Tohle vypadá na revoluci v módním průmyslu. Značky jako Burberry, Tom Ford a menší návrháři jako Rebecca Minkoff nebo Vetements mění více než 60 let starý byznys model prodeje svých kolekcí a zavádějí strategii see-now/buy-now. Co to znamená? Že od podzimu už nebudete muset čekat na vaši vysněnou kabelku z nové řady těchto značek více než půl roku, jako tomu bylo doposud. Koupíte si ji hned poté, co se s ní modelky projdou po přehlídkovém mole.

„Vynakládáte spoustu energie a úsilí nad tvorbou nového oblečení a pak před zákazníky zavřete dveře a řeknete: Teď si oblečení bohužel nekoupíte, ale za pět až šest měsíců ano,“ popisuje Christopher Bailey, výkonný a kreativní ředitel britského módního domu Burberry, který s průlomovou strategií přišel jako první. Nechce, aby to ve světě módy dopadlo jako v hudebním průmyslu, který přichází o zisky vytrvalým prodejem cédéček, zatímco lidé si už běžně stahují hudbu do svých chytrých telefonů.

A k Burberry se postupně začali přidávat i další výrobci luxusního oblečení jako například Tom Ford. „Žijeme ve světě, kde se všechno zrychluje, a proto nedává smysl pokračovat v zastaralém konceptu, kdy zákazníci musejí na zboží čekat několik měsíců,“ říká texaský návrhář a doplňuje, že lidé rychle zapomínají na to, co bylo včera, natož před půl rokem. Chtějí mít všechno hned.

tom-ford-christopher-bailey[1]

Tom Ford a Christopher Bailey.

To, že se v módním průmyslu něco děje, pociťují jeho konzumenti už řadu let. Z dříve exkluzivních přehlídek se stala show pro veřejnost, kterou můžete sledovat v televizi, živě na internetu, sociálních sítích nebo si o nich číst na blozích. Přitom ještě před masivním rozšířením internetu a sociálních sítí byla účast na přehlídkách otázkou prestiže. Dostali se na ni pouze vybraní novináři, celebrity a nákupčí a teprve v průběhu několika měsíců se postupně začaly objevovat fotografie nové řady na veřejnosti. Vše mělo svůj čas.

„Všeobecně se usuzuje, že způsob, jakým módní přehlídky fungují, je stále zastaralejší. V dnešní době je lidé vnímají bezprostředně skrz Snapchat, Instagram a Facebook, zatímco v minulosti jen přes módní magazíny,“ potvrzuje měnící se dobu i poradce pro oblast maloobchodu Andrew Hall ze společnosti Verdict.retail.

Například když Tom Ford pořádal svoji první dámskou přehlídku v New Yorku v roce 2010, měl v plánu zakázat vstup žurnalistům. Nelíbila se mu představa, že by jeho oblečení bylo všude v médiích, aniž by on sám měl možnost prodat jediný kus. Právě proto se rozhodl přistoupit na model see-now/buy-now, ať je tedy všechno dostupné okamžitě.

Inovátorské módní domy si od nové strategie slibují nejen lepší vztahy se zákazníky, ale také samozřejmě vyšší příjmy. Ty byly za poslední dva roky nejen u Burberry, ale i u spousty jiných známých značek, jako je například Prada nebo holding Richemont vlastnící značky Cartier, Chloe, Dunhill a další, na sestupu, a to především kvůli skomírající poptávce v Číně, silnému dolaru a koncem minulého roku také teroristickým útokům v Paříži.

moda graf

Modře největší luxusní holding LVMH, jehož akciím se oproti většině konkurence letos celkem dařilo, fialově německý Hugo Boss, žlutě britské Burberry, zeleně italská Prada a červeně švýcarský luxusní holding Richemont. Zdroj: Bloomberg

„Tohle je velký moment pro módní průmysl, který se začal obracet vzhůru nohama,“ říká Matthew Drinkwater, ředitel Fashion Innovation Agency na London College of Fashion. Podle kritiků se jedná o vůbec největší změny v této branži od doby uvedení první ready to wear (konfekční) řady v padesátých letech a bude určitě zajímavé sledovat, jak se k tomuto revolučnímu kroku postaví i ostatní výrobci luxusního oblečení.

Je jasné, že velké a již etablované značky se budou schopné novému modelu přizpůsobit, nejsou totiž závislé na novinářích a nákupčích. Jejich oblečení se prodává víceméně samo. Strádat na tom budou pouze nezávislí návrháři, kteří potřebují pár měsíců, aby se jejich kolekce dostala do povědomí a oni tak získali objednávky a potřebné finance na tvorbu oblečení. Novou strategií by mohli v budoucnu přijít o zákazníky, protože zatímco u velkých značek se na zboží čekat nebude, u nich ano.


Více informací ze světa módy přinese Mezinárodní konference Business Forward Forum v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku podporovaná magazínem Forbes a společností ČEZ, která se uskuteční v pátek 18. března v prostorách The Chemistry Gallery. Zúčastní se jí například bývalá redaktorka britského časopisu Vogue Jessica Bumpus nebo novinářka Emma Allwood z britského ikonického módního magazínu Dazed Digital. Výstupy z panelových diskusí zaměřených na budoucnost tištěných titulů, vzkříšení českého a oděvního průmyslu, digitální komunikaci a nový byznys model budou dostupné na webových stránkách události www.mbpfw.com.

mbpfw (1)