skip to main content
Jídlo

Nadějné vegeburgery Beyond Meat poprvé výrazněji klopýtly na burze

1 minuta čtení

Akcie kalifornské společnosti Beyond Meat, do které investoval třeba Bill Gates, bývalý CEO McDonald’s Don Thompson nebo Leonardo DiCaprio, se tento týden propadly o 14 procent.

Výrobce burgerů bez masa si přitom od květnového vstupu na burzu dosud vedl skvěle – hodnota akcií od IPO, kdy činila 25 dolarů, vystoupala minulý týden dokonce až na 239 dolarů. Z falešného masa pomohl Beyond Meat letos na jaře udělat investiční trend, který začali sledovat i zapřisáhlí masožrouti. Tak v čem je problém?

Společnost tento týden sice vykázala za druhé čtvrtletí příjmy ve výši 67,3 milionu dolarů, což představuje meziroční nárůst o 287 procent, jenže ztráta 24 centů na akcii byla citelnější než osm centů, které původně analytici očekávali. Oproti minulému roku, kdy firma ztratila sedm milionů dolarů, aktuální čtvrtletní ztráta činí 9,4 milionu.

Investory navíc nenadchlo oznámení, že se Beyond Meat chystá nabídnout sekundární úpis dalších 3,25 milionu kusů akcií. Akcionáři, včetně šéfa Ethana Browna, plánují prodat tři miliony akcií, zbývajících 250 tisíc kusů se na trhu nově upíše 1. srpna. Hlavně fakt, že se současní podílníci nezdráhají vyměnit část akcií za hotovost, nevysílá zrovna pozitivní signál.

CEO Ethan Brown (uprostřed) při vstupu Beyond Meat na burzu

Beyond Meat se nicméně může pochlubit úctyhodnou globální expanzí. Brown, který firmu založil v roce 2009, při komentování výsledků vyzdvihl zvýšení příjmů i hrubé marže, což přičítá rostoucím prodejům produktů (v tomto čtvrtletí rostly o 177 procent) i expanzi do maloobchodu. K vyšší poptávce od stávajících fanoušků značky se přidal i zájem nových zákazníků: Beyond Meat je dnes k dostání v 51 zemích skrz 53 tisíc distribučních míst a plánuje další expanzi do Kanady a Evropy. V Česku rostlinné hamburgery z hráškového proteinu seženete v Makru, na Rohlík.cz, Košík.cz nebo ve veganské restauraci Forky’s.

Obrat by měl letos přesáhnout 240 milionů dolarů, což by představovalo meziroční nárůst o víc než 170 procent. Společnost se teď podle Browna soustřeďuje na tři pilíře: inovaci, expanzi a navýšení prodejů. Jeho tým se aktuálně zaměřuje na vylepšené alternativy hovězího, ale i kuřecího nebo vepřového masa. Řetězec Dunkin‘ Donuts začal v USA nedávno nabízet rostlinné snídaňové klobásky.