Znáte všechny ty příběhy o podnikatelském snu, které začínají momentem pravdy a je třeba si je vybojovat navzdory všemu a všem?

Tak přesně tenhle příběh na Rehanu Ježkovou, majitelku po celém světě úspěšné firmy Angel Wings,… nesedí. Dnes šestatřicetiletá podnikatelka si sice taky prošla zapeklitou cestou, ale všechno bylo trochu jinak.

Čtěte také: Jak na kariéru a děti: zapojte rodinu, najděte chůvu a nedejte na okolí

„Začala jsem podnikat až díky synovi a dceři,“ říká Ježková, která prorazila se speciálními bundami na nošení dětí v šátku nebo nosítku. „Úplně přesně si pamatuju ten moment před sedmi lety, kdy jsem se svým nápadem přišla před nastoupenou rodinu,“ směje se.

Její nevlastní táta šéfuje velké firmě, máma už několik let podniká a bratr je spoluzakladatelem brněnského IT gigantu Y Soft. Takže to nebyla ta nejshovívavější porota.

Oblečení Ježkové má velké plus – kromě toho, že je funkční, i dobře vypadá.

„A já jim začala nadšeně popisovat, že asi začnu spolupracovat s jednou táborskou textilní firmou, že hledají nové nápady a rozšiřují produkty.“ Té firmě se líbilo, že Ježková už roky dělá lektorku nošení dětí v šátku a pro sebe si šije oblečení, které k tomu potřebuje.

„Tehdy se v Česku dal sehnat jen jeden typ bundy z dovozu, byla praktická, ale ohavná,“ vzpomíná atraktivní tmavovláska. „A tak jsem do té textilky šla na schůzku s obrovským nadšením, že by tu někdo vyráběl něco jiného.“ Dala jim komplet všechno své know-how, co maminky a miminka u takové bundy potřebují, a oni ušili prototyp.

S tím prototypem potom Ježková předstoupila před rodinnou radu a začala jí popisovat, kolik zná lidí, kteří by takovou bundu chtěli. Že na ni čekají jako na smilování.

„Táta se mě zeptal, co z toho budu mít, a já mu říkám, že nic. Tedy tu bundu, přece! Budu ji moct nosit,“ rozesměje se i po letech Ježková. Otec jí v tu chvíli vysvětlil, že má unikátní know-how, klientelu i díru na trhu. „A pak se mě zeptal: A ty to všechno odevzdáš na zlatém podnosu někomu jinému? Tos asi spadla z nebe!“

To byl její moment pravdy, který jí otevřel oči. „Došlo mi, jak jsem byla hloupá. A že bych tu příležitost měla za pačesy chytnout já,“ vysvětluje. Do textilky se tedy vrátila už s úplně jiným návrhem – nosicí bundy budou její značka a pod její firmou, oni je pro ni budou šít. „Plácli jsme si a já po hlavě skočila do podnikání.“

Byznys dělala Ježková intuitivně a moc nekalkulovala. Zájem o její bundy byl velký, komunita nosících matek je v Česku totiž poměrně široká. „Práce jsem měla ažaž. A k tomu dvě malinké děti. Dneska si říkám, jak to, že mě to nepoložilo, když jsem chodila spát ve tři ráno a vstávala v šest. Ale příroda to tak nastavila, dokud fungovaly takové ty mateřské a kojicí hormony, zvládala jsem žít i beze spánku,“ přemítá.

Jenže s koncem mateřské přišla i první větší krize, v byznysu i osobním životě. Ježkové se rozpadlo manželství a najednou se z ní stala matka samoživitelka, takže si poprvé musela pořádně spočítat, kolik jí podnikání dává a kolik ji stojí.

„A výsledek byl děsivý, zjistila jsem, že sebe a dvě děti neuživím. Bundy se sice prodávaly, ale já na nich nevydělávala. Nakupovala jsem moc draho, prodávala moc levně. Došlo mi, že se musím začít míň spoléhat na intuici a víc na data,“ popisuje zpětně.

A tak se začala pořádně finančně vzdělávat, řešit kalkulace, změnila dodavatele. Najala také první zaměstnance, aby mohla část práce delegovat a byla výkonnější, a potom taky postupně rozjela vlastní šicí dílnu.

Pro Angel Wings byly všechny tyhle změny impulzem k růstu – dnes má firma už 17 zaměstnanců a roční obrat přes 15 milionů korun. „Ve chvíli, kdy jsem se rozhodla, že nebudu dělat všechno sama, to nabralo rychlé obrátky. Z roku 2015 na 2016 nám tržby meziročně stouply o 100 procent,“ říká k tomu Ježková.

K raketovému vzestupu jí pomohly i první krůčky v zahraničí. „Ale i v tom jsem byla dost naivní,“ říká. Napřed s firmou vstoupila do Německa a představovala si, že sousední trhy otestuje postupně. „Jenže to rozjelo lavinu. Hned vzápětí se začali ozývat Švýcaři, pak zbytek Evropy. Ona expanze vypadá sexy, ale mít mnohonásobně větší poptávku, než jste schopni uspokojit, je taky velký průšvih.“

Dnes Angel Wings každý měsíc ušije tisíc kusů nosicího oblečení a doplňků, tržby firmy jdou z poloviny z Česka a z druhé půlky ze světa. „Nejsilnější zahraniční trh je pro nás Švýcarsko, hned potom Skandinávie. Ale prodáváme i do Kanady a naše bundy nosí taky v Austrálii a na Novém Zélandu,“ vyjmenovává Ježková.

Kromě nových nápadů, kterých má pořád plnou hlavu, teď proto majitelku Angel Wings hodně zaměstnává snaha vybalancovat zdravý růst – aby se firma nepřepálila.