skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Nakopněte svůj byznys. Proč se nebát strategického partnera

3 minuty čtení

Třebíčskou strojírenskou firmu Tedom zakládal úspěšný podnikatel Josef Jeleček na začátku divokých devadesátek. V rodinném domku svého tchána sestrojil z generátoru a motoru Škody Favorit zařízení na vytápění a výrobu elektřiny. Zájem zákazníků pak rozjel neočekávaný byznys. Teď je Tedom jedním z nejvýznamnějších světových výrobců kogeneračních jednotek – zařízení pro kombinovanou výrobu tepelné a elektrické energie.

Jeleček se nebál do svého podniku přibírat partnery a postupně s nimi vybudoval skupinu, která má 800 zaměstnanců a roční tržby čtyři miliardy korun. Společnost výrazně narostla, když před třemi lety spolkla krachující konkurenční německou firmu Schnell.

Do třebíčské firmy před pár měsíci vstoupil další strategický partner – investiční společnost Jet Investment prostřednictvím fondu Jet 2 získala v Tedomu většinový, 55procentní podíl. „Po 29 letech jsem se rozhodl svůj podíl prodat, už jsem se cítil unavený,“ říká úspěšný zakladatel Jeleček, který odchází z majetkové struktury firmy, ale dál se bude podílet na jejím vedení. Zakladatel Jet Investment, brněnský miliardář Igor Fait, chce Tedom dál posilovat. „Technologii kogenerace do budoucna věříme, takže naše zamýšlené aktivity budou růstové,“ slibuje.

Kdy hledat investora?

Tedom je příkladem toho, že za vstupem investora nemusí být nutně existenční problémy. Strategický partner může firmám pomoci ve chvíli, kdy potřebují novou energii či kapitál k dalšímu růstu, když samy nezvládají naplnit potenciál a přejít na větší trhy nebo jim chybí schopní lidé či kontakty.

„Vstupovali jsme do řady společností, které měly skvělou vizi, tah na branku i dobrý konkurenceschopný produkt, ale neuměly řídit expanzi. Menší regionální firmy často nezvládnou růst. Stává se, že vlastník výrazně přepálí investice nebo je nedokáže efektivně řídit,“ doplňuje Marek Malík, jeden ze čtyř partnerů společnosti Jet Investment.

Tedom dodává své technologie do desítek zemí světa.

Rostoucí tlak konkurence nebo zakolísání trhu po oslabení ekonomiky pak mohou pro takové firmy znamenat tvrdý propad. Zatímco zkušený stratég dokáže negativní vývoj včas vycítit, zakladatele menších firem mnohdy brzdí emoce, které do podnikání vložili, a se vstupem investora dlouho váhají. „Poznat správný okamžik pro vstup strategického partnera bývá těžké. Zakladatelé firem by měli včas přemýšlet o dalším rozvoji, měli by mít vizi, jak firmu posouvat dál. Vstup investora se jim pak může ukázat jako logický krok, který mohou udělat včas,“ říká Malík.

Co může investor přinést?

O tom, jestli bude firma na trhu úspěšná, rozhoduje správné nastavení řízení, zodpovědností, pravomocí a rolí v managementu. „Pokud investujeme do firmy, vždy se hned na začátku věnujeme organizaci řízení. Tam mohou být překážky, které zpomalují expanzi. Máme zkušenosti s tím, jak by měl management fungovat, jak by měli být manažeři motivovaní a jak by měly být rozděleny role ve firmě tak, aby mohla efektivně růst. Je to jedna ze zásadních věcí, které může investor jako strategický partner nabídnout,“ popisuje partner Jet Investment.

„Naší rolí je efektivně nastavit procesy, udávat vizi a strategii a citlivě kontrolovat úkoly, které povedou k dosažení cílů. Ale nechceme se rozhodně vměšovat do všech operativních činností firmy,“ vysvětluje Malík.

Nevyšachuje mě?

Investor jako strategický partner tak většinou sází na původní management a spolupracuje s dosavadními vlastníky. „Pokud zakladatel společnosti funguje v oboru 20 let, jsou jeho zkušenosti velmi cenné. Byli bychom sami proti sobě, kdybychom je nevyužili. Naše síla je v oblastech, jako je obchod, nákup, finance, HR či marketing. Věnujeme se těm částem, které je třeba podpořit. Někdy ani není nutné měnit původní strategii, jen je třeba ji efektivněji řídit a dotáhnout ji do úspěšného cíle,“ uvádí Malík.

Partner společnosti Jet Investment Marek Malík

Rozdělení rolí by tak mělo vycházet z dohody s původním stoprocentním majitelem firmy. „Jestliže mají obě strany společně koexistovat a podílet se na dalším rozvoji byznysu, musí mezi nimi fungovat lidská chemie, bez ní to nejde, to je bez debat,“ podotýká Marek Malík.

Půl na půl, nebo prodat většinu?

Vlastníci českých firem přesto mívají strach, že s prodaným podílem ztratí i kontrolu nad byznysem. Obzvláště pokud by se měli zbavit většiny. Prodej menšinového podílu se může zdát výhodnější, ale nemusí přinést kýžený efekt. Investoři, kteří vstupují do firem jako minoritní vlastníci, většinou poskytnou finanční zajištění, ale byznys to často nakopne jen dočasně.

„Z našich dlouholetých zkušeností vyplývá, že je lepší, když do projektu přistoupíme buď jako majoritní partner, nebo v rovnocenném postavení s akcionářskou dohodou, abychom mohli ovlivňovat chod společnosti. Máme ověřeno, že firma může růst rychleji, když je řízena společným úsilím a využije know-how zakládajících vlastníků i naše odborné znalosti. Kdybychom pouze poskytli finance, můžou se proinvestovat, a firma se přesto nikam neposune,“ vysvětluje Malík.

Jak najít spolehlivého partnera?

Vybrat si správného strategického partnera je pro úspěch klíčové. Na trhu je řada M&A poradců, kteří se zabývají fúzemi a akvizicemi a s hledáním investora pomohou. Investice do poradce se vyplatí, je ale třeba vybrat takového, který umí nastavit realistická cenová očekávání a má za sebou úspěšně dotažené projekty. Velké poradenské společnosti s globálním přesahem bývají dražší, ale nabízejí zkušenosti i spolehlivost. Při výběru samotného investora pak platí stejné principy – je třeba si ověřit jeho renomé, solidnost i úspěšnost v tom, co dělá. Pro budoucí spolupráci je taková prověrka rozhodující – obě strany si musí naprosto důvěřovat a odkrýt před sebou celý byznys do detailů.