Aktuální vydání magazínu Forbes

Na Česko se dostane, ale máme důležitější problémy, říká manažer Tesly

Pošli to dál

Ondřej Fryc, Tomáš Čupr, Ivo Lukačovič, Aleš Zavoral, Michal Illich… Ti všichni jezdí elektromobilem Tesla.

Úspěšní internetoví podnikatelé patří mezi early adopters, kteří si Model S nebo Model X pořídili. Z dostupných údajů se dá vyvodit, že elektrických vozů od kalifornského výrobce je u nás celkem 400. To je kapka v moři z celkového počtu 5,5 milionu aut na českých silnicích, ale rychle se zvětšuje.

Čtěte také: Katovna: Fryc, Tomek, Štefunko a Barta vlastními slovy o Tesle

Podle odhadů by v roce 2020 mělo být v Evropě 3,3 milionu elektrických aut, z toho na Česko připadá pět tisíc. To je čtyřikrát víc než dnes. Možná se to zdá málo, ale trend je zřetelný: meziročně se jejich počet u nás zvýšil o 47 procent.

Pro samotnou Teslu je ale zatím Česko nepodstatné. Na rozdíl od sousedního Rakouska zde neotevřela pobočku a jen velmi pomalu tu staví své superchargery, tedy rychlé dobíjecí stanice. Aktuálně tu máme tři, v Humpolci, Vestci u Prahy a Olomouci. Okolní země jsou na tom následovně: Slovensko má dva, Polsko čtyři, Rakousko 17.

„O železnou oponu tady ale nejde. Je to spíš otázka nabídky a poptávky a velikosti ekonomiky obecně. Nezapomínejte, že Tesla je stále luxusní auto, které stojí klidně i 100 tisíc dolarů,“ říká Vasilij Starostenko, produktový manažer Tesly. Podle jeho slov není počet superchargerů indikátorem, že pobočka přijde vzápětí. Česko podle něj ale i tak leží na důležitých trasách zákazníků automobilky, zejména mezi Německem a Rakouskem.

„Jsem si jistý, že Tesla v Česku své zastoupení otevře, ale bude to ještě chvíli trvat. Máme jízdní řád, podle kterého jede světový rollout, ale jak to tak bývá, vždycky se objeví nějaké zpoždění, jelikož se firma snaží řešit největší a nejdůležitější problémy,“ dodává Starostenko a uznává, že expanze nejde tak rychle, jak si ještě před pár lety přáli.

Starostenko je Rus, vyrůstal na malém městě na Uralu, ale byznys studoval na prestižní Stanfordově univerzitě. V Silicon Valley se mu zalíbilo, začal v San Francisku pracovat pro Uber a loni přešel do nedalekého Fremontu, kde sídlí ústředí a továrna Tesla Motors. S Forbesem mluvil v ukrajinském Lvově na akci IT Arena, což je největší technologická konference ve východní Evropě.

Ve své přednášce popisoval, jak oba technologičtí obři přistupují k budování produktu a zákaznické zkušenosti, a to, v čem je u Uberu i Tesly důležitá role produktového manažera.

„Produktový manažer definuje problémy ve firmě, na které pak nasměruje (a motivuje) své kolegy z jednotlivých týmů. Klíčovým kritériem v rozhodování, na které problémy se zaměřit, je jejich dopad, tedy to, jak moc vyřešení problému pomůže firmě,“ popisoval s tím, že vychází z velkých dat a analýz.

Starostenko se svou maminkou

A že těch problémů nemá Tesla zrovna málo… O trablech Elona Muska se toho napsala už spousta, stejně jako o produkčních komplikacích značky.

Poslední Model 3 se nestačí vyrábět, poptávka vysoce převyšuje výrobní kapacity. To ostatně platí o celé Tesle, i když za poslední čtvrtletí elektromobilka prodala víc vozů než za celý loňský rok dohromady. „Rychlost, kterou jede Tesla dopředu, je ohromující, jen to v záplavě zpráv o stažení z burzy, výrobních a finančních potížích není vidět,“ říká Starostenko.

Podle jeho slov je atmosféra ve firmě skvělá. Lidé jsou prý nadšení z rychlého růstu, kterým Tesla letos prochází. „Ani Ford na začátku svého příběhu, když začal prodávat Model T, nerostl tak rychle jako nyní my. Není moc firem na světě, o jejichž výrobky je mnohem větší zájem, než dokážou uspokojit. Je to jako vlastnit zlatý důl a nemít dostatek krumpáčů, abyste mohli zlato vytěžit,“ tvrdí Starostenko. „Na druhou stranu, je to také opravdu vyčerpávající tvrdá práce, není to legrace.“

Tesla má zhruba 40 tisíc zaměstnanců a snad každý z nich – alespoň podle Starostenka – v poslední době čelí otázkám, co se to s firmou děje a jak se Muskovy eskapády projevují na jejich práci.

„I mě se na to ptá spousta lidí, třeba moje máma. Při každém telefonátu se mě ptá: Proč ty musíš vždycky pracovat pro společnosti, které mají jeden skandál za druhým a jsou každý den ve zprávách?“ naráží na Starostenkovo předchozí angažmá v Uberu. „Ve skutečnosti je Tesla úplně normální firma, která má jen dost bláznivou mediální image,“ uklidňuje ji její syn.

Pravdou ale je, že Tesla má spoustu nepřátel, od shortařů po konkurenty z tradičních automobilek. „Psi štěkají a karavana jede dál. A čím úspěšnější jste, tím víc psů okolo vás je,“ míní Starostenko. Součástí jeho práce je i uklidňovat a motivovat kolegy, které humbuk okolo Tesly znepokojuje.

Čtěte také