skip to main content
Český byznys

Naučili Čechy kupovat zájezdy online. Teď stavějí sauny a dostali na starost bazén Thermalu

6 minut čtení

Kamarádi a kolegové Bohumil Píše a Jan Holeček si už před lety rádi tu a tam zašli do sauny. Málokdy ale byli opravdu spokojení, zvlášť když se rozhlédli v zahraničí, jak kvalitně a komfortně se saunování dá provozovat.

„A tak jsme si řekli, že bychom se na to mohli podívat byznysově, jestli to náhodou není příležitost. A byla,“ směje se čtyřicetiletý Píše.

V roce 2010 se rozhodli, že zkusí rozjet firmu Saunia, která by v tuzemských obchodních centrech provozovala saunová centra. „Víte, co bylo nejtěžší? Najít místo. Postupně jsme došli k závěru, že bychom mohli zkusit vybudovat saunový svět v obchodním centru. Přes počáteční nedůvěru se nám nakonec manažery nákupních center podařilo přesvědčit. Možná i proto, že můžeme obsazovat méně atraktivní prostory, klidně někde bokem, jen aby z nich bylo dobře přístupné parkování,“ dodává Holeček.

První saunový svět proto otevřeli až relativně dlouho po vzniku nápadu – v roce 2013 v Nových Butovicích v Praze. Dnes to je prosperující nákupní centrum, tehdy ale mělo k úspěšnému projektu daleko a hledalo se.

„Myslím, že jsme ke znovuzrození Butovic přispěli, byť to samozřejmě není jen naše zásluha,“ chlubí se Píše, který má ve firmě největší, 28procentní podíl.

Bohumil Píše je největším podílníkem v Saunii a funguje jako její provozní ředitel.

S byznysem mají s Holečkem zkušeností dost a to, že si v minulosti úspěšným podnikáním slušně vydělali, jim s rozjezdem Saunie hodně pomohlo. Spolu se dvěma dalšími partnery, kteří s nimi šli do Saunie, se už potkali v jiné firmě a s trochou nadsázky se dá říct, že změnili způsob, jak Češi nakupují zájezdy. 

Aktuální vydání magazínu
3D punk
Forbes 11/2019

Píše spolu s Michalem Drozdem a Radkem Stavinohou stáli u vzniku portálu Mojedovolená.cz, respektive Invia.cz, na němž shromažďovali nabídky nejen českých, ale i německých cestovek. Tam se potkali s Holečkem, který pro ně pracoval jako expert na online marketing. Kromě Invie, kterou od nich koupila za stovky milionů polská skupina MCI (dnes portál patří Rockaway Capital Jakuba Havrlanta), vybudovali i jednu z největších vzdělávacích skupin Edua Group. Tu od nich zase koupil exmanažer ČEZ Vladimír Schmalz.

A stejně jako naučili Čechy nakupovat dovolenou na internetu, je nyní učí chodit do sauny.

Docela se jim to daří, aktuálně mají sedm poboček v Praze, Brně, Ostravě a Liberci, dalších sedm, včetně saunového světa v Bratislavě, se dokončuje, takže do konce roku by pod sebou měli mít 14 center. Na trhu nepůsobí Saunia sama, má konkurenta v řetězci Infinit, který provozuje sedm saunových světů v Praze a v Brně.

Jan Holeček má v Saunii na starosti především expanzi a zdárný průběh budování nových poboček.

„Obrat ve finančním roce, který nám skončí v září, bude na úrovni zhruba 100 milionů korun, zisk EBITDA bude kladný,“ říká Drozd, který v Saunii podobně jako Radek Stavinoha funguje spíš jako investor, na denní bázi se firmě věnují Holeček s Píšem.

Na začátku července na sebe čtveřice kolem Saunie upozornila, když ministryně financí za hnutí ANO Alena Schillerová oznámila, že právě jim vláda pronajme bazén u karlovarského hotelu Thermal. Stát jej na své náklady a podle požadavků Píšeho a spol. zrekonstruuje za 110 až 120 milionů korun.

„Nemůžeme zveřejnit detaily, ale budeme ho mít pronajatý mezi 10 a 30 lety a na nájmu státu zaplatíme o desítky procent navíc, než kolik bude činit jeho investice,“ upřesňuje Holeček. 

Vstup do Karlových Varů je prý lákal i bez ohledu na tendr o Thermal. Zároveň čtveřice přemýšlela, jak rozšířit svůj byznys nad rámec saunovacích center. Spojit jej s provozováním bazénu se přímo nabízelo.

Michal Drozd vystupuje v Saunii především jako investor, kromě toho se věnuje startupům Machavert nebo Trivi.

Už se ale ozvaly i kritické hlasy, že prý legendárnímu koupališti uškodí a že určitě zmenší padesátimetrový bazén. „Žádné tobogany se tam stavět nebudou, součástí zadávacích podmínek bylo, že místo musí zůstat co nejvěrněji zachované v původní estetice architektů, manželů Machoninových,“ brání se námitkám Píše.

A padesátka zůstane? Ano i ne: zůstane zachovaný prostor bazénu, do něj ale přibudou přepážky, aby tam mohl vzniknout bazének s vřídelní vodou a také bazének pro rodiny s dětmi. „Takže ano, sportovní část pro plavce se zmenší. On už ale ani teď neměl přesně 50 metrů,“ upozorňuje Michal Drozd. Ten se po odchodu z Invie hodně věnuje startupům, do nichž investoval – kromě Saunie to je projekt Machavert, který vyvíjí lék proti rakovině, nebo účetní aplikace Trivi.

Žádné tobogany v Thermalu stavět nebudeme. Místo musí zůstat co nejvěrněji zachované v původní estetice.

Thermal by měl projít rekonstrukcí během následujícího roku, nejpozději ke konci roku 2020 by se měl i se saunovacím centrem otevřít veřejnosti. Spolumajitelé Saunie mezitím budou plánovat expanzi do zahraničí. Ostatně i kvůli tomu nedávno přibrali další investory. Za 150 milionů v jejich firmě získala pětinu agilní investiční skupina Pale Fire Capital, za kterou stojí zakladatelé serveru ePojištění Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý.

Radek Stavinoha je v případě Saunie podobně jako Michal Drozd spíš finančním investorem a poradcem, denní byznys ve firmě neřeší.

„Sice jsme se v minulosti párkrát potkali, ale nijak blízce jsme se neznali. Tentokrát nás propojili poradci, které jsme si na hledání investorů najali,“ vysvětluje Drozd pikantní fakt, že oni coby průkopníci prodeje dovolených po internetu se po letech spojili s průkopníky prodeje pojištění po internetu, ovšem v čistě offline byznysu.

„Původně jsme naši expanzi financovali prostřednictvím dluhopisů, ale poté, co se začaly řešit problémy se Zootem, se tento trh ochladil,“ přiznává Píše, že příchod Pale Fire Capital byl pragmatickým rozhodnutím. Celkem má Saunia prostřednictvím dluhopisů napůjčováno přes 170 milionů korun. Jde o investičně nákladný byznys, průměrné saunovací centrum má kolem tisíce metrů čtverečních a na jeho otevření je potřeba částka mezi 30 a 60 miliony korun.

„Dneska už se nám obchodní centra ozývají sama. Jsme pro ně zajímaví, protože za námi jdou lidé, přijedou tam. A to se cení,“ připomíná Michal Drozd. Jan Holeček jeho slovům přitakává: „My Čechy prostě rozsaunujeme.“