Ralph Lauren, Stella McCartney nebo Lacoste. Ti všichni oblékají sportovce na letošní zimní olympijské hry a možná, že zahajovací ceremoniál předčí všechny letošní fashion weeky.

Už nějakou dobu se ví, že olympiáda není jen o sportu, ale také o diplomacii, politice a… módě. Designéři a značky tak soutěží o to, který z nich v olympijských outfitech nejlépe a vkusně zachytí charakter daného národa.

Čtěte také: Jamajská továrna na peníze. Proč Bolt bere desetkrát víc než jakýkoli jiný atlet

Odměnou totiž může být takový komerční úspěch, jaký mělo například H&M, když obléklo švédské atlety na olympiádě v Riu a vyprodalo své obchody.

Tak kdo to tento rok zvládl a kdo pohořel?


Rusko

Těm ruským sportovcům, kterým se vyhnula dopingová aféra, umožnil Mezinárodní olympijský výbor soutěžit na hrách neutrálně, pod olympijskou vlajkou.

V řeči módy to tak pro oficiálního ruského dodavatele ZASPORT znamenalo, že musel vytvořit oblečení, na kterém nebude patrný vztah k Rusku, bez vlajek nebo státních znaků.


Francie

Už třetí rok bude mít na sobě tým Francie olympijskou kolekci značky Lacoste.

Během zahajovací a závěrečné ceremonie se Francouzi předvedou v elegantních, námořnicky modrých teplákových kalhotách a v parkách s červenými a bílými detaily.

A i když je podle módních kritiků značka Lacoste představitelem určité „francouzskosti“, zároveň se ptají, jestli by se hlavní metropole módy nemohla vytáhnout o něco víc.


Finsko

Ze země dlouhých nocí a ještě delších zim dorazí finský olympijský tým v oblečení značky Icepeak, odnože proslulé finské sportovní značky Luhta Sportswear Company.

Jejich outfity mají vyjadřovat sebevědomí a pozitivitu a jsou inspirované polární září a designem stříbřitě šedého ikonického kelo dřeva. Jak by si jejich image mohla módní znalce nezískat.


Kanada

Červené rukavice kanadského týmu z předchozích let se staly synonymem kanadské hrdosti. Nosí je jak samotní sportovci, tak jejich fanoušci a výdaje z jejich prodeje výrazným podílem financují kanadskou olympijskou nadaci.

Sportovní kolekci pro olympijský tým opět navrhla ikonická kanadská značka Hudson’s Bay. Sportovci budou mít na sobě například červenočerné parky s nápisem „Canada“ na přední straně.

Sympatie si u módních kritiků získali károvanými košilemi a čepicemi s bambulí.


Česká republika

Hitem letošní kolekce českého týmu je zlatá oboustranná bunda a čepice raškovka. Ta je inspirovaná Jiřím Raškou, který si v podobné čepici v roce 1968 skočil pro první zlatou československou medaili.

Hlavní barvy kolekce jsou jasné – bílá, červená, modrá. Zlatá má odkazovat k vítězství a motiv stovky zase ke 100 letům od založení Československa. Kolekci pro české olympioniky opět vyrobila značka Alpine Pro.


USA

Kolekci pro olympijský tým navrhl Ralph Lauren a má být „svěží a sportovní“. Jednoduché bundě, sportovním kalhotám a svetrům v barvách americké vlajky tak asi není co vytknout (v porovnání s hrozivými kardigany a kabáty z minulých zimních her).

Rychlobruslařské obleky navrhuje značka Under Amour, která už dělala rychlobruslařské outfity v roce 2014. Ty letošní se vyrábí na 3D tiskárně a mají být pro bruslaře „druhou kůží“.


Velká Británie

Sportovní outfity pro britský tým navrhne britská návrhářka Stella McCartney.

Na formálních ceremoniích se britský tým ukáže jak jinak než v oblecích. Ty v sobě spojují britské dědictví krejčovství na míru a moderní jednoduchý vzhled, který sluší každému atletovi bez ohledu na postavu. Slušivé, ale Elton John se asi bude nudit.


Německo

Adidas pro německé sportovce vytvořil minimalistickou kolekci, ve které mají vypadat cool a sebevědomě.

Zdánlivá image ležérnosti, nekomplikovanosti a uvolněnosti, kterou podle módních znalců s sebou značka Adidas nese, se tak skvěle doplňuje se sebevědomím německého týmu.


Norsko

Jednoduše diskvalifikovat. Nebo zbožňovat? Norský curlingový tým si na šílených kalhotách postavil svou image a tento rok jde ještě o kus dál, když explozivní vzor používá na celém obleku. Podle módních fajnšmekrů nejhorší outfit. Nebo nejlepší smysl pro humor?