Dobrá zpráva: vypadá to, že Češi na vlnu přicházejícího tzv. internetu věcí naskočili včas. Za poslední měsíce je Sewio Networks už třetí startup, který od investorů dostal peníze na rozvoj. A v případě tohoto brněnského projektu nejde o žádné drobné: od investičního fondu Y Soft Ventures získal milion dolarů.

Sewio Networks přitom fungují jen rok a půl, ale mají zajímavý produkt, který už si koupilo například Cisco: bezdrátovou rádiovou technologii, která umí na centimetry přesně měřit vzdálenost. „Je to jako GPS, ale přesnější a hlavně funguje uvnitř budov,“ popisuje Lubomír Mráz, technický ředitel a jeden ze dvou zakladatelů firmy.

Tím druhým je Milan Šimek, nynější CEO, a jejich společný příběh začal na univerzitě VUT v Brně. Šimek jako doktorand na fakultě elektrotechniky vedl mladšímu Mrázovi diplomovou práci o nové komunikační technologii pro chytré domy. Společně pak řešili výzkumný projekt, jehož původním záměrem bylo pro Evropskou vesmírnou agenturu vytvořit systém, který by testoval senzory na satelitu a zároveň nerušil ostatní systémy (to vyloučilo technologii wi-fi). Aktuálně totiž testování probíhá kabelem, ale každý kilogram vynesený do vesmíru stojí spoustu peněz.

sewio0

Tým Sewio: zleva Martin Leixner a Tamáš Pál (hardwaroví inženýři), Lubomír Mráz (CTO), Tomáš Kočan (softwarový inženýr) a Milan Šimek (CEO).

„Během práce na tomto projektu jsme zjistili, že širokopásmová bezdrátová technologie umí přesně změřit vzdálenost a je vhodná i pro využití v průmyslu, kde by mohla nahradit stávající systémy,“ odkazuje Šimek na wi-fi, bluetooth nebo RFID, které se dosud využívaly pro hrubší lokalizaci.

Relativně nová technologie se jmenuje UWB (Ultra Wide Band) a pořádné využití zatím měla jen v radarových systémech. Začíná se ovšem prosazovat i v byznysu pro přesnou lokalizaci lidí, strojů a věcí v reálném čase. „Naší konkurencí je asi pět firem na světě. Devadesát pět procent společností, které se pohybují v našem byznysu, totiž používá starší technologie, které jsou prostě out,“ dodává Mráz.

Čtěte také: Český startup TeskaLabs má první investici a před sebou velkou budoucnost

Sewio Networks nejsou jediným zainvestovaným startupem, který se točí okolo rozvíjejícího se trhu internetu věcí, tedy navzájem propojených a komunikujících zařízení, ať už jde o chytré ledničky a televize, fitness náramky nebo senzory v autě. V poslední době investoři vložili peníze do několika projektů, které řeší zabezpečení, design nebo funkčnost těchto zařízení – třeba brněnského Codasipu, který dostal peníze od Credo Ventures a zakladatelů AVG a Avastu, nebo pražského TeskaLabs, jenž v pre-seed investici získal téměř 10 milionů korun od Credo Ventures, StartupYardu a londýnského TechStars.

kufr done

Tenhle kufr se oficiálně jmenuje RTLS Kit v2.0 a je určený pro menší instalace systému do dvou tisíc metrů čtverečních. Pokud jste třeba sportovní trenér, zmapujete s ním, jak makají vaši hráči v tréninku. Cena: tři tisíce eur.

„Sewio ukázalo, že ačkoli za sebou nemají dlouho historii, jejich inovace s bezdrátovými senzory slaví úspěch. Mají velký potenciál stát se lídrem na trhu s technologiemi na lokalizaci v reálném čase,“ říká Miloš Sochor, investiční ředitel Y Soft Ventures.

Téměř 30 milionů korun od Y Soft Ventures (investiční rameno společnosti Y Soft, která se zabývá kompletním tiskařským řešením pro firmy a už investovala do jiných brněnských startupů Videoflot či Comprimato) podle Šimka půjde na zrychlení expanze Sewia na globální trh, zejména ale prodejní kanály v Evropě.

sewio2 done

Takhle by mohlo vypadat využití pro Sewio v automobilovém průmyslu: navigace automatizovaných vozítek, optimalizace jejich činnosti a také kontrola správných postupů a bezpečnosti práce.

Sewio zatím v pěti zaměstnancích žilo docela skromným životem: zakladatelé do firmy investovali jen svoje peníze a inženýři seděli v titěrných kancelářích v obchodním centru Příkop. Teď se startup stěhuje do prostor Jihomoravského inovačního centra.

Co všechno vlastně Sewio dokáže? Třeba urychluje výrobní proces – aktuálně na Slovensku při stavbě silničního tunelu sleduje, kde se pohybují nákladní auta, a dokáže stavbyvedoucímu říct, že některé zbytečně zahálejí. „Že už přitom mohlo odvážet materiál, protože odstřel skály už proběhl. Takovou stavbu dokážeme zrychlit až o půl hodiny denně,“ říká Šimek.

To samé platí o skladech nebo výrobních prostorech, kde se zvlášť uplatní precizní měřicí technologie a kam signál GPS těžko proniká. „Hodně sázíme na automobilový průmysl, konkrétně na automatické navádění vozítek, která rozvážejí komponenty po výrobních halách. Ty teď jezdí po magnetickém pásku a jejich trasa se složitě mění – musíte majzlíkem vysekat pásek z podlahy a nalepit jinde, což trvá dost dlouho,“ říká Šimek s tím, že investice do senzorů, čidel a softwarového řešení se firmě do roka vrátí.

sewio3 done

Sewio věří, že firmám může výrazně vyladit výrobní proces, zjistit, kde mají rezervy, a zabránit zbytečným chybám. „S jedním systémem jsme schopní dělat pět paralelních úkolů najednou. Tím, že přesně lokalizujeme výrobek, nářadí i lidi, tak zjistíme, že zaměstnanec se chystá utahovat na výrobní lince špatné kolo – jakmile se přiblíží na 30 centimetrů a my vidíme, že se s utahovačkou blíží ke špatnému kolu, tak mu ji na dálku vypneme.“

Tahle přesnost se hodí v různorodých situacích, například při vytváření bezpečnostního perimetru. Příklad z praxe: jedna italská firma, se kterou Sewio spolupracuje, vyrábí zakládací stroje pro stavby, což je v podstatě vrtací stroj, který se při vrtání celý třese a lítají od něho nebezpečné odštěpky. Proto v okruhu dvou až tří metrů nesmí nikdo být.

Jelikož lasery v prašném prostředí nefungují spolehlivě a železné ploty se různě posouvaly a padaly, přichází na řadu širokopásmová rádiová technologie. „Stačí tři nebo šest senzorů, a jakmile se někdo přiblíží na tři metry, začne blikat červené světlo. Jakmile to budou dva metry, mašina se sama okamžitě vypne,“ popisuje Šimek.

Sewio dává dohromady kompletní službu: dodává hardware, tedy čidla a senzory (komponenty nakupuje po celém světě, desky tištěných spojů má od pražské firmy Pragoboard a v Brně vše dohromady montuje firma SMT plus.CZ), software (do konce roku by ho mělo vytvářet celkem sedm inženýrů) i webovou vizualizaci, aby zákazník v reálném čase viděl pohyb věcí i lidí. To se podle Šimka hodí zejména pro urychlení vykládacího i nakládacího procesu ve skladech či pro přehled, jak se v obchodě hýbou zákazníci.

Instalace velkých systémů by měly Sewio živit (na příštích 12 měsíců se počítá s tržbami lehce pod 10 milionů korun), ale na získávání referencí a nových zákazníků umí posloužit i ty výrazně menší… Třeba zvláštní kufr, který obsahuje senzory a systém, jenž umí sportovním trenérům změřit, jak moc který hráč v tréninku maká a kolik toho naběhá. Hodí se i na správu a efektivnější využití parkoviště či řízení a nastavení světel na koncertech a konferencích. Tenhle kufr se prodává v e-shopu Sewia, stojí tři tisíce eur a už se ho prodalo 40 kusů.

A Sewio chystá ještě jednu zajímavou novinku. Jeden z jeho zákazníků ve Francii spolupracuje se známým fastfoodovým řetězcem a teď připravuje pilotní projekt nové obsluhy rychlého občerstvení. V interaktivních kioscích (v podstatě to je iPad uvnitř provozovny) si navolíte, jaké jídlo chcete, zaplatíte a vypadne vám token: což je plastová krabička o velikosti kreditní karty, s čipem uvnitř, kterou si strčíte do kapsy a můžete si jít s dětmi hrát ven na prolézačky nebo si jít zakouřit. Obsluha vás podle lokačního systému najde a jídlo vám přinese.

Budoucí využití rádiové technologie Sewia ale může být ještě mnohem pestřejší: Šimek zmiňuje třeba navádění dronů uvnitř budov, což je věc, která se může hodit pro expresní doručování materiálů nebo flexibilní kamerový monitoring. Na této inovaci spolupracují s brněnskou firmou Robodrone Industries.