Minulý pátek skončila na platformě Hithit.cz crowdfundingová kampaň internetová televize DVTV, která chtěla touto formou vybrat finance na rozjezd svého placeného webu DVTV Extra. A povedlo se – do kampaně přispělo k dnešnímu dni 9255 lidí celkovou částkou 9,75 milionu korun. 

Týmu DVTV, který své působení na českém mediálním trhu odstartoval v květnu 2014, se tak podařilo vytvořit nejúspěšnější projekt na Hithitu od jeho vzniku. Navíc jde o dosud nejúspěšnější sbírku na žurnalistický projekt v České republice a také o nejúspěšnější český crowdfundingový projekt vůbec.

Zájemce o podporu české nezávislé žurnalistiky členové DVTV motivovali často nekonvenčními odměnami, počínaje vědomostní hrou Pije pan prezident? přes selfíčka s jednotlivými moderátory po možnost jít si zaběhat s Martinem Veselovským nebo zajít na kafe s Danielou Drtinovou. A jako bonus populární moderátoři nabídli, že si při dosažení určité částky obarví vlasy narůžovo.

O mimořádně úspěšném crowdfundingovém projektu jsme s Martinem Veselovským hovořili po telefonu, zatímco na kole sjížděl alpský terén.

Proč jste se rozhodli udělat kampaň na Hithitu?
DVTV je z velké části financováno z příjmů z reklamy, u nichž v tuhle chvíli vnímáme propad v důsledku očekávané ekonomické krize. Proto nám bylo jasné, že si potřebujeme vytvořit druhý pilíř financování prostřednictvím placeného DVTV Extra. A v tom nám přišel crowdfunding jako dobrá cesta, jak oslovit naše fanouškovské jádro. Víme, že to není způsob financování, který by se dal aplikovat často, ale vykoušeli jsme si ho poprvé už před pěti lety a ta zkušenost byla víceméně dobrá. A i tentokrát se to ukázalo jako dobrá volba.

Kdo s myšlenkou na crowdfunding přišel?
Tu myšlenku jsme měli v záloze už od první kampaně. Čekali jsme na to, až přijde vhodná doba nebo to správné téma. A to podle nás nastalo právě teď.

V tuhle chvíli se částka vybraná na Hithitu vyšplhala na 9,75 milionu korun. Čekali jste až tak velký ohlas?
Ne. Asi v polovině kampaně jsme si dělali vnitrofiremní tipování, jak to dopadne, a já sám jsem, tuším, tipoval částku kolem 4,3 milionu korun. Takže jsem se seknul opravdu neuvěřitelně.

Přemýšlíte o tom, že vybrané peníze použijete ještě na něco dalšího, než bylo původně v plánu?
Vedle očekávaných výdajů na DVTV Extra pro nás ty peníze navíc budou znamenat polštář pro všechno, co by mohlo v příštích měsících přijít. Pokud si dobře všímám, jsme aktuálně jedno z mála médií, které nesnižuje platy a nepropouští. V týmu je nás jen patnáct, což je optimální, a neradi bychom sahali k nějakým kompromisům. 

Kdo vymýšlel odměny pro přispěvatele?
Celou kampaň vedla naše editorka a zároveň specialistka na sociální sítě Markéta Burleová, která vymýšlela i odměny, ještě společně s kolegou Honzou Rozkošným. Ale v úzkém okruhu asi pěti lidí jsme se k tomu vyjadřovali, komentovali, kritizovali… 

Vydání Forbesu Zázrak

Některé z odměn pro přispěvatele vyžadují aktivní zapojení členů týmu DVTV a jsou poměrně náročné na čas. Máte nějaký plán, jak je budete naplňovat?
U každé odměny je dopředu dáno časové rozmezí, kdy má být naplněna. Já sám se mám s lidmi setkat při běhání a to jsem schopný realizovat za týden, za dva. Daniela Drtinová má toho „plnění“ víc, ale jsem si jistý, že to do půl roku zvládne. A velkou část odměn tvoří lístky na naši roadshow, což je pro nás splnitelné do roka.

Patříte k novinářům se seriózní imagí. Jaké pro vás bylo obarvit si hlavu narůžovo?
Popravdě strašné. Naštěstí jsem s tím nikde nemusel chodit. I když jsme v jednu chvíli slíbili, že si při určité částce takhle obarvíme vlasy, pak jsme debatovali, jestli do toho máme jít, zda se to hodí. A shodli jsme se na tom, že ti z nás, kteří s podobnou barvou chodí normálně, jako třeba Emma Smetana, do toho můžou jít naplno, ale my ostatní, u nichž už by to vypadalo jako moc velká šaškárna, to uděláme jen dočasně. Takže jsme se obarvili, natočili video, kde jsme růžovou hlavu skutečně měli, a pak jsme to – naštěstí poměrně snadno – smyli.