Do českých kin dnes vstupuje psychologické drama Domestik režiséra Adama Sedláka, v němž se svérázným způsobem ničí jeden manželský pár. I pro diváka jde o fyzicky trýznivý zážitek, jejž často laskavé, líbivé české filmy neposkytují.

Čtěte také: Nejočekávanější původní seriály podzimu. Na co se bude svět dívat?

Neotřelých snímků mladých nadějí českého filmu se ale v posledních týdnech vyrojilo více. Kdo za nimi stojí?


Adam Sedlák (Domestik, premiéra 27. září)

Devětadvacetiletý režisér Adam Sedlák naboural tradiční vyprávěcí postupy už svým ceněným webovým seriálem Semestr, který se odehrával pouze na obrazovce počítačů a mobilů, přičemž filmař hrdiny zabíral webkamerou a nechal je „proklikávat“ mezi chatovací programy. Partnerský vztah hrdinů se v seriálu rozpadal.

Podobné téma nese i jeho nový snímek Domestik, jenž patřil k nejočekávanějším titulům letošní hlavní soutěže karlovarského festivalu. Forma je přitom opět jiná, nekonvenční. A drásavá.

Režisér totiž se zvláštní mechaničností sleduje chirurgicky přesně nalinkovaný život Romana a Šarloty. On je vrcholový cyklista, který si přeje zvýšit svůj výkon, ona by si přála konečně otěhotnět.

Svým tužbám jsou oba připraveni obětovat vše, a to i zapomenout, že se vlastně potřebují a že se možná milují. Nevinné repliky o tom, že „bychom neměli jíst maso a lepek“, se záhy překlopí do sugestivních momentů devalvace těl, která manželé považují jen za prostředky k dosažení vytyčeného cíle. Bizarní, zlověstný kyslíkový stan postavený na manželské posteli jenom umocňuje klaustrofobii, která je cítit až do poslední řady.

Olmo Omerzu (Všechno bude, premiéra 6. září)

Slovinský, avšak v Česku působící tvůrce Olmo Omerzu pracoval ve svém nejnovějším filmu Všechno bude s dětskými neherci tím nejpoctivějším způsobem.

Pro svoji zimní road movie o dvou chlapcích, kteří ukradnou auto a vydají se na cestu Českem, si vybral dva obyčejné školáky s nulovými zkušenostmi před kamerou. Pak také obsadil herečku Elišku Křenkovou (seriál Pustina, inscenace Amerikánka) do malé role stopařky.

Právě ona Tomáše Mrvíka a Jana Františka Uhra celé čtyři měsíce před začátkem natáčení herecky koučovala, aby se nestyděli za své emoce a byli v projevu co nejvíce svobodomyslní.

Povedlo se. Snímek, za nějž dostal Omerzu cenu za režii na letošním karlovarském festivalu, stojí na jejich přirozeném ztvárnění dvou teenagerů, které od sebe na jejich cestě za dospělostí všichni odhánějí. Nálepky komedie i dramatu na filmu úplně nedrží, Omerzu stejně jako ve svých předchozích titulech Příliš mladá noc a Rodinný film nevykládá karty na stůl snadno.

Unikavé dílo, jež nezabředává do sociálního realismu, se před pár dny promítalo na prestižním festivalu v Torontu a za Česko zabojuje o Oscara.

Tomáš Pavlíček (Chata na prodej, premiéra 26. července)

Jedním z inspiračních zdrojů komedií režiséra Tomáše Pavlíčka prý byli jeho vlastní rodiče. Mají totiž dvě chaty, mezi nimiž neustále přejíždějí a zvelebují je, a pro samou práci nemají na skutečný relax čas.

Filmová rodina Davida Vávry a Ivany Chýlkové se chce jedné takové staré chaty zbavit. Manželé naberou do auta svoje odrostlé děti s partnery a pak i babičku se senilním dědou a do zaprášeného objektu se vydají naposledy před prodejem přespat.

Pavlíček se scenáristkou Lucií Bokšteflovou zinscenoval komické rodinné půtky, v nichž přesvědčivě zaznívají drobné urážky i výčitky. Poetiku rodinných oslav s jedovatou babičkou, zničenou matkou i stoickým otcem se tedy na plátno podařilo přenést s precizností a komediálním timingem těch nejlepších českých komedií.

Zlatá éra českého chatařství je pro tuhle rodinu možná pryč, Chata na prodej je ale komedie, která diváka vrací domů.