Steve Jobs vždycky nebyl tím sebevědomým showmanem, kterého si pamatujeme ze slavných produktových konferencí Applu. Jak tvrdí jeho žena Laurene v knize Becoming Steve Jobs, několik hodin před svým dnes už legendárním zahajovacím projevem na promocích 114. ročníku na Stanfordu se Jobs „probudil s motýlky v břiše“. A také dodává, že „ho nikdy neviděla tak nervózního“.

Tohle vystoupení pro Steva Jobse znamenala hodně. Svou řeč cvičil neustále kolem dokola, přeříkával si ji, zatímco chodil po domě a dokonce ji několikrát údajně přednesl na rodinných večeřích. Potvrzuje to už mnohokrát osvědčené pravidlo – ty nejlepší proslovy a prezentace, které se dokážou dotknout i ostatních, musíte psát od srdce a myslet je vážně. Jobsův projev z roku 2005 oslovil miliony lidí po celém světě a jen na YouTube má více než 22 miliónu shlédnutí.

Tohle je několik důvodů, proč byl tak úspěšný:

Jobs svou řeč vypiloval po všech stránkách. Byla emotivní, inspirující a zároveň měla jednoduchou strukturu. Přestože tenhle proslov nezazněl na konferenci TED, nese všechny prvky přednášek, které se na nich uplatňují. Což je možná důvod, proč toto video na TED.com nasbíralo dalších 8 milionů shlédnutí.

Pusťte si Jobsův nestárnoucí projev:

Jobsův proslov byl krátký. Trval jen 15 minut. Což je naprosto ideální délka, která se osvědčila kdekomu – 15—18 minut stačí na to, abyste předali svou myšlenku a své publikum mezitím neuspali. Johnu F. Kennedymu stačilo 15 minut, aby uchvátil miliony lidí, Martin Luther King shrnul svou vizi rasové rovnoprávnosti v 17 minutách a provozní ředitelce Facebooku Sheryl Sandberg stačilo na konferenci TED 15 minut k tomu, aby představila a rozpoutala ženské hnutí Lean In.

Hlavní téma Jobsovy řeči oslovilo všechny, kteří hledají smysl svého života a směr své kariéry: Dělejte, co milujete, říkal. „Vaše práce bude plnit velkou část vašich životů a k tomu, abyste byli spokojení, je třeba věřit, že odvádíte skvělou práci. A jedinou cestou, jak toho dosáhnout, je milovat to, co děláte. Jestli jste to ještě nenašli, hledejte dál. Neusazujte se. Jak už to tak bývá, srdce pozná, když to najdete“, hřímal tehdy Jobs.

jobs stanford

Svá poučení shrnul do tří příběhů. Rozdělit si sdělení do tří části nebo příběhů je jednoduchá, lehce zapamatovatelná a velmi efektivní pomůcka. Naučte se ji. „Dnes vám chci vyprávět tři příběhy ze svého života. To je vše. Nic zvláštního. Jen tři příběhy,“ začal před deseti lety Jobs.

První příběh byl o propojování bodů. Absolventům vyprávěl o tom, jak opustil Reed College, aby mohl navštěvovat kurzy, které chtěl, například kaligrafii, kterou v životě dlouho neuplatnil. Deset let poté ale nabyté znalosti využil při designování prvního počítače Macintosh. „Byl to první počítač s krásnou typografií… Nemůžete propojovat body a přitom se dívat dopředu. K propojení postačí dívat se nazpět. Musíte jim věřit, že se v budoucnu nějak spojí.“

Druhý příběh byl o lásce a ztrátě. Mluvil o své rané lásce k počítačům, o seznámení se Stevem „Wozem“ Wozniakem, o tom, jak vybudovali Apple, i o tom, jak z něj odešel po neshodách s předsednictvem. „To, že mě vyhodili, byla jedna z nejlepších věcí, které se mi mohly stát… Přežil jsem díky tomu, že jsem dělal to, co jsem skutečně miloval,“ řekl Jobs.

Jobsův třetí a poslední příběh byl o smrti. „Myšlenka na to, že všichni jednou zemřete, je ten nejlepší způsob, jak ošálit svou mysl, že něco můžete ztratit. Už jste nazí. Není důvod nejít za svým srdcem.“

Jeho řeč vyzdvihovala vítězství nad nesnázemi. Každý ze tří příběhů byl o tom, jak bojovat i jak se obětovat.

Příběhy o překonávání překážek publikum velmi oslovují. Lidé mají tendenci soucítit s druhými a je to univerzální. Prostřednictvím těchto příběhů lze oslovit posluchače po celém světě. Lidé se do vás mohou vcítit, následovat vašeho příkladu nebo se nadchnout pro váš nápad.

Jobs si takovou výzvu nechal až na konec. „Zůstaňte hladoví. Zůstaňte blázny. To jsem sám sobě vždycky přál. A dnes, kdy končíte své studium, abyste začali něco nového, přeji vám totéž. Zůstaňte hladoví. Zůstaňte blázny,“ povzbuzoval končící studenty svým oblíbeným citátem.

Skvělá řeč může lidem dodat odvahu, o které nevěděli, že ji mají. Jobsův projev stále inspiruje lidi i po deseti letech a připomíná nám, abychom zůstali hladoví a abychom zůstali blázny.