skip to main content
Český byznys

Milion followerů! Jsem obchodník, tenhle status mi může pomoct, říká Leoš Mareš

4 minuty čtení

Leoš Mareš je první Čech, který žije v Česku, mluví primárně k domácímu publiku – a na sociální síti Instagram dosáhl na milion sledujících. Jediným jeho krajanem, který už tuto metu překonal, je bývalý fotbalový brankář Petr Čech. Ten ovšem žije v Londýně, příspěvky píše v angličtině a oslovuje globální obecenstvo.

Na první pohled se to může zdát jen jako hra s čísly, která sice hezky vypadá, ale nemá žádný reálný dopad. Jenže to není tak úplně pravda. Minimálně jde o potvrzení Marešovy schopnosti pracovat s touto sociální sítí i svou cílovou skupinou. A také velkou pomoc v jeho byznysových aktivitách na síti, která je dlouhodobě hlavním zdrojem příjmů populárního moderátora.

„Obchodně to je pro mě další level. Je to status, podobně jako když se někdo dostane do miliardářského žebříčku,“ nabízí přirovnání Mareš. Netají se tím, že ze svého Instagramu chce udělat seriózní obchodní platformu pro komerční spolupráce s jasnými a silnými čísly.

„Jsem obchodník, živím se tak celý život. Už mám klientům co nabídnout a milion sledujících mi v tomhle směru určitě ještě pomůže to celé posunout dál.“

Mareš byl na českém Instagramu jeden z prvních, kdo rozjel reklamní formát naplno. Byly doby, kdy měl ve feedu skoro stejně reklamních příspěvků jako těch „civilních“. To se ovšem v roce 2018 náhle změnilo: Mareš razantně zdražil svůj ceník a tím omezil počet komerčních spoluprací.

Momentálně drží ty dlouhodobé jen se dvěma klienty: řetězcem Penny Market a sítí čerpacích stanic Benzina. Ročně mu přinesou na několik milionů korun. Jednorázové spolupráce, obnášející dvě fotky do feedu a dva sety videí na instastories, vyjdou na 400 tisíc korun.

Tento formát si vyzkoušela například síť vyhlášených kaváren IF Café. „Byla to nejlepší investice, kterou jsem kdy udělal,“ říká Jan Ševěček, majitel IF Café. „Byl to brutální zásah, prostě marketing s okamžitým dopadem. V kavárnách jsme hned poznali jeho followery, často měli Gucci boty. A když měl Leoš loni koncerty v O2 areně, měli jsme tři dny narváno.“

Mareš ve spolupráci s IF Café propagoval především zákusek zvaný Citron za 189 korun – a přes vysokou cenu se ho prodalo už 18 tisíc kusů. Ve dnech, kdy moderátor sladkost na Instagramu sdílel, měla kavárna v Jungmannově ulici dokonce dvojnásobné tržby.

Leoš Mareš byl ještě před rokem v počtu followerů daleko za modelkou Karolínou Kurkovou či kreslířkou Silvií Mahdal a na podobné úrovni jako youtubové hvězdy Shopaholic Nicol s Jirkou Králem. On sám měl ovšem v hledáčku jiný cíl: slovenského youtubera Daniela Štraucha, vystupujícího pod přezdívkou GoGoManTV. Ten totiž „mluví“ ke stejnému československému trhu.

Lovec followerů | Foto Jiří Turek

Mareš na GoGoMana léta ztrácel stovky a pak desítky tisíc followerů, nakonec však kolem něj ve finiši profrčel a protnul „milionovou“ pásku jako první. Moderátorovy denní přírůstky totiž v poslední době dramaticky zrychlily: zatímco dřív bylo standardem 300 nových lidí denně, loni příliv nových fanoušků akceleroval na 500 a velký zlom nastal po lednovém Dobrodnu a s nástupem koronakrize.

Během ní se počet nových uživatelů v průměru zvýšil na 1000 každý den. A když se blížilo vyvrcholení televizní soutěže Superstar (finále sledovalo víc než milion diváků starších 15 let), bylo to ještě více.

Reklama

„Překvapilo mě, kolik lidí dosáhnutí milionu followerů najednou řešilo. Sledovali to jako start rakety SpaceX, bylo tam i podobné odpočítávání a fandění,“ přibližuje Mareš.

Minulý víkend ten moment nastal. V sobotu ve tři odpoledne byl Mareš na cestě po dálnici D5 směr vodní nádrž Hracholusky, kde jeho syn trénoval na vodních lyžích. S každým načtením instagramového profilu mu přibylo deset patnáct followerů a z poslední várky, která následovala po čísle 999 992, Mareš přesně našel sledující s pořadovým číslem 1 000 000 – Pavlu z Českých Budějovic.

Související vydání

„Leoš je jedna z největších televizních a moderátorských celebrit, která velmi brzy pochopila, že sociální sítě a konkrétně Instagram jsou neuvěřitelně mocný nástroj. Proto se z celebrity stal zároveň i největším social media influencerem v Česku a gratuluji mu k tomuto milníku,“ říká Jan Řežáb, zakladatel společnosti Socialbakers.

Na milion sledujících velmi brzy dosáhne i zmíněná Silvie Mahdal, autorka kresby na titulní straně dubnového Forbesu. A zanedlouho se určitě dočká i GoGoMan.

Překročení počtu milion sledujících ocení i charita. Mareš svůj #dobroden pořádá pravidelně v lednu, kdy za každého followera pošle na dobročinné účely jednu korunu. Navíc své sledující sčítá s těmi, které má jeho manželka Monika. Momentálně to je dohromady skoro 1,4 milionu a je jisté, že do příštího ledna tento počet ještě výrazně naroste.

Největší skupinu followerů tvoří ženy.

„Je to super, samozřejmě tradici dodržím. I když budu muset na Dobroden začít šetřit jako na daně,“ usmívá se Mareš. Další metu prý nemá, rekordman Cristiano Ronaldo je se svými 221 miliony followerů nekonečně daleko a na další posun v počítadle nezbývá než trpělivě čekat: v milionových řádech už potřebujete pohnout s číslem za desetinnou čárkou, tedy přidávat nové sledující po statisících.

Mareš se na svém instagramovém účtu profiluje jako kreativní entertainer. Však i on sám o Instagramu říká, že ho bere jako osobní zábavní kanál. „Je to taková instagramová ranní show,“ popisuje při večeři nad entrecôte v malostranském podniku Cafe de Paris a dává mi nahlédnout do statistik svého profilu.

Největší skupinu followerů tvoří ženy mezi 25 a 34 lety žijící v Praze. Z údajů také vyplývá, že Mareše sleduje 200 tisíc Pražanů, což není vůbec zanedbatelné číslo.

Když jsme o Marešově byznysu psali předloni, skladba jeho příjmů vycházela následovně: pět procent rádio, 10 procent koncerty, 10 procent účinkování v televizi, 25 procent moderování soukromých akcí a 50 procent Instagram. Tehdy jsme moderátorův celkový roční obrat odhadli na 90 milionů korun.

Nezaměnitelná póza | Foto Benedikt Renč

Teď je to ovšem kvůli koronaviru úplně jinak. Marešovy příjmy se oproti normálu propadly o 80 procent a Instagram získal zcela dominantní roli. Událostí k moderování je nula a letošní koncerty v O2 areně byly přesunuty na příští rok. „Za tři měsíce jsem měl jedinou akci,“ odkazuje Mareš na květnový Autokoncert na okruhu v Mostě.

A sám dobře ví, že se musí snažit. „Jsem pořád motivovaný, protože nejsem rentiér a byznys nejede sám od sebe,“ dodává. „Proto mám radost z každého dílčího úspěchu.“

Reklama
Reklama
Reklama