E-shop Mixit.cz letos oslaví už desáté narozeniny a kvůli pandemii koronaviru na ně nejspíš jen tak nezapomene. Projekt Tomáše Hubera a Martina Wallnera, který se uchytil díky možnosti umíchat si müsli podle vlastní chuti, dostal během posledních dvou měsíců prý tu vůbec největší byznysovou lekci, jaká se mu za dobu jeho existence nabídla. Pro Forbes.cz proto popsali svou koronavirovou zkušenost i to, co si z ní odnesli.

Teď s odstupem už se o tom píše lépe, ale kam se na koronavirovou krizi hrabou záplavy v roce 2013. Ty sice smetly takřka celou naši výrobu a sklady, ale taky jsme díky nim už za pár dnů začínali sice znovu, ale v mnohem lepších prostorách a s vidinou lepších zítřků.

To vládní opatření v půlce března znamenala, že jsme museli takřka ze dne na den přejít na krizové řízení a před námi byla jen temná možnost okamžitého uzavření výroby na kdovíjak dlouho.

Preventivní zásah
Za první opatření, které jsme z vlastního rozhodnutí zavedli ještě před těmi vládními, vděčíme spřátelené pekárně Kabát, která nás inspirovala v tom, jak předejít zadrhnutí výroby v případě nákazy jednoho ze zaměstnanců.

Okamžitě a ze dne na den jsme stejně jako oni rozdělili výrobu, expedici a sklad na jednotlivé menší segmenty pracovníků, kteří se prostorově ani časově nesměli potkat.

Nastavili jsme příchod do práce, pauzu i odchod do časových oken, mezi kterými proběhla vždy důkladná dezinfekce prostor. To vše jako prevence pro případ, že by musel jít někdo ze zaměstnanců a jeho kolegové do karantény. Díky tomuto opatření bychom do ní pak nemuseli poslat celou směnu. Naštěstí jsme ale celý nouzový stav absolvovali v plné sestavě.

Mixit absolvovali nouzový stav v plné sestavě. | Foto Mixit

Home office pro kolegy z kanceláří byl samozřejmostí stejně jako předávání dokumentů přes schránky, zastavení docházky agenturních a brigádních zaměstnanců a zákaz vstupu do firmy pro kohokoli zvenčí. Během prvních dnů jsme zvládli ušít pro vlastní potřebu 220 roušek a namíchali jsme skoro 100 litrů vlastní dezinfekce.

Co tiskovka, to překvapení v tržbách
Co jsme ovlivnit nemohli, byla nařízení vlády. Prakticky každá tisková konference způsobila obrat o 180 stupňů ve vývoji počtu online objednávek. Bylo to jako na horské dráze. Stejně jako je sledovala celá země, aby lidé věděli, na co se mají připravit, my jsme se z nich snažili dovodit, jak zareagují konkrétně naši zákazníci.

Prvním výkyvem začátkem března byl krátkodobý trend předzásobení a vyprodaných supermarketů, který jsme pocítili zvýšenou poptávkou a většími objednávkami. Naší prioritou během té doby byla hlavně rychlá expedice. Spouštění plánovaných novinek jsme úplně odložili a snažili se, abychom v případě nutnosti pozastavit výrobu plošným vládním nařízením nenechali nikoho bez jeho objednávky.

Vrcholem byl 11. březen, kdy došlo k uzavření škol a bylo jasné, že děti zůstanou doma a rodinný špajz musí být plný.

13. března vyhlásila vláda nouzový stav, zavládl zjevný pesimismus a strach o zachování životní úrovně či živobytí. Počet objednávek se nám propadl někam do roku 2015, tedy asi o 70 procent. Zákazníci navíc ani netušili, zda dopravci naše výtvory vůbec budou schopni doručit. Lusknutím prstu mnoho objednávek zůstalo na odběrných místech, která byla minimálně na pár dnů nedobytná.

Po 16. březnu měla omezení takřka katastrofální dopad na náš velkoobchodní prodej do kamenných obchodů, ať už do menších lokálních prodejen zdravé výživy, nebo segmentu prémiových potravin v obchodních centrech. Někteří obchodníci se přestali zásobovat a jiní zavřeli úplně. A ze začátku to vypadalo na katastrofu i pro e-shop. Pondělí bývá nejsilnější den v týdnu, pondělí 16. března ale byl náš nejslabší den v měsíci. Oproti tomu předcházejícímu bylo objednávek o více než polovinu méně.

Na skok z kamenných obchodů do e-shopu
Protože jsme ale životní optimisté, začali jsme ve druhé půlce března, kdy bylo jasné, že se život přece jen nezastavil, přicházet se všemi dlouho vyvíjenými novinkami. Velikonoce byly nakonec i přes všechny obavy skvělé.

