Návrhářka Michaela Čapková patří k mladé generaci českých designérů, kteří spolu se světem uměleckým chtějí měnit i ten reálný, každodenní.

„Oděv není jen kus hadru, ale i komunikační a sociální prostředek. Jsme zahlcení módou, obklopení krásnými věcmi, takže je potřeba, aby oblečení mělo i další rozměr,“ vysvětluje zapáleně drobná dlouhovláska, oblečená v jednoduchých černých šatech a bílé pánské košili. 

Na rozhovor přišla se skicákem plným svých starších návrhů. Ne aby se pochlubila, ale protože svoje skici plánuje ukázat svým studentům v pražském Institutu módní tvorby, kam několikrát týdně dochází. Vedle výuky svůj čas dělí mezi navrhování vlastních modelů a práci pro concept store Therapy v Dušní ulici. Speciálně pro něj navrhla i kolekci z českého lnu RESTORE_00.

„Je to skvělá praxe, jak se seznámit se zákazníky. Upřímně, i když mám dvě vysoké školy a hodně jsem se toho během studií naučila, na život vás stejně nejvíc připraví kontakt se skutečnými klienty.“

Ve svých 29 letech toho má mladá návrhářka, která donedávna tvořila v ateliéru ve Vršovicích a aktuálně hledá prostory pro svůj nový ateliér na Letné, za sebou požehnaně. 

Model z kolekce COOLLAGE | Foto Michaela Čapková

Její práce se už během studií na UMPRUM objevila na přehlídkách v Tokiu, New Yorku, Hamburku a Maastrichtu, čtyři měsíce strávila na stáži v Londýně v prestižním studiu Steven Tai a půl roku nato odjela na šest týdnů do Tibetu, kde připravovala kolekci na pekingský fashion week.

„Je dobré zkusit si různá prostředí a najít si to svoje, přála bych to každému,“ říká k pestrým zkušenostem absolventka Univerzity Tomáše Bati, která loni dokončila také UMPRUM, kde studovala pod vedením legendy české módní scény Liběny Rochové.

„Míša je velká osobnost, která v sobě spojuje mimořádný talent s pracovitostí a pokorou, což je hodně důležité, protože je potřeba být vděčný za to, co nám bylo naděleno. A umí také výborně pracovat se sociálními sítěmi a to je v dnešní době určitě třeba,“ říká o Michaele Čapkové a její práci sama Liběna Rochová. „Navíc má její tvorba lidský, charitativní rozměr, není to jen konzumní záležitost a to se mi líbí.“

Naráží tím mimo jiné na Michaelinu diplomovou práci nazvanou COOLLAGE. Ta vycházela z její  spolupráce s domovem pro seniory Sue Ryder, kde si vybrala oblečení k upcyklaci a pak inspirovaná opakovanými rozhovory s několika babičkami z domova vytvořila kolekci, kterou následně dala k prodeji do obchodů Sue Ryder. Na visačky a labely oblečení přitom dala speciální QR kódy, jež vedly na stránky domova, aby kupující věděli, kam jejich peníze putují.

„Ráda spojuju heritage se subkulturou, baví mě propojování více světů dohromady. A chci vědět od začátku do konce, odkud pochází materiál, přes výrobu až po to, kdo moje oblečení nosí,“ říká o své tvorbě držitelka Národní ceny za studentský design, která byla loni také nominována na cenu Czech Grand Design v kategorii Objev roku. 

V poslední době se Michaela Čapková stále víc věnuje také svatebním šatům. Nejde jí podle vlastních slov přitom jen o to, navrhnout šaty samotné, ale strávit s budoucí nevěstou čas a poznat její příběh.

Spojila se proto s fotografkou Lucií Urban a společně vytvořily projekt NAŠE, v jehož rámci chtějí provést nevěsty celým příběhem od první debaty o šatech až po samotnou svatbu. 

„Myslím, že svatební tvorba by mě do budoucna mohla hodně bavit, ale nechci se samozřejmě vyhraňovat jen do jednoho konkrétního směru,“ říká mladá designérka, která se v navrhování nebrání ani divadlu – na podzim už připravuje zakázku pro Holektiv, dívčí umělecké trio ve složení Andrea Vykysalá, Karolína Křížková a Eva Stará, jež se chystá uvést svou novou hru Vrány. Na ní bude spolupracovat i s violoncellistkou a členkou výběru Forbes 30 pod 30 Terezií Kovalovou