skip to main content
Český byznys

Retail našlapuje opatrně. Mičkovy značky na tržbách tratí 110 milionů, Footshop odložil expanzi v Sofii

3 minuty čtení

Na přelomu dubna a května se začaly probouzet kamenné obchody, a do ulic a nákupních center se tak pomalu vracejí zákazníci. Oklepat se ze dvou měsíců lemovaných restrikcemi a pochroumanou poptávkou nebude pro český retail snadné, a tak musí reagovat pružně.

„Lockdown nás stál přibližně 110 milionů korun na ušlých tržbách za Pietro Filipi, Karu a Etam,“ přibližuje situaci investor Michal Mička s tím, že přibližně o 50 milionů přišla jeho vlajková loď Pietro Filipi, a součástí oživovací strategie je tak nový distribuční model zboží.

„Pro menší města více slev a starší kolekce, zatímco v Praze a Brně jedeme novou kolekci a slevy jen výběrově,“ vypočítává investor, který se podle informací Forbesu blíže zajímá o konkurenční značku Blažek a do toho plánuje i zahraniční expanzi.

Oproti tomu český koncept store Freshlabels sice kamenné pobočky nepočítá v desítkách, přesto mu restrikce co do dopadu zasadily obdobnou ránu. „Obratově jsme přišli téměř o 20 milionů,“ říká CEO Freshlabels Jakub Veselský a přiznává, že pravděpodobnost udržení roku 2020 v černých číslech vidí zhruba na 30 procent. Zákazníky chce každopádně zpět do obchodů nalákat na to, čím je kamenný retail láká odjakživa – na fyzický kontakt.

„Kromě ujištění zákazníků ohledně hygienických a bezpečnostních opatření se zaměřujeme na komunikaci benefitů offline nákupu, jako je možnost vyzkoušení nebo osobní servis, a to především formou obsahu na sociálních sítích a našich dalších vlastních kanálech,“ vypočítává Veselský.

Pandemie pro Freshlabels také znamenala dvouměsíční zpoždění jejich největšího letošního projektu, obchodu zaměřeného čistě na udržitelné značky, jako je například Patagonia či Veja. Nakonec to Freshlabels před dvěma týdny přece jen dotáhly a novou pobočku na pražské Letné otevřely. A i Veselský se, přes všechny potíže, dívá na současnou dobu jako na příležitost.

Reklama

„Jsme optimisté. Více než kdy jindy je teď důležité měnit nákupní návyky a dát hlas produktům, které jsou nadčasové, kvalitní a šetrnější k naší planetě,“ míní podnikatel.

Pozitivně naladěný je i šéf teniskového království Footshop Peter Hajduček, který na otázku stran vzpamatovávání se z karantény poslal vyfocenou excelovou tabulku s týdenními vzrůstajícími tržbami. „Každý den se to zlepšuje,“ hlásí Hajduček, jemuž však navzdory pěti kamenným pobočkám v Česku i v zahraničí generuje drtivou většinu tržeb do 13 jazyků přeložený e-shop.

Koronavirovou daní je tak pro Footshop například odsunutí otevření plánované pobočky v Sofii či logicky značně menší množství – pro ni v běžných časech tolik charakteristických – eventů. Část lidí musela firma propustit a zrušila spolupráci s některými značkami.

Se znovuotevřením svých poboček si naopak pro zákazníky připravila týden trvající dvacetiprocentní slevu, ale jinak veškeré soustředění upíná k onlinu.

A jako Michal Mička našlapuje kolem Blažka, dostal i Peter Hajduček nabídky na převzetí několika konkurenčních firem u nás i za hranicemi, z nichž o jednu má prý zájem, což zatím nechtěl blíže komentovat. Zajímavé proto bude nejen sledovat, jak si český retail v novém, postpandemickém světě poradí, ale i jaké konsolidace trhu celá situace přinese.

Reklama
Reklama
Reklama