Kolik jste dnes už vypili kávy? Dva tři šálky a stále se cítíte utlumení a bez energie? Tak si zkuste dát panáka. Ne alkoholického – to by vás šéf asi nepochválil -, ale nealko panáka, který vám bude chutnat, a ještě vám zbystří mysl.

Ten panák se jmenuje Samurai shot, je čistě z čajového extraktu a i přes své exotické pojmenování vznikl v Česku. Stojí za ním totiž první Evropan přijatý do Mezinárodní asociace čaje (World Tea Union) Jaromír Horák, kterého zasvěcení mohou znát i jakožto zakladatele festivalu Čajomír fest, který letos oslaví už svůj desátý ročník.


Samurai shot. Jaromír Horák (vlevo) se svým kolegou Martinem Solničkou. Foto: Jan Schejbal

„Čaj má přidanou hodnotu v tom, že je funkční. Má v sobě thein, který dokáže člověka povzbudit jinak než káva. Působí dobře na soustředění, takže jej doporučujeme při řízení vozu, v práci nebo obecně, když člověk potřebuje zbystřit mysl,“ začíná popisovat charakteristiky produktu, který je na trhu dva roky a už si jej oblíbil například Oto Klempíř ze skupiny J.A.R. nebo předseda „pirátů“ Ivan Bartoš.

„Z historie je podobný koncentrát známý například z Ruska ze samovaru, v Egyptě je také ředěný extrakt s mátou. Nikdo ale nevyrábí prémiové extrakty, které by se daly pít napřímo,“ vyzdvihuje Jaromír a hned nato si se mnou a se svým kolegou Martinem Solničkou, se kterým firmu založil, připíjí prvním, silně hořkým a nakopávacím bitter green Samurai shotem.

„Je výhoda, že to co my nedělá nikdo jiný. Ale zároveň i nevýhoda, protože to nikdo nezná,“ doplňuje Martin. Ví, o čem mluví, ve firmě má na starosti zejména marketingové aktivity a rozvoj.

Jaromír se do světa čajů dostal před 15 lety, když dělal kulisáka v divadle Archa, a tehdy i přestal pít a kouřit. Proto hledal alternativu a zakoukal se do čajoven, které jej už nepustily.

Postupně se začal stávat odborníkem, rozjel cateringovou firmu, školu čaje i zmíněný festival a na základě toho všeho se dostal i do zmiňované mezinárodní asociace, které vládnou čajové mocnosti, jako je Čína nebo Vietnam.

Na běžném retailovém trhu mu ale chyběl kvalitní nealko drink na čajovém základu. Proto s pomocí crowdfundingu uvařil z prémiových čajů první várku. „Co se uvařilo, to se prodalo,“ vzpomíná s úsměvem na předloňské léto, kdy se rozhodl pokračovat dále, a následné prodejně úspěšné Vánoce ho s kolegou přesvědčily o tom, ve snažení setrvat.

Dnes Samurai shot naleznete ve třech základních příchutích a sedmi speciálech prodávaných v řetězcích, jako je Makro, Sklizeno nebo Oxalis, a dále v desítkách menších obchodů s čaji nebo zdravou výživou. V nabídce jsou ale další nápoje, jako je například Samurai lim-ča (limonáda z pravého čaje) nebo čajový energy drink v plechovce.

Martin k tomu dodává, že loni Samurai shot otočil až 20 tisíc lahví extraktu. „První rok jsme měli obrat milion korun, loni už to bylo 2,5 milionu a stále rosteme,“ doplňuje jej Jaromír.

Cílová skupina pro tento drink je velmi široká. Jak oba zakladatelé říkají, je to od teenagerů až po seniory. „Občas si nás pletou se sirupy. Ale to je zcela jiná kategorie, sirupy mají kolem 60 procent cukru a my máme maximálně kolem 17 procent,“  vysvětluje Jaromír a pobízí mě k dalšímu, tentokráte sladšímu sweet flower panáku.

Ke vzrůstající oblibě nového drinku také přispívá vzrůstající počet abstinentů v Česku. „Nacházíme skupinu lidí, kteří odcházejí od Coca-Coly nebo Kofoly nebo od samotného alkoholu a hledají další alternativy,“ potvrzuje Jaromír. Ale jen o abstinenci to není. S alkoholem se dá kombinovat také například v různých koktejlech (k nimž u každého balení Samurai shotu neleznete recept) nebo prostě ve spojení s tvrdším alkoholem.

„Vymetači“ večírků si v tomto segmentu vzpomenou zejména na energy drinky s vodkou. A právě tady vidí oba pánové svůj potenciál. „Energy drinky s vodkou jsou největším evergreenem všech party, z pohledu zdraví je to opravdu šílené. Ale všichni to pijí a zatím se nenašla žádná jiná alternativa – tedy přírodní energetická složka s alkoholem,“ říká Jaromír a přiťukne si se mnou už třetím nealko panákem a já už se i jako milovník čaje cítím opravdu dost povzbuzený.

„Ideální je dát si jednoho dva panáky, to cítíte opravdu rychlé nabuzení. Není potřeba a není ani vhodné vypít celou lahev,“ vysvětluje hned nato Martin s tím, že jejich pití není na žízeň, jde hlavně o funkčnost. A tu z mého pohledu splňuje beze zbytku.

Jaromír s Martinem nyní chtějí nejdříve stabilizovat výrobu v Česku, už ale pokukují i po zahraničí. K jejich drinku se dostanete i na Slovensku a v Polsku a některé lahve Samurai shotu se dostaly do Španělska a Ruska i za Atlantský oceán, do Mexika nebo i Brazílie. K silné expanzi by ale byl potřeba partner.

„Naše cesta ale není vytvořit produkt a pak jej prodat třeba Coca-Cole, Samurai shot nás baví a máme s ním dlouhodobé plány,“ shodují se na závěr našeho setkání.

Foto: Jan Schejbal