina evropských dopravců se rekrutuje ze mzdově levnějších zemí, jako je Španělsko, Portugalsko a Itálie na „Západě“, a potom je druhé velké centrum dopravních firem ve střední Evropě.

Eurowag tak získává silné zastoupení zákazníků v obou regionech, a proto je pro něj akvizice ADS, jež má poloviční podíl na španělském a portugalském dopravním trhu, tak cenná. Dovršením této transakce dosáhl Eurowag obratu dvou miliard eur, v přepočtu tedy přes 50 miliard korun. Loňský provozní zisk byl 15 milionů eur, téměř 400 milionů korun.

„Navíc teď máme ve Španělsku čtyři vlastní hotspoty, tedy parky pro kamiony, kde mohou natankovat či dělat povinné přestávky,“ dodává Martin Vohánka, jenž se významně věnuje také filantropii, na kterou dal již 75 milionů korun. Má Nadaci BLÍŽKSOBĚ a podporuje také Deník N. Jeho firma se ráda chlubí tím, že je nejrychleji rostoucím evropským poskytovatelem řešení pro silniční dopravu, a Vohánka je zvyklý na to, že v posledních letech jeho byznys meziročně přidával z hlediska obratu minimálně čtvrtinu.

Muž, který začínal v Mostě jako sedmnáctiletý prodejce životních pojistek, se oficiálně stal miliardářem před třemi lety, když minoritní podíl ve W.A.G. payment solutions (pod ni patří obchodní značka Eurowag) koupil bostonský fond TA Associates. Tehdy ocenil Vohánkovo podnikání zhruba na pět miliard korun. S kartou Eurowag lze dnes natankovat po celé Evropě včetně Ruska a Martin Vohánka, jenž ve firmě pořád vlastní 60 procent, se stále více zamýšlí nad budoucností dopravy. Představuje si ji jako o moc širší službu, než jsou jen palivové karty, čerpací stanice či odpočívadla pro kamiony, a významně proto investuje do technologií.