S dubnovým rozvolňováním a otevíráním jednotlivých obchodů našich partnerů jsme u nás v marketingu přišli s nápadem směrovat naše zákazníky přes sociální sítě k návratu ke svým lokálním prodejcům. Cílem bylo rozhýbání našeho velkoobchodu a zároveň pomoc našim partnerům. Kampaně jsme samozřejmě cílili do konkrétních míst a dnes již můžeme říct, že je to nejhorší za námi a obchody se zase zásobí našimi produkty.

Co nás covid naučil o marketingu v krizi

Zdrženlivost. Ačkoli média denně šílela na téma „zásobte se“, my jsme se nikdy k takovému marketingu neuchýlili. Pokorně jsme se jednohlasně rozhodli, že nechceme být součástí přiživování hysterie.

Myslím, že v době krize zákazníci chtěli číst milé příběhy, chtěli vidět něco optimistického a chodili k nám prostě pro pozitivní energii. Covid krize nás poučila hlavně o tom, že marketing je strašně moc o citu a zákazník prostě pozná a ocení, když něco děláte, protože je to tak správně, ne protože se vám to hodí.

Sounáležitost. S první stabilizací procesů a výroby jsme neváhali a pokusili se přispět k boji proti společnému nepříteli. Rozjeli jsme přes náš dlouhodobý charitativní projekt Pomáhej s Mixit zásobování zdravotnických zařízení v první linii tyčinkami Mixitkami. Každý zákazník v rámci své objednávky mohl přispět jednou a více tyčinkami a stejný počet jsme přispěli za Mixit.

Současně jsme bez váhání kývli na podobnou formu spolupráce dodávkou pro #Energiilékařům. Ochota našich zákazníků pomoci potřebným byla jako vždy fascinující a doslova nás šokovalo, že desítky dobrosrdečných lidí, kteří neměli v úmyslu u nás aktuálně nakoupit, poslaly našemu nadačnímu fondu peněžní podporu přímo.

Mixit vybrali peníze na téměř 12 tisíc Mixitek. | Ilustrace Mixit

Doteď jsme vybrali od zákazníků peníze skoro na 12 tisíc Mixitek, my sami zdravotníkům poslali dalších asi 14 tisíc a k tomu spoustu müsli, celkově v hodnotě skoro milion korun. A bez přehánění jsme byli dojatí, kdykoli nám přišla fotka s poděkováním, protože vděční jsme byli my. A teď ještě děkujeme všem hrdinům speciálním tubusem, který jsme si nadělili k desátým narozeninám. Máme totiž za co děkovat.

Diverzifikace. Je dobré mít více prodejních kanálů a věnovat jim péči dlouhodobě. Umím si představit scénář, kdy se v důsledku jakéhokoli nouzového stavu či úpadku poptávky zastaví prodej přes internet a kamenné obchody budou naopak ty, které nás podrží v dalším fungování.

Těžili jsme i z toho, že od dodavatele každé suroviny máme víc alternativ. Nemusím asi vyprávět, jak se začaly hroutit dodávky například pražených lískových oříšků z Itálie. 

Neřešili jsme, co řeší ostatní
Celý březen jsme sledovali, jak se přizpůsobují firmy, a četli, jak si všichni šijí roušky, budují home office a zvládají to s videokonferencemi z domova. Tyhle starosti jsme odbavili tak nějak bezbolestně. Prostě si to ve stohlavé firmě sedlo na první dobrou. 

My s Tomášem jsme nerušeně v tichých kancelářích efektivně řešili i dlouho odkládané úkoly a první videokonferenci měli snad až 1. dubna, a to zkrátka proto, že jsme chtěli zase vidět, jak ostatním povyrostly účesy. A nepovím vám, který nástroj je na to nejlepší, protože my používáme Skype místo všech Slacků, Trell a podobných, takže nás ani nenapadlo řešit, jestli je něco lepší. Z firemního Skypu se jinak průběžně kouřilo a zjistili jsme, jak skvěle jsou všichni kolegové schopni fungovat jako jeden tým i odříznutí na home officu. Ani jednou jsme nezapochybovali, zda práce z domova někoho nesvádí k lelkování.

Vydání Forbesu Zázrak

Stejně tak nás týmy kolegů ve výrobě a expedici přesvědčily, že i po striktních úpravách a zpřísnění pravidel vše jede hladce. Mnoho procesů jsme dokonce zvládli posunout zase o pár kroků dále. Díky nim jsme v době, kdy se začalo preventivně propouštět, my mohli naopak ocenit všechny, kdo i v karanténních opatřeních každý den přišli vyrábět, koronavirové hrozbě navzdory. 

Pochvalu si zkrátka zaslouží každý, kdo v Mixitu za poslední týdny zatáhl za jeden provaz!

Ale přece jen jedna věc nás na krizi mrzela. Zakladateli Tomášovi se v březnu do zavřených hospod a zákazu vycházení narodil syn a prostě jsme nedokázali vyřešit, jak ho společně zapít. Oslava desátých narozenin Mixitu snad již vypadá nadějněji.