skip to main content

Na letadlo zapomeňte. Pět tras, kde se vyplatí jet vlakem

2 minuty čtení

Švédský výraz „flygskam“ značící stud za to, že někdo někam letí letadlem, v posledních měsících nabývá na významu. Počet lidí, kteří začínají upřednostňovat cestu vlakem, stále roste a společnosti začínají reagovat – začátkem týdne třeba vyrazil z Vídně nový vlakový spoj do Bruselu a další spoje budou pravděpodobně následovat.

A i když třeba do Spojených států určitě ještě několik let létat budeme, někdy se rozhodně o vlaku vyplatí uvažovat. Podívejte se, na kterých trasách byste upřednostněním letu před železnicí přišli o skvělý zážitek.

Oslo–Bergen, Norsko

Trasa z hlavního města na západ k fjordům má pověst jedné z nejhezčích v Evropě, ne-li na světě. Zároveň šlo vzhledem k nehostinnému norskému prostředí o jednu z nejnáročnějších tratí k postavení, trvalo to 34 let. Stálo to ale za to.

Za šest a půl hodiny v moderním vlaku se ocitnete v jednom z nejhezčích měst v zemi, cestou potkáte fjordy, lesy, vodopády, osamělé domy, a hlavně sníh, občas i v letních měsících. Rozhodně tak necestujte přes noc.

Budapešť, Maďarsko – Istanbul, Turecko

Čtyřdenní cesta vede buď přes Bulharsko a Rumunsko, nebo Srbsko a každá ze zemí nabízí úplně jiný výhled, třeba na středověké hrady v Transylvánii. Danube Express sice částečně kopíruje trasu legendárního Orient expresu, podobnou pompu v něm ale nečekejte.

Přesto jsou kupé i celé vybavení na té lepší škále spektra vlakové dopravy, a tak z cesty určitě nebudete rozlámaní. Cestou vás čeká i řada delších zastávek, takže se můžete protáhnout a rozhlédnout po okolí. Jednou z nich je třeba Brašov, město, kde se nachází Drákulův hrad.

Ho Či Minovo Město – Hanoj, Vietnam

Vlak pojmenovaný Reunification Express na počest spojení země po válce v minulém století vyráží na svou cestu napříč zemí čtyřikrát denně. Trvá mu to den a půl a projíždí vnitrozemím, podél pobřeží i městy, kde boky lokomotivy dělí od zdí okolo trati stojících domů jen několik centimetrů. Během cesty tak uvidíte kus z celé rozmanitosti země i života obyvatel.

I když trať pamatuje ještě dobu francouzské nadvlády, vagony jsou vybaveny klimatizací i televizí. Tedy pokud pojedete první třídou. V té poslední dostanete jen tvrdou dřevěnou sedačku a budete se mačkat s dalšími desítkami cestujících hlavně z nejchudších vrstev Vietnamců.

Golmud–Lhasa, Čína (Qingzang)

Stavbu trati mezi Tibetem a zbytkem Čínské lidové republiky sice provázely kontroverze, to ale nic nemění na tom, že tahle cesta bude neopakovatelný zážitek. Trasa vede skrze spoustu průsmyků, mnohakilometrových tunelů a přes stovky mostů. Navíc, už jste někdy jeli vlakem, ve kterém by kvůli velké nadmořské výšce musely být krizové zásoby kyslíku nebo by v něm zamrzala voda v toaletách?

Vlak totiž jede v pěti tisících metrech nad mořem, a jedná se tak o nejvýše položenou trať na světě. Před nástupem taky budete muset podepsat prohlášení o zdravotním stavu, pokud máte nějaké zdravotní komplikace, cestu si raději rozmyslete.

Kapské Město, Jihoafrická republika – Dar es Salaam, Tanzanie

Tenhle patnáctidenní výlet vás proveze pěti zeměmi a zastaví na těch nejvýznamnějších místech po cestě, někde až na dva dny, s jízdenkou budete mít rovnou i zajištěného průvodce. Kromě poznávání památek cestou z okének uvidíte to nejlepší z africké flóry i fauny, takže safari pak můžete vynechat.

Tepláky pro pohodlnou jízdu ale nechte doma. Naopak si přibalte alespoň sako a kravatu či koktejlové šaty, jinak vás totiž nepustí do jídelního vozu. Tahle jízda dopravce Rovos se nese ve znamení luxusu – od jídla, servisu, pokojů, které se klasickým lůžkovým vozům nepodobají ani vzdáleně, až po ceny jízdenek. Ty se pohybují od 300 tisíc korun nahoru